Nästa generation Shimano 105
Så har det skett igen. Ett tag sedan spekulerade vi i om den nya, kommande, ännu ej tillkännagivna 105-gruppen skulle kallas R7000 – då dess syskon Ultegra och Dura Ace har internkoden R8000 och R9100. Och så är fallet. Den nya generationen 105 går från 5800 till sjutusen jämnt. Vilka andra – tekniska – förändringar har skett? Förutom att detta är gruppen som kommer klä den absolut största mängden landsväg-, gravel, grus, äventyrs, bikepacking- och rekumebent-hojar under denna och säsongerna framöver?
Vi kan väl ta avstamp i en företeelse som Shimano är kända för: trickle-down. Det vill säga, teknologi som ursprungligen introducerades för premium-gruppen Dura Ace, lanseras efter tid för både de mer överkomliga märkessyskonen Ultegra och 105. En jämförelse med bilindustrin. ABS-bromsar fanns först som ett tillval till Mercedes lyxlimpa S-klasse och var ett paradigmskifte. Numera har varje Yugo och Honda Element detta en gång i tiden dyra tillbehör. Och lite samma är det med Shimano:s trickle-down.
Okej. Elektriska växlar alá Di2 lyser fortfarande med sin frånvaro på R7000-nivå, men mycket av den växel- och bromsteknologi som förärats “Ult” och DA finns nu för en mycket mer överkomlig summa pengar. Nya 105 får nu för första gången med gruppspecifik skivbroms-komponenter och en uppdaterad design som faller i linje med sina dyrare storebröder. Färger? Svart eller klassiskt silverglänsande aluminium.
Skivbroms-skivor. Baserad på RT70-skivorna från SLX-gruppen vilket innebär Shimano:s IceTech-princip med en aluminiumkärna som är klädd med rostfritt stål på bägge sidorna. Dock utan de svarta kylflänsarna som finns hos Ultegra och DuraAce.
De andra stora förändringarna är mer ergonomiskt riktiga STI-reglage och en bakväxel konstruerad efter Shadow-principen och som sväljer kassetter mer lite mer bredd.
Den nya bakväxeln är som nämnts ovan konstruerad efter princip Shadow som ursprungligen såg dagens ljus hos Shimano:s mountainbike-grupper. Detta innebär att bakväxeln monteras ungefär 12 millimeter längre in åt vänster och monteras enligt princip Direct Mount. Mindre risk för maskinskada vid vurpa alltså. Den nya bakväxeln kommer i två längder: kort cage (SS) för att fungera med kassetter på 11-25 till 11-30 och lång cage (GS) som samarbetar med kassetter på 11-28 och 11-34.