Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Nyheter

Valeo ger sig in i elcykelbranschen med motor och växellåda

Valeo, som är ett franskt företag med över 100 000 anställda som är väldigt stora inom elektrifiering av bilar, har nu anpassat sina 48V-motorer till elcyklar. Tillsammans med den nya motorn lanseras också en sjuväxlad automatisk växellåda, och så här presenterar man själva sina produkter. 
Stockholm 15 december 2020: Valeos lösning är den första i världen som integrerar både en elektrisk motor och en adaptiv automatisk växellåda i pedalenheten, som omedelbart anpassar sig till varje individs körstil. Det här nya, avancerade elektriska hjälpsystem gör elcyklar mer effektiva och eliminerar ett antal problem kopplat till kedjor, växlar och underhåll. Tack vare Valeos integrerade system finns inte längre något behov av växlar, kedjehjul, eller kablar. Även den traditionella cykelkedjan kan ersättas med ett smidigare remsystem.
Smart växellåda
Den nya tekniken från Valeo består av en 48V elmotor och en sjuväxlad automatisk växellåda vid pedalerna. Med ett vridmoment på 130 Newtonmeter kan det multiplicera cyklistens ansträngning åttafaldigt, medan närmaste konkurrent bara ökar det femfaldigt. Den anpassningsbara automatiska växellådan, som är världens första för elcyklar, använder sig av en algoritm för att bestämma varje persons körstil och anpassar sig direkt till cyklistens behov under hela resan. Lösningen erbjuder även en push-funktion som underlättar när man har tunga laster samt en boost-funktion som gör det lättare att köra om andra cyklister och ta sig uppför backar. En stöldskyddsfunktion erbjuder möjlighet att blockera användningen av det elektriska hjälpsystemet och därmed försvåra när någon otillbörlig försöker stjäla cykeln.
Passar alla typer av elcyklar
I stället för att bygga cyklar planerar Valeo enbart att utrusta dem med sin elektriska lösning. Med detta i åtanke har man utvecklat tre prototyper för att visa hur lösningen kan anpassas till alla typer av modeller och behov: en stadscykel, en touringcykel och en lastcykel för transport av tunga laster med unika back- och bromsenergifunktioner.

1 kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Nyheter från Svenska Cykelförbundet

Close