Syncros Silverton SL – nya bred-styva kolfiberhjul Lätt, effektivt - och bekvämt

27 Apr

Syncros var en av de där indie-tillverkarna som alla suktade efter under 80- och 90-talet. Deras vevarmar Revolution var mer sällsynt än en enhörning – och därför hett eftertraktade. Likaså vevarmsbultarna (ja, faktiskt) Crank-O-Matic, som gjorde det till en enkel match att med bara en insexnyckel montera på och plocka av vevarna utan att behöva blanda in en vevarmsavdragare. Smart och smidigt. Samma sexighetsfaktor hade styrstammen Cattleprod. Skarpt svart med bländvit Syncros-logga. Och allesammans väldigt, väldigt utmanande att jaga fatt på när det begav sig här hemma i Sverige. Kände man någon som kände någon som hade varit på en cykelmässa i USA där de ställde ut, så kanske man ett år senare kunde plocka ut en hantverksmässigt tillverkad cykeldel. Detta var pre-internet deelux nämligen.

org_dsc01439-1068x789

Syncros köptes sedemera upp och blev/är Scott:s inhouse-märke. Vad har då detta att göra med hjul i kolfiber? Glad att du frågar, för det leder oss till Silverton SL – Syncros tolkning av de optimala XC-hjulen.

Silverton SL-hjulen är skapade som ett homogent system. Fälg och ekrar är samman”flätade” till en enhet, som sedan sätts under spänning när nav-skalet monteras på plats i hjulets mitt. Resultatet är ett hjul med 20 ekrar och en lätt-lätt vikt på tolvhundrafemtio gram. Syncros uppger att Silverton SL är 30 procent styvare i sidled och hela 100 procent styvare under vrid. Siffror som dessa är alltid trevliga, tydliga och klara att läsa, men mer vanskliga att förhålla sig till sett och upplevda från cykelsadeln. Vilket hjulpar har de bänkat mot? Hur var de byggda? Metall- eller kolfiberfälg? Och så vidare. Hur som. Syncros mål har varit, att till skillnad från tidigare exemplar på full-kolfiberhjul, erbjuda en avvägning mellan rå effektivitet och förlåtande svikt.

spoke-cross-zoom-800x505-silverton-sl-2018-syncros spoke-strength-800x505-silverton-sl-2018-syncros spoke-tension-800x505-silverton-sl-2018-syncros

Hjulen är ritade mot däck med dimension 29 gånger 2.25 till 2.4 tums bredd. Den interna vidden är solida 26 millimeter och den externa 31. Silverton SL är konstruerade mot Boost-standard, naven har innandömen signerat DT Swiss 190 och tar bromskivor med Centerlock-standard. Dessutom är lagren, naturligtvis vill vi drista oss att skriva, särskilt vid den här prispunkten, keramiska. Fälgen väger blott 286 gram och är hookless. Dessutom – duh – saknar den ekernippelshål invärtes, så en slanglös-setup borde gå att få till stånd med ett minimum av svordomar. I teorin…

rim-profile-with-mesures-800x505-silverton-sl-2018-syncros-2

Vi blir ändå lite glada att se ett sådant här relativt radikalt avstamp från en så signifikant spelare som stora Scott/Syncros. Ett exempel: under utvecklingen av Silverton – som löpte över två år – lyckades de förenkla konstruktionen från 31 separata delar till 8. Vilket i sin tur innebar att det blev möjligt att masstillverka dem.

Men. Blir du lockad av detta 1250 gram lättlätta och styv-bekväma hjulpar bör du vara vid stadd kassa. Runt 3500 dollar kommer de kosta.

Avslutningsvis: kommer Nino Schürter tävla på Silverton SL?

Läs mer om Silverton och tekniken bakom dem på Syncros hemsida

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.