Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

VARFÖR SKA MAN EGENTLIGEN HA EN ”KRALLIG” EMTB I SVERIGE? VI FRÅGAR SCOTT OM SAKEN…

Annonssamarbete med Scott Sports

”Cykelglädjen såklart!”, inleder Hampus Rinne på Scott Sports entusiastiskt. ”Det är helt enkelt roligt! Vi ser ju att trenden ’krallig’ även växer bland vanliga cyklar. Har man då motorassistans, då kan man kosta på sig en lite kralligare cykel utan att uppleva den som tyngre. Att ha smala däck och liten slaglängd tillsammans med en motor känns heller inte attraktivt idag, för med den extra kraften i motorn kan man cykla mycket roligare med lite mer slaglängd utan att tappa fart.”

Hampus sätter ord på något vi också upplevt på när vi provat eMTB här på våra svenska stigar. Med en motor som hjälper en att hålla bra fart genom skogen, då behöver stigen inte vara särskilt stökig för att man ska vilja ha både någon extra centimeter slaglängd och lite mer luftkammare och grepp i däcken än man brukar ha på samma stig. Och det är också just detta som kan förvandla nästan vilken stig som helst till en lekplats, även om den inte lutar särskilt mycket nedför. Det är alltså troligen ingen slump att alla Scotts eMTB-modeller har minst 120 mm dämpning och är bestyckade med 2.6-tumsdäck, med nya flaggskeppsmodellen Genius eRide Tuned som vi ser nedan i toppen av näringskedjan.

VI HÄNGER PÅ…

Nere i Europas bergigare länder är en eMTB ett sätt att tämja de uppförsbackar som annars bara får XC-eliten att dra på smilbanden. Men Hampus ser en ljus framtid för eMTB även i Sverige:

”Vi vet att vi cykelmässigt ligger några år efter övriga länder nere på kontinenten, det gäller även eMTB. Men vi ska komma ihåg att med vår fantastiskt fina natur och alla bra stigar vi har här hemma så finns det en jättestor marknad för eMTB, i synnerhet i takt med att folk vill röra sig mer och komma ut i naturen. Och vi ska också komma ihåg att frågan ställdes på samma sätt när den vanliga elcykeln gjorde debut för cykelpendlarna – idag är det oerhört många som cykelpendlar med en elcykel.”

RECEPT PÅ GLÄDJE?

För en viss del av dem som är intresserade av en eMTB handlar det om att hitta ett sätt där skogen överhuvudtaget blir tillgänglig på två hjul, just tack vare elassistansen. Men målgruppen man riktar in sig på är alltså mycket större än så, och det är just glädjen som ska stå i centrum. Den som redan cyklar i skogen och gör det för att få uppleva cykelglädje, den ska inte behöva trampa omkring och leta höjdmeter för att få känna att det blir fartfyllt, eller tillbringa 90 procent av tiden med att gneta uppför om höjdmetrarna väl infinner sig. Men vad är då receptet på en rolig eMTB enligt Hampus?

”Att dämpningen är bra och korrekt inställd, med bra komponenter och vassa hjul, det gör ju cykeln roligare oavsett eldrift eller inte. Men på en eMTB finns såklart fler parametrar som dessutom blir ännu viktigare. Hur motorn fungerar och presterar, men kanske ännu viktigare är att mjukvaran är gjord för just eMTB-cykling. Självklart måste geometri och spec också vara eMTB-anpassad. Men är allt detta rätt så är en eMTB åkmässigt grymt rolig både uppför, nedför och i platt terräng. Vikten från motorn och batteriet gör också att cyklarna går väldigt stabilt. Det är en lite annan känsla i utförsbackarna som man kan behöva vänja sig vid”, förklarar han.

HÅRDSATSNING FRÅN SCOTT

Den modellen i sortimentet som Scott vill lyfta fram lite extra i nuläget när det handlar om denna stigcyklingsglädje i svensk terräng är den nyligen lanserade Genius eRide Tuned. Där har man bland annat satsat på en stor batterikapacitet på 625 Wh som blir till 1125 Wh med extrabatteriet, så att man ska kunna köra riktiga långturer ute i skogarna. Man har också gått ifrån den tidigare Shimano-motorn till förmån för Bosch nya CX-motor.

”Det ger dels en uppgraderad känsla i motorn och i dess prestanda, men det har också möjliggjort en modernare geometri i cykeln när vi inte behöver ta samma hänsyn till motorns storlek när vi gör ramen”, menar Hampus.

Trots öppningen för integrerat batteri är diagonalröret rent strukturellt ett obrutet rör.

Just ramen är också en väldigt spännande konstruktion, och den är verkligen mer avancerad än vad man kan ana när den dyker upp på näthinnan första gången. Vissa kolfiberramar där diagonalröret ska husera ett stort batteri har helt enkelt bara en öppning i röret. Men sådana kanter utgör en försvagning och ger försämrade egenskaper, så Genius-ramen i kolfiber är som ett obrutet rör med en stor fördjupning i, som på bilden härintill.

Annars känner vi igen en hel del av designen från Scotts vanliga Genius. Med en liknande silhuett, och deras klassiska TwinLoc-reglage som kan låsa dämparna eller placera den speciella Nude-dämparen bak i ett klättringsvänligt läge med 100 av de 150 mm slaglängd tillgängliga. Här följer en film där man kan stifta närmare bekantskap med cykeln:

Annons

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.