Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Cycling Plus

TEST: FONDRIEST TF4 105

2fondriest

Nu rör vi oss mot Italien, där vi hittar nästa kolfibercykel hos gamle världsmästaren Maurizio Fondriest. TF4 ingår i Fondriests Gran ­Fondo-sortiment, vilket alltså består av cyklar som främst riktar sig till dem som kör motionslopp, och den är helt i kolfiber.

Trots att priset på cykeln är relativt lågt är det heller faktiskt inte Fondriests enlaste kolfiberram, och den visar upp ganska imponerande siffror. En angiven vikt under kilot trots massiva och köttiga rörprofiler, samt såväl intern vajerdragning som möjlighet att köra elektroniska växlar. Så vad är det för slags cykel att hojja omkring på då?

 

3fondriest3
Sadelstagen liksom omsluter sadelröret.

Genreöverskridare
Om vi ska vara helt ärliga är vi inte helt säkra, och TF4 framstår som en ganska allround cykel. Den känns brutalt styv och redo för att gasa ordentligt ut ur kurvorna, även om tunga hjul håller nere farten en del när man stampar till på pedalerna. Men samtidigt är det en cykel som med sin korta styrstam har en hyfsat snäll sittställning, och den har absolut en del komfort i sig. Den är inte lika bekväm som BMC:n, men den har de bredaste däcken i testet med sina 25 millimeter, och de något nedsänkta sadelstagen tar bort en del av vibrationerna. Man hade nog kunnat förstärka effekten om man skippat den tjocka sadelstolpen till förmån för en smalare (27,2 istället för 31,6 mm), men vi tror man kan ha stor glädje av TF4 vare sig man tänker sig lugna motionslopp eller lite mer aggressiv racing. I det senare fallet måste man dock byta ut de ganska tunga hjulen, och då får man också ned totalvikten som i nuläget ligger på 8,7 kg, likvärdigt med BMC:n.

Annars är TF4 också en cykel som inger ganska mycket förtroende, för att den känns spårstabil och lugn genom kurvorna. När man verkligen svänger så gör den det på en femöring, men den är väldigt stabil i hög fart, och cykeln har liksom en vilja att hålla en jämn, fin och ganska snäll linje genom kurvorna. Förtroendeingivande!

3fondrist1
Vi är mest vana att se denna lösningen på aerohojar.

Ovanliga former
Ramen har som sagt en del spännande former, där gaffeln är det som sticker ut allra mest med sin oortodoxa form. Den är också för directmount-bromsar, vilka funkar mycket bra på framgaffeln. Bak sitter det också en direct mount-broms under vevlagret, men här tycker vi att det är en klart svampigare känsla, vilket gör att vi upplever modulationen som lite okänslig. Sedan är också frågan hur bromsen påveras av all skit den kommer få utstå, men det är ju en etablerad design på aerohojar så vi får väl anta att det kommer funka fint.

I övrigt har ramen intern vajerdragning och gängat vevlager, vilket många gillar eftersom det är lätt att demontera och aldrig ger upphov till knak. Den är gjord i Fondriests enklare kolfibrer, men vikterna vare sig på ramen eller gaffeln är särskilt tunga om man jämför med dyrare modeller, trots att vi alltså upplever styvheten som väldigt god. Detta ­intrycket kan nog förstärkas av att cykeln har styva hjul och framförallt en styv cockpit, som man kan bända hur mycket som helst i utan att det börjar svaja. ­Anledningen till att hjulen känns styva är att de både fram och bak har hela 32 stycken oreducerade ekrar, trots att fälgarna har en semihög profil på 30 mm. Det är nog egentligen överbyggt för de allra flesta och därför lite tungt, men det blir i alla fall styvt och hållbart. Hade man fått välja hade fälgarna gärna kunnat vara lite bredare, men vi inser att det är träningshjul och man kan enkelt uppgradera vid beställning hos Fondriest om man vill det.

Annons
3fondriest2
Gaffeln har direct mount-bromsar och en väldigt speciell form, som den delar med alla Fondriestar.

Komplett 105-grupp
Fondriests affärsmodell är nämligen att man ska kunna konfigurera cykeln som man vill ha den, så långt detta är möjligt. Ett tips kan ju då alltså vara att ­kanske lägga en liten extraslant för att få ett par snabbare hjul, men i övrigt tycker vi att specifikationen passar jättebra för cykeln, och att den är trevlig. Man får en komplett 105-grupp, vilket bland annat innebär att man får ett lite finare vevparti än på exempevis BMC:n. Det är också semi-kompakt, och för svenska förhållanden saknar vi inte kompaktvevartiet. Det är ju dock en ­smaksak, och troligtvis inte så svårt att byta ut vid beställning om man skulle önska.

I övrigt är det aluminiumgrejer från Fondriest själva, och det innebär bland annat nämnda styva styre som har en väldigt grund och behaglig bock, som vi fastnade lite för. Detta är såklart också en smaksak, men vi tycker det är skönt att kunna tillbringa mycket tid i bocken men ändå kunna behålla en kraftfull position.

 

PLUS
Annorlunda ram med fina egenskaper, och trevligt att kunna styra ­konfigura­tionen.

MINUS
Tunga hjul och lite svampig bakbroms.

KÖP OM
Du vill ha en styv och snabb ram med ganska tävlings­mässiga egenskaper för att vara en motionshoj, och gärna med lite italienskt cykelarv.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Leif Karlsson blir ny Generalsekreterare för Svenska Cykelförbundet

Close