Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterPrylar

VILL HA: Wilier Zero.7

Pris: från 69 980 kr › Italienska Wilier-Triestina har mer än hundra års erfarenhet av cykel­byggande i sin kunskapsbank. I vintras fick märket lite oönskad uppmärksamhet när en ung, belgisk cyklist valde att experimentera (och bli påkommen) med en dold motor i sin cyclocross, men Wilier tillverkar några riktigt vassa tävlingscyklar och Zero.7 är inte något undantag med sin extremlätta ram som väger in under 800 gram.

Test-Wilier-Zero-7

När Wiliers designers satte sig vid ritbordet tog man med sig den interna vajerdragningen, integrerade gaffeln och den förbättrade aerodynamiken som man tidigare utvecklat till Cento. Men den här gången minskade man diametern på kolfiberrören och ­därmed vikten på ramen. Detta har man kunnat genomföra utan att förlora styrka genom att man använt sig av ”ett speciellt termoplastiskt material” under tillverkningsprocessen. Det gör att det skapas ”ett tryck längs de inre kolfiberväggarna på ramen”, vilket Wilier påstår kombinerar tillräcklig styvhet i de känsliga delarna i den nedre delen av ramen med låg vikt.

Den här styvheten förbättras ytterligare av ett överdimensionerat BB386Evo-vevparti, en standard som Wilier har utvecklat tillsammans med FSA. En annan designfiness är det nedsänkta diagonalröret som ansluter till ett förlängt styrhuvud (som påstås vara 14 procent styvare) som i sin tur övergår till gaffeln på ett sätt som minskar luftmotståndet.

Extrem styvhet förknippas ofta med att cykeln blir obekväm och stötig men Wilier har utvecklat en film som de kallar för SEI (Special Elastic Infiltrated) för att förhindra detta. En viscoelastisk film placeras mellan kolfiberlagren och påstås öka materialets motståndskraft mot stötar och dess möjlighet att böja sig utan att spricka, samtidigt som det inte ska påverka risken för att lagren ska separera.

Den enklaste versionen av cykeln som säljs i Sverige är utrustad med Shimano Dura Ace rakt igenom och Mavic Ksyrium SLR-hjul, medan cykeln på bilden är utrustad med Campagnolos Record-grupp och Shamal Mille-hjul. I Sverige går cykeln att få med lite olika komponenter upp till en speciallackad Dura Ace Di2-bestyckad modell som är det enda exemplaret som existerar i världen.

Annons

Känner du att du har en konstnärlig ådra och verkligen vill få en unik och egen cykel erbjuder Wilier dig att själv designa lackeringen på din cykel. Men räkna med flera månaders leveranstid och en prislapp upp emot sex siffror.

Specifikation
Vikt: 6,7 kg (L)
Ram: Kolfiber med SEI-film
Gaffel: HM Kolfiber
Hjul: Campagnolo Shamal Mille
Växlar: Campagnolo Record
Bromsar: Campagnolo Record
Övrig utrustning: FSA Energy styre och styrstam, Ritchey WCS Carbon sadelstolpe, Selle Italia SLR sadel

Läs mer VILL HA: Sensa Giula G2 Project Paint

Artikeln publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus 3-2016

Anton Persson
En maskin-teknologi-studerande, före detta orienterare som dagdrömmer om såväl singletracks som småvägar. Trots relativt få år i cykelvärlden har han inga problem att tycka till om vare sig strumplängd, styrlinda eller sadelväskor. Spenderar onyttigt mycket tid på Strava och har fler cyklar i vardagsrummet än vad flickvännen anser är försvarbart. Gillar du fikarundor och cykelkepsar har du hittat rätt!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Vinnare i tävlingen

Close