Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
HighlightsMTBPrylar

TEST: CANYON SPECTRAL AL 6.0 – MYCKET MER ÄN BARA PRISVÄRD

Vi har slängt ett ben över årets färska Canyon Spectral, just denna i aluminiumutförande för 26 699 kronor. Prismässigt ligger den faktiskt väldigt nära den gamla Spectral som vi testade för ett drygt år sedan, så det var med stor förväntan vi gav oss ut för testande den nya hojen. Canyon säger själva att det viktigaste målet med den nya cykeln var att göra en så rolig cykel som möjligt, men det är inte alltid så enkelt att vara rolig på beställning!

KARBONKOPIA

Den integrerade vajerkanalen i plast gör att det är enkelt att göra service, och den fungerar också som skydd åt ramen.

Om vi börjar med det ytliga så är nya alu-Spectralens ram verkligen något att glo på, med massor av komplicerade rörformer som ger den ett utseende som är oerhört likt kolfibervarianten, och listiga lösningar på flera håll. Inte mycket är sig särskilt likt från föregångaren, och bland annat har man nu en horisontell istället för vertikal dämparplacering. Det nya länkaget är verkligen imponerande, för cykeln känns väldigt följsam, och nästan bottenlös när man står öga mot öga med stigens ojämnheter. Ändå ger den en hyfsat bra plattform att trampa sig uppför backarna med, även om det finns cyklar med liknande profil som är mer sprättiga i uppförsbackarna.

Det är dock när det går lite nedför som cykeln verkligen kommer till liv, och för undertecknad som kommer mer från en XC- än en Enduro-bakgrund var den faktiskt lite av en uppenbarelse på vissa sätt. Den högfungerande dämpningen och de köttiga 2.6-tumsdäcken gör att man får otroligt självförtroende att gasa på, och ladda in i kurvorna, skjuta ut ur dem, och bara attackera över brötiga stenkistor och rotmattor med full fart. I de här situationerna känns den också oväntat lekfull, med tillräckligt stöd för att den ska vara poppig i känslan, och en fin modern geometri. Det är inga enorma skillnader i geometrin från EX-versionen av förra hojen (däremot lite mer mot den ”vanliga” som vi testade), men med 66 graders gaffelvinkel och halvlång reach känns cykeln definitivt tillräckligt trygg utför för vårt vidkommande. Inte radikalt progressiv och monsterlång, men helt rätt för ändamålet enligt vår åsikt.

En sak med geometrin som är lite lurig om man kör stenig svensk stig är att den som många andra moderna cyklar känns relativt låg när man väl kör. Det är säkert en del av anledningen till att den känns så väldigt stabil och trygg utför för att vara såpass smidig och rolig, men det är vekligen inte svårt att dra pedalen i en sten om man är sugen på lite extra markkontakt.

Länkaget är utformat för att ge tre olika faser – högsta följsamhet kring sag-punkten, stöd i mitten för att cykeln ska bli responsiv, och sedan ska den rampa upp ordentligt i slutet för att hindra genomslag vid stora smällar.

VILKA PRYLAR

Direktförsäljningen pionjärer Canyon levererar ju alltid bra utrustning, och även om den förra modellen vi testade för ett år sedan kändes ännu mer imponerande i detta avseende är även denna ett klart fynd komponentmässigt. Framförallt andas det väldigt mycket framtid, med den 12-delade GX Eagle-gruppen, och de rent ut sagt underbara 2.6-däcken från Maxxis på breda och hyfsat bra hjul från DT Swiss (M1900 Spline med 30 mm innerbredd). Cykeln är dock ett halvkilo tyngre än den Spectral i liknande prisklass vi testade förra året, men med 13,8 kilo är den definitivt inte tung, och denna cykeln känns mycket mer kapabel när det blir hårigt än fjolårets modell. En del av extravikten mot då verkar dock sitta i roterande massa, så cykeln kan kännas aningen segare när man ska gasa omkring på plattare stig än vissa jämförbara konkurrenter. Den är helt enkelt allra bäst för den som verkligen prioriterar att kunna gasa och ha roligt när det går lite (eller mycket) utför, och där lyfter den oss verkligen.

Eagle-växlarna funkar naturligtvis riktigt bra, även om det känns som att man måste vara lite mer noga med inställningen än vi är vana vid för att få det klockrent. RockShox Pike RC med 150 mm i fronten och Deluxe RT som förfogar över 140 mm dämpning där bak sköter båda sitt jobb på ett oklanderligt sätt. Gaffeln är ju också av finare slag än vi är vana vid i denna prisklassen, med Charger-dämpare med separat justering av lågfartskompression. Specifikationen avrundas med en KS Lev SI sänkbar stolpe, vilken känns snäppet över de rena budgetstolpar man ofta ser i detta prissegmentet.

Annons
Köttiga Maxxis Minion DHF 2.6 som ger vingar utför och i tuff terräng, med ett lite lättare och mera snabbrullat Rekon i samma dimension där bak.

PLUS

En rolig och självförtroende-boostande All Mountain-cykel som är suveränt prisvärd.

MINUS

Känns lite segare på plattare stig än vissa liknande hojar, som exempelvis den Giant Trance vi testade i förra numret.

KÖP OM

Du vill framförallt köra gasa och ha roligt när det går lite utför, och resten är mer av en transportsträcka för dig. Till detta ändamål vill du ha en väldigt prisvärd och självförtroendeboostande hoj, och näthandel passar dig fint.

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Intervju: Henrik Sparr, med unik meritlista

Close