Cycling Plus

TEST: rose XEON RS 4400

3rose

Nu går vi över på aluminiumet, och om det är någon cykel som ska utmana kolfibrerna på deras egen hemmaplan (på vågen) är det verkligen Xeon RS.

Det är fullständigt galet att tyska Rose kan erbjuda en cykel för under 20 tusen som väger så lätt som denna gör. 7,05 kilo för en cykel i storlek 57, och en ramvikt som ligger under kilot i den minsta storleken, det är siffror som är extremt svårslagna. Men nu handlar ju cykling om mycket annat än att bara jaga gram, så då kan man fråga sig, är cykeln något att ha ute på vägen?

3rose1
Det blir väldigt ren och fin vajerdragning med Roses speciella styrhuvud.

Vikten är påtaglig
Även om allt ute på vägen inte handlar om vikt, är det omöjligt att inte genast fortsätta tjata om detta ämne. Xeon RS reagerar omedelbart när man mosar ner ett par halvhjärtade watt genom vevarmarna, och de förvandlas direkt till en liten skjuts framåt! Till stor del tror vi att det handlar om att också den roterande massan är minimal, men oavsett varför är Xeon RS en cykel som är superkvick och sprättig, sett till vad man betalat för den. Uppför märks det också skillnad, och trots högsäsong för björkpollen var det bara en sekund till personliga rekordet på ett långt backsegment på Strava, vilket sattes med en cykel som kostade fyra gånger så mycket. Nu är ju detta höjden av anekdotisk bevisföring, men Xeon RS går helt enkelt fort uppför.

Annars är köregenskaperna ganska ­neutrala, och ramen är långt ifrån någon mjukost trots att den gått på diet. Känslan är inte riktigt lika solid och stum som med exempelvis Fondriesten, men det kan mycket väl bero på att Rosen har mycket mer minimalistiska hjul (de väger anorektiska 1400 gram).

Aluminium beskylls ofta för att vara ett stötigt material, men det tycker vi inte är särskilt påtagligt med denna Rose. Den är inte lika bekväm som BMC:n, men vi upplever det inte som en stötig cykel. Den har också en smal sadelstolpe i kolfiber som hjälper till att ta udden av vibrationer, samt spaghettitunna sadelstag som bör bidra till en liten den av komforten. Sedan kan vi personligen inte låta bli att påverkas av att vi verkligen gillar ergonomin hos SRAM Force-reglagen, vilket såklart är positivt för komfortupplevelsen. Vilken form man gillar här är dock såklart en smaksak, och inget objektivt.

 

”Trots högsäsong för björkpollen var det bara en sekund till personliga rekordet på ett långt backsegment på Strava, vilket sattes med en cykel som kostade fyra gånger så mycket”

 

3rose3
Rose har kostat på med en sadelstolpe i kolfiber.

Hisnande spec   
SRAM Force är åtminstone lika bra som en Ultegragrupp, och eftersom det är ovanligare känns det lite mer exklusivt för oss. Att vi då får det på denna cykeln är extremt prisvärt, och vi gillar också verkligen känslan i SRAM-grejerna. Reglagen har en väldigt mycket mer distinkt känsla än Shimanos diton, även om det krävs mycket mer kraft för att växla. Vi uppskattar feedbacken från reglagen, men vissa föredrar såklart bristen på motstånd hos Shimano. Force är hur som helst lätt, vilket är helrätt på denna superbantade klättrarcykel.

Annons

När vi säger klättrarcykel är en av sakerna som leder till det omdömmet de nämnda hjulen. De har alltså en otroligt bra vikt, men om man ser till fälg­profilen andas den väldigt mycket just klättring.  Med 19 mm i yttermått är den väldigt smal, vilket inte känns riktigt enligt tidsandan när det gäller komfort och aerodynamik. Men hjulen ger en rapp och kvick känsla som gör cyklingen rolig, oavsett om det går så mycket fortare eller ej. Egentligen skulle vi dock behövt testa hjulen under en mycket längre tid för att kunna uttala oss med tvärsäkerhet, för med lättviktshjul i aluminium är den största frågan nästan om lagren och ekerspänningen håller sig på mattan över tid.

Hjulen är för övrigt skodda med riktiga findäck, via snabba och följsamma Conti GP 4000 IIs i 23-millimetersutförande. Visst går trenden mot bredare däck, men på denna lättviktshoj tycker vi att denna prioriteringen är mycket bra.

3rose2
Ingen trave mynt här, som svetsfogar ibland liknar.

Plåten
När ni hör oss orera om cykelns egenskaper inser ni att Rose inte offrat ramens förmågor för att göra den såhär lätt, utan att den faktiskt presterar också. Dessutom har ramen ett antal fina finesser, som Roses klassiska urtjusiga vajerdragning som går in i styrhuvudet, trots att det är aluminium. Även nere vid vevlagerhuset döljer sig en lite speciell vajerdragning, som vi tycker känns ganska fin även den. Totalt sett ger ramen ett intryck av att vara mycket mer än bara lätt, utan och genomtänkt med fin finish och släta svetsfogar.

 

PLUS
Vansinnigt lätt, vilket ger en livfull och kvick känsla som gör cyklingen rolig.

MINUS
Omodern fälgprofil.

KÖP OM
Du vill ha en sensationellt lätt och kvick hoj för dina pengar, som kan få dig att flyga upp för backarna. Du har heller inget emot att handla online.

Tags : rose xeon rs

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
TEST: SPECIALIZED ALLEZ DSW SL SPRINT COMP

Close