Svenska Cycling Plus
CykeltesterMTB

TESTAT: ROSE COUNT SOLO 4

Den fjärde och sista cykeln i vårt test av hardtails under 20 tusen är från Rose:

Fina komponenter, bra geometri och lågt pris – en bra kombination

Cirkapris: 14 548 KR

Nya och uppdaterade Count Solo kostar i sitt enklaste utförande inte mycket mer än vad man får betala för en lös Specialized Chisel- eller Trek Procaliber-ram, men det betyder absolut inte att det är en skräpram som Rose har filat ihop.

Fästen för skärmar och pakethållare samt gammaldags snabbkoppling där bak är sådant som skvallrar om att det inte är en fjäderlätt lyxram, men kraften hamnar definitivt där den ska, och ramen har en mycket bra och modern geometri. Just på denna punkten är den faktiskt extremt lik just nämnda Chisel och Procaliber, och precis som dessa två har Rose valt RockShox-gaffel med 51 mm offset istället för de 46 som varit normen för RS-gafflar. Tillsammans med en gaffelvinkel på 69,5 grader och ganska korta kedjestag men hyfsat väl tilltagen hjulbas – för att vara en hardtail – får man en hoj som känns stabil i uppträdandet, men ändå är enkel att manövrera i svängarna. En rolig och bra geometri för att köra fort på långlopp och cross country helt enkelt, men också en geometri som passar fint för den som vill köra lite enklare stigcykling i lagom takt. Eftersom ramen har en ganska generös längd hade vi nog kortat ned styrstammen en liten aning om det var vår cykel, speciellt om det var just enklare stigcykling som stod på menyn, där man ju vill ha maximal kontroll och största möjliga lekfullhet.

 

Låt inte pakethållarfästena lura dig, för detta är en cykel som också gillar att åka fort.

Uppfriskande ”motsägelser”
I skarp kontrast till skärmfästena står vissa andra detaljer på ramen. Till exempel att den är förberedd för internt dragen sänkbar sadelstolpe, eller det feta hydroformade diagonalröret som gömmer vajern till den ­direktmonterade side swing-framväxeln (som gör att framväxlingarna är i paritet med en bakväxling). Däremot har ramen inte jämförbar komfort med Specialized eller Trek, och detta är nog cykelns akilleshäl. I synnerhet med tanke på att den är utrustad med en sadel från Selle Italia som är lite hårdare och mera ”race” än konkurrenternas sadlar.

 

”I skarp kontrast till skärmfästena finner man sådant som en tävlingsmässig geometri, eller det feta hydroformade diagonalröret som gömmer vajern till en direktmonterad sideswing-framväxel.”

 

Bike now
Belöningen för att ramen är lite ­enklare än exempelvis Treken som ligger i samma ­prisklass, är naturligtvis att ­komponenterna blir desto vassare. Detta är den finaste Count Solo-modellen, och det betyder att den till skillnad från de tre enklare modellerna – vilka är så kallade ”Bike Now”-modeller – är konfigurerbar efter eget tycke och smak, när det gäller en del saker. I originalutförandet har den bland annat en XT-grupp (med SLX-bromsar och kassett) och en Reba-gaffel, trots att det samtidigt är testets billigaste cykel. Det är imponerande, även om ramens vikt gör att cykeln totalt sett fortfarande är en del tyngre än Canyon och Specialized, med sina 11,9 kilo som den står. Men de fina komponenterna gör i alla fall att man får lite förädlad känsla i prylarna i jämförelse med exempelvis Treken som ju ligger i samma prisklass, åtminstone när det gäller vissa saker. SLX-bromsarna är kanske det tydligaste exemplet i just den jämförelsen, eftersom de helt enkelt är suveräna, och är en uppgradering man har glädje av även om man kör enkla långlopp där man nästan bara behöver bromsa efter att man passerat mållinjen.

Annons
Rose funktionella lösning för att få utrymme för däck och klingor tillsammans med korta kedjestag och icke-Boost.

Eftersom denna cykeln är konfigurerbar kan man alltså exempelvis byta till singelklinga om man skulle vilja, och det är nog en uppgradering som vi hade gjort om vi stod inför köp. Ironiskt nog får man då betala lite mer i pris trots att man blir utan framväxel och framväxelreglage, men hur som helst tror vi att många klarar sig med 11-42-­kassett och singelklinga i svenska skogar. Det går ju knappast heller att sälja framväxlar begagnat i dagens läge, skulle vi gissa.

Om vi kikar vidare i specifikationen så har cykeln ett par hjul från DT Swiss som känns betryggande, om än inte i klass med XT-växlarna. På hjulen sitter också snabba och härliga Racing Ralph-däck med Addix-gummi, så man är redo att ställa sig på startlinjen i långloppen och gasa järnet.

Rosen hade genomgående väldigt fin utrustning för att kosta under 15 tusen, med mycket XT-grejer.

 

PLUS
Fina köregenskaper och suveräna komponenter till ett lågt pris.

MINUS
Komforten är inte så vass.

KÖP OM
Du prioriterar att få en prisvärd och snabb hardtail med högfungerande komponenter, snarare än en exotisk ram.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
TESTAT: TREK PROCALIBER 6

Close