Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
CykelcrossCykeltester

TEST: NISHIKI CROSS COMP

En göteborgare med vägvett – Pris: 15 495 kr

 

2nishiki

Näst på tur i vårt test av tre pendlarcrossar är Göteborgs­baserade Nishiki med deras Cross Comp, vilken sätts ihop på Hisingen där också exempelvis hjulen byggs. När vi tog ut den ur lådan och lät den sträcka ut längs en dimmig grusväg insåg vi snabbt att detta faktiskt var en väldigt trevlig racer för att vara en cykelcross.  
Med detta menar vi att den kändes väldigt rolig och välbalanserad när vi cyklade på väg, vare sig det var en snirklig grus-cykelväg som ormade sig längs strandkanten, eller en hederlig gammal riksväg där vi bara låg och matade i vägkanten. Några av förklaringarna till detta står att finna i att den hade en lite mer livfull styrning än sina två konkurrenter i testet, samt en lite mer utsträckt sittställning med de komponenter som satt på cykeln när vi fick den (exempelvis styre och stam som gav lite mer reach). Dessutom hade den ett aningen lägre vevlager än konkurrenterna vilket är att föredra på vägarna, även om skillnaden inte var monumental. Så, på det hela taget en trevlig bekantskap på vägen, vilket är en stor del av tiden om man har den som pendlarcross eller vintercykel.

 

2nishiki1
Nishikin hade lite speciella dropouts, som gav massivt utrymme för att fästa bromsen inuti baktriangeln.

PÅ CROSSBANAN DÅ?
När vi sedan styrde ut i spenaten så skötte sig cykeln också fint, och den väg­kompetens vi beskriver ovan verkar inte går ut så mycket över cykelns förmåga i leran. Både Ridleyn och Rosen känns dock lite vassare på denna punkten med lite mer tryggt ­uppträdande, men det är verkligen inte något fel på ­Nishikins uppförande heller ska sägas. Den är dock ganska mycket tyngre än Rosen, vilket vi känner mer av när vi försöker bemästra en crossbana med maximal fart, än när vi susar fram längs en grusväg. Speciellt eftersom viktskillnaden inte är roterande massa, utan blir riktigt tydlig först när hela cykeln ska kastas omkring, eller hivas upp på axeln.

 

”Rolig och välbalanserad när vi cyklade på väg, vare sig det var en snirklig grus-cykelväg som ormade sig längs strandkanten, eller en hederlig gammal riksväg där vi bara låg och matade i vägkanten.”

 

Ramen på Cross Comp har intern ­vajer­dragning för växlarna, men utvändig för bromsarna. Höljena är dock heldragna på bromsarna, och Cross Comp känns väl anpassad för ett liv som åretrunt-­pendlare. Den har också ordentliga fästen för både pakethållare och stöd, för den som verkligen vill göra en brukscykel av det hela. I framgaffeln är fästena för skärmarna lite mindre universal-aktiga, eftersom de sitter halvvägs upp på insidan av gaffelbenet. Det finns dock inga som helst problem att hitta skärmar för sådan infästning, och ­förslagsvis tar man dem som Nishiki själva säljer.

Ram och gaffel känns ­förtroende­­­in­giv­ande, även om det rimligen är här vi hittar en del av viktskillnaden mellan Nishikin och Rosen. Kanske framförallt i gaffeln som har styrrör i aluminium, i motsats till det som anges på hemsidan. En sak som ­vissa cyklister kan uppleva som mindre optimalt är att ramen har mindre hälfrigång än de övriga, vilket kan vara problematiskt om man exempelvis kör med tjocka skoöverdrag. För flertalet är det dock troligen en icke-fråga.

Annons

 

2nishiki2
Det är trevligt att de satsat på att just däcken ska hålla hög kvalitet, och inte kompromissat på den punkten.

VETTIG SPECIFIKATION
När det gäller komponenterna på Nishikin tycker vi att den hävdar sig relativt väl mot ­nätkonkurrenten Rose, och på denna punkten är det inga större skillnader (utöver ­möjligtvis hjul och styre/stolpe/­sadel). ­Cykeln har mekaniska Shimano 105 med ett lite enklare RS500-vevparti, tillsammans med TRP:s dubbel­verkande Spyre-­bromsar. Det är ­fortfarande mekaniskt, men det är bättre än alla enkel­sidiga alternativ. Med enkel­sidiga mekaniska bromsar är det dels mycket mer pillande för att hålla dem ­väljusterade, och när klossarna slits (vilket de kan göra ­väldigt fort på vissa crossbanor) så blir känslan dålig. I konkurrens med hydrauliska bromsar är kraften ­mindre, men det är sällan ett ­problem med för lite kraft i ­mekaniska som vi ser det. Den skillnaden som verkligen betyder något är helt klart att dessa inte är självjusterande.

Det är trevligt att man får ett par fina däck på cykeln genom ­Schwalbe Racing Ralph Evo. De är inga fartmonster på asfalt, så man sparar dem gärna till det verkligen ska crossas, men detsamma kan nästan sägas om alla däcken i testet.
Vi nämnde hjulen, och där känns det lite synd för den som vill crossa på riktigt att de inte är tubeless-­kompatibla. De funkar fint, och är klart lättare än de som sitter på Ridleyn, men det finns risk för en del punkande om man ska ut och crossa med härligt semi-obefintligt däcktryck.

 

2nishiki3
Nishikin hade upphöjt fäste för framskärmen, men de flesta moderna skärmar är väldigt anpassningsbara enligt vår erfarenhet så det bör vara en minimal begränsning.

 

PLUS
Den trevligaste cykeln på väg, med ­intuitivt ­uppträdande och ganska välprioriterade ­komponenter.

MINUS
Ganska tung, och inga tubelesshjul.

KÖP OM
Det där med att tävla är mindre viktigt för dig, utan främst kommer cykeln gå som pendlare och vintercykel, även om du ger dig ut och gasar lite i leran någon gång ibland.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
test: rose PRO CROSS 105 MB

Close