Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Landsväg

Testat: Nya Trek Madone

Vi skickade ner vår skribent Calle Olsson till Holland för att testa Treks senaste storsatsning på landsväg. Såhär gick hans tanker efter turen:

Trek Madone Race Shop Limited
Trek Madone Race Shop Limited

Nya Trek Madone är byggd för att köra fort, den vill bara framåt! Det står klart under testturen på den holländska landsbygden. Redan vid de första tramptagen skjuter cykeln fart, och den ger ett tydligt besked om att det här är en racer med stor kapacitet. De elektroniska växlarna, Shimano Dura-Ace Di2, klickar i med precision och det verkar inte finnas något som hindrar cykelns framfart. Den bara rullar vidare på Aeolus 5 D3-hjulen från Bontrager. Uppförsbackar, som normalt är en tuff motståndare för en cyklist, bjuder inte på nämnvärt motstånd. Det gör inte heller luftmotståndet, som likt lätta smekningar verkar rinna av denna skapelse.

Detta är nu inte så konstigt eftersom cykeln är ett under av aerodynamik. Ramen är naturligtvis strömlinjeformad, och konstruerad av Treks OCLV karbon. Även sadelröret har som sig bör för den här typen av cyklar en aerodynamisk form, och överdelen på styret är tillplattad och befriad från linda för att minska vindens påverkan. Vidare säger sig Trek ha hittat den optimala placeringen för flaskställen med tanke på luftmotståndet, och så har de integrerat frambromsen i ramen på ett smakfullt sätt. Broms- och växelvajrarna som är en naturlig del av en cykel lyser med sin frånvaro på Madone, de är helt och hållet internt dragna och framförallt bakbromsvajern kommer ut på ett nytt, innovativt sätt.

En innovativ lösning på bakbroms och Isospeed
En innovativ lösning på bakbroms och Isospeed

Men Trek Madone är inte bara en snabb cykel med en aerodynamisk form. Den är dessutom stadig, och ger den cyklist som sitter i Paradigm XXX-sadeln en känsla av trygghet och full kontroll. Till det kan adderas en hög komfort. Den komforten beror till stor del på konceptet Isospeed. Det innebär att sadelstolpen inte är fixerad i ramen utan har viss frihet att röra sig i ett yttre rör, vilket gör att de skakningar som uppstår på ett ojämnt underlag till stor del absorberas innan de når fram till cyklisten. Lösningen fungerar imponerande bra, och de kullerstenar, gropar och gupp som återfinns på de holländska vägarna hindrar på intet sätt körglädjen.

Annons

Trek själva kallar den nya Madone för den ultimata racercykeln. Om det stämmer får i detta nu vara oskrivet, men klart är i alla fall att Trek Madone Race Shop Limited är en riktigt, riktigt snabb cykel med en hög komfort.

Bild 4

Tags : Madonetrek
Anton Persson
En maskin-teknologi-studerande, före detta orienterare som dagdrömmer om såväl singletracks som småvägar. Trots relativt få år i cykelvärlden har han inga problem att tycka till om vare sig strumplängd, styrlinda eller sadelväskor. Spenderar onyttigt mycket tid på Strava och har fler cyklar i vardagsrummet än vad flickvännen anser är försvarbart. Gillar du fikarundor och cykelkepsar har du hittat rätt!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Filip Gustafsson svensk mästare i BMX Racing

Close