TESTAT: GIANT ANTHEM 29 1 GI Vi har testat 5 heldämpade ­29-tummare

MTB 7 Mar

Avancerade plåtlänkar och ädel spec

2Giant

Nummer två av våra fem testhojar är också en ny modell för året, genom nya Giant Anthem. Den finns i en uppsjö av modeller i både kolfiber och aluminium, och den vi har testat är en mycket intressant skapelse med lite ovanliga prioriteringar.  
Ramen är helt i Giants finaste aluminium, och som kompensation för att man inte får kolfiber i ramen har den fina kolfiberhjul, komplett XT-grupp, och ganska tjusiga dämpare som bland annat har separat inställning av lågfartskompressionen. Annorlunda, men definitivt med en hel del poänger! Om man nödvändigtvis vill ha kolfiber i sin ram finns det också en Anthem till samma pris i de svarta fibrerna, fast då med lite enklare komponenter som uppoffring.

En tvättäkta racer
Direkt när vi trampar iväg på vår Anthem fattar vi att det är en cykel som vill köra fort, för man känner direkt att den har ett väldigt trampeffektivt länkage som inte slösar med watten. Det betyder alltså att det inte gör någonting att man inte får någon låsning av bakdämparen från styret, åtminstone som vi ser det. Dessutom har dämparen mycket mer förfinade inställningsmöjligheter än hos många andra, med dels tre lägen och dels separat lågfartskompression i öppet läge. Därmed är det lätt att hitta en inställning där bakänden dels följer underlaget på ett fint sätt, och dels gungar minimalt när man ställer sig upp i ett desperat försök att stampa ner i lite extra fart i pedalerna för att hålla konkurrenternas hjul över backkrönen. Det finns liknande cyklar som har ännu lite bättre följsamhet, och det nya Maestro-länkaget har skalat av lite slaglängd ned till 90 mm, men i synnerhet en tävlingscyklist som står upp en del kommer nog ändå tycka mycket om bakänden på Anthem.

Geometrin i övrigt har också mycket av det vi söker hos en modern XC-racer, med 69 graders gaffelvinkel, ganska lång front, ganska korta kedjestag, och en fin blandning av stabilitet och smidighet i XC-terräng. Precis som Treken är den också väldigt låg i fronten, för de tävlingscyklister som vill kunna komma ner ordentligt där fram trots att man rullar på stora hjul.

 

”En cykel som vill köra fort, för man känner direkt att den har ett väldigt trampeffektivt länkage som inte slösar med watten.”

 

Finplåt
Cykeln behöver verkligen inte skämmas för att den är i aluminium, för det är ändå en väldigt sofistikerad och modern ram med allt vad vi förväntar oss i form av Boost, intern vajerdragning, och trunnion mount – så att man kunnat klämma dit en lite mer ­lång­slagig bakdämpare och sänka ­utväxlingen i länkaget. En sak som sticker ut lite är att man kört på smal sadelstolpe på 27,2 mm, vilket klart begränsar utbudet av sänkbara sadelstolpar, men istället vinner man lite vikt och lite komfort så som cykeln levereras.

Trots att cykeln är i Giants finaste ­aluminium så gissar vi ändå att materialvalet är anledningen till att cykeln med sina 11,5 kilo är aningen tyngre än exempelvis Head eller Trek, även om den sistnämnda såklart är betydligt dyrare. Cykeln känns dock lätt och rapp tack vare de trevliga kolfiberhjulen och det effektiva länkaget, men det blir garanterat lite svårare att banta den ytterligare än det blir med exempelvis Specialized.

Just kolfiberhjulen är Giants egna, och de har en vikt på anständiga 1 630 gram och en helt okej innerbredd. Det är klart att det inte är några Enve-hjul bara för att de är i kolfiber, men det är ingen tvekan om att det är att betrakta som riktiga tävlingshjul för de allra flesta av oss. Trevligt!

Fest för inställningsnörden
Giant har satsat en hel del krut på dämpare som är ganska fina, genom Fox Perfomance Elite både fram och bak. Visuellt ser de ut som vanliga Performance-dämpare, fast med de avancerade dämparenheterna från de finare modellerna, med fler inställningsmöjligheter. Som sagt saknar vi inte att lockouten bara styr gaffeln, och gaffeln i sig känns väldigt följsam och fin, mer så än hos Head och Specialized.

När det gäller växlarna är det Shimano XT med singelklinga som gäller för hela slanten, och det är väl knappast någon överraskning för någon att det fungerar alldeles utmärkt. Den som tycker omfånget med singelklinga och 11-46 blir för smalt kan också välja att köpa en ganska lik modell av Anthem fast med SRAM GX Eagle istället, och då sparar man ett par tusen men går miste om kolfiberhjulen.

 

2giant2
En av höjdpunkterna hos Gianten är det nya Maestro-länkaget, som bara har 90 millimeter slaglängd men imponerar med att vara effektivt och ändå ganska följsamt.
2giant1
Gianten har inget lockoutreglage till bakdämparen, men i gengäld har den mycket mer avancerade inställningsmöjligheter.
2giant3
Det är inte bara SRAM som kan göra singelklinge-grupper, utan Shimano XT är också riktigt fina grejer. Den här ramen har ett fäste för eventuell framväxel, vilket saknas på kolfibermodellerna.

 

PLUS
Väldigt trampeffektiv och snabb, med fint dämperi och bra geometri.

MINUS
Med tanke på hur tävlingsmässig den känns vill man ju gärna att den också ska vara svinlätt, men där är den mer normal än i framkant.

KÖP OM
Du vill ha en modern XC-racer som prioriterar trampeffektivitet, dämperi och fina komponenter framför kolfiber i ramen.

Pris: ca 40 000 kr

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.