Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägMTBPrylar

Specialized nya hjälmteknik ser till att du får hjälp vid en krasch

ANGi-sensorn registrerar krascher och ser till att hjälp tillkallas om det skulle behövas.

Specialized lanserar ny säkerhetsteknologi på sina hjälmar inför 2019, med den nya tekniken ANGi i spetsen, vilken ser till att du kan spåras under cykelturen, registrerar om du kraschar, och larmar så att du kan få hjälp om detta skulle ske. ANGi står för Angular an G-Force indicator, och huvudbeståndsdelen är helt enkelt en sensor med inbyggd accelerometer och gyroskop. Den registrerar då ett slag mot hjälmen, eller om det sker en kraftig rotation utan att hjälmen nödvändigtvis fått ett slag.

Sensorn skickar signalerna till din telefon där du installerat appen Specialized Ride App, så att telefonen i sin tur sedan påbörjar en nedräkning innan den slår larm till dina förvalda kontakter med GPS-kordinater. Är man oskadd är det bara att stänga av larmet innan nedräkningen nått sitt slut, för att inte oroa i onödan.

Specialized S-Works Prevail II, S-Works Evade II, S-Works TT och Ambush kommer med den nya mer tävlingsoptimerade MIPS SL, som man är ensamma om att använda i nuläget. Andra MIPS-versioner sprider också ut sig på de enklare hjälmarna.

ANGi kommer dels säljas på färdiga hjälmar och som eftermarknadsprodukt, men samtliga Specialized-hjälmar kommer hädanefter ha fäste för ANGi-sensorn.

MIPS SL

Annons

Utöver detta har Specialized också samarbetat med svenska MIPS och tagit fram en ny MIPS SL, som bara kommer finnas på Specialized-hjälmar. Finessen med MIPS SL är att den ska ge samma skydd mot rotationer som vanlig MIPS, men med bättre luftflöde och lägre vikt, vilket är högprioriterat på de fyra tävlingshjälmar sin kommer utrustas med tekniken. Det hela är en del i ett större samarbete med MIPS, där alla Specialized-hjälmar kommer ha någon form av MIPS-teknik.

 

Tags : ANGi

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
På besök i Treks tomteverkstad

Close