Svenska Cycling Plus
Annons
Annons

Shimano Dura-Ace och Ultegra blir 12-delade med trådlösa reglage… och mycket annat!

Att Shimano skulle lansera en ny Dura-Ace-grupp har det tisslats en hel del om under senaste året, och nu är den här. Dessutom tillsammans med en ny Ultegra-grupp som delar samma plattform! De stora nyheterna i Dura-Ace 9200 är att reglagen blir trådlösa (medan fram- och bakväxel fortsatt delar batteri); att växlarna är snabbare än innan; en förbättrad ergonomi; en ny integrerad (valbar) effektmätare; nytt bromssystem som bland annat ger mindre risk för skrap mot bromsskivan; samt nya bättre kolfiberhjul i tre profiler (tub och slanglöst). I och med att man går över till 12-delat kommer det precis som på MTB-sidan ett nytt spline-mönster, men det är inte Microspline eftersom man inte har 10t-kugge som det minsta drevet och de nya kassetterna är därför bakåtkompatibla med äldre hjul för 11-delat.

Ultegra 8100 delar väldigt mycket teknik med sitt finare syskon, och kommer också för första gången med en effektmätare. Även nya hjul står till buds i tre olika profiler (dock bara slanglösa, för tub lämnar vi åt somliga av proffslagen). I de flesta fall verkar den avgörande skillnaden vara att Dura-Ace är något lättare, med undantag av effektmätningsvevpartet som är extra styvt på Dura-Ace och därför väger knappt 40 gram mer.

Produkterna ska finnas i butiker redan i oktober. Prismässigt kommer det naturligtvis inte bli billigt med all den avancerade tekniken, och riktpriset redan för komponenterna man skulle behöva i en trådlös Ultegragrupp utan effektmätare ser ut att bli över 20 tusen kronor.  Shimano själva har en mycket utförlig och intressant beskrivning av sina nya grupper, så vi lämnar helt enkelt över till dem här nedanför, och hoppas kunna återkomma efter att vi testat komponenterna!

Designat för dem som aldrig kompromissar. Shimanos premiumserie R9200 tar klivet upp till 12-delat och kommer enbart med Di2. Den nya gruppen finns med både skivbromsar och fälgbromsar, trådlösa växelreglage, snabbare växelfunktion, större kedjedrev på 54-40T och 11-34T-kassetter.

I serien ingår även en ny effektmätare, SERVO WAVE-bromsteknik samt en ny hjulfamilj för både slanglösa däck och tubdäck.

Lanseringen av nya DURA-ACE innebär inte bara utveckling av en briljant ny komponentgrupp, utan är också kulmen på en studie om fartvetenskap.

Shimano levererar nu sin snabbaste och mest exakt växlande komponentserie, expanderar innovationsarvet, och sätter samtidigt en ny måttstock för landsvägsprestanda. Varje detalj, varje beslut och varje komponent i den nya DURA-ACE R9200-serien, är framtagen för att leverera en snabbare, mer pålitlig och mer intuitiv åkupplevelse.

Utvecklad utifrån designkonceptet Science of Speed erbjuder den nya komponentgruppen R9200 en ultraeffektiv 12-växlad drivlina, en pålitlig och trådlös cockpit, högt förfinad ergonomi, nya aerodynamiska hjul för både slanglösa däck och tubdäck, ett förbättrat bromssystem och integrerad digital teknologi, framtagen för dem som aldrig kompromissar.

Strävan efter perfektion är inte lätt. Utvecklingsarbetet med världens främsta cyklister och utvecklare av cykelkomponenter innebär forskning, undersökning och analyser av produktprestanda i laboratoriet och på landsvägen för att inte lämna något åt slumpen i strävan efter mer vetenskap om fart.

Resultatet kan delas upp i kapitel: växelplattform + kontrollgränssnitt + bromssystem + drivlinesystem + hjulsystem

Låt oss ta en titt på förbättringarna inom varje kapitel:

Växelplattform: snabbaste växlingarna någonsin, absolut pålitlighet, integrerad design

Shimano har fullständigt reviderat sin Di2-plattform för att förbättra växlingshastigheten, samtidigt som anslutningen mellan växelreglage-växlar är trådlös med garanterad absolut tillförlitlighet.

Shimanos nya Di2-plattform innebär en förbättrad motorkonstruktion i växlarna, vilket minskar processhastigheten, det vill säga rörelsetiden mellan motor och växelmekanismer och transmissionens prestanda, som sammantaget levererar Shimanos snabbaste växling någonsin. Resultatet är en tidsbesparing som mäts i delar av en sekund, men som innebär en tidsminimering för bakväxelns funktion på 58% och en tidsminimering för framväxelns funktion på 45%.

Absolut tillförlitlighet garanteras av en anslutning med kabel där det är rätt val. Nya kablar med mindre diameter – SD-300 – ansluter Di2-batteriet (BT-DN300) till framväxeln (FD-R9250) och bakväxeln (RD-R9250). Det enda interna batteriet ger en enkel laddningslösning och säkerställer en stabil anslutning och hög arbetsspänning till växlarna, vilket bidrar till Shimanos snabbaste växling någonsin. Absolut tillförlitlighet garanteras ytterligare av en unik chipkrets med hög säkerhet, snabb processhastighet och låg strömförbrukning som avsevärt minskar risken för störningar från externa enheter.

ST-R9270-L_C219_203_L_zz_zz_zz_zz_STD_F203.jpg

Tester visar på att batteriet BT-DN300, som förser växlarna med ström, har en livslängd på 1000 km. Växelknapparna på STI-reglagen drivs av knappcellsbatterier CR1632 som håller i ungefär 1.5-2 år. För att ytterligare förlänga batterikapaciteten är ett fullständigt kabelanslutet alternativ också möjligt. En helt trådad anslutning erbjuder en ökning av kapaciteten med 50% och har praktiska fördelar för cyklister som använder nya DURA-ACE i kombination med en elcykel.

RD-R9250_C219_201_zz_zz_zz_zz_zz_STD_F201.jpg

Shimanos nya DURA-ACE-bakväxel är inte längre bara en bakväxel. Den är också punkten där systemet laddas (ersätter Shimano:s SM-BCR2-laddare). Den tillhandahåller anslutningen till STI-reglagen via Shimanos unika integrerade krets, ANT+-anslutningen till andra enheter från 3:e part (ersätter den trådlösa enheten EW-WU111) och den ersätter kopplingsboxen i styret eller i ramen Junction-A (SM-RS910). Detta resulterar i att bakväxeln RD-R925 har en integrerad design med en gömd laddport, en knapp för att ställa in Di2-systemet och LED-dioder som indikerar Synchronized Shifting-läge, inställningsläge eller eventuella laddningsbehov.

Kontrollgränssnitt: exceptionell ergonomi, elegant cockpit, anpassningsbar

Under de senaste åren har professionella och högpresterande cyklister börjat förändra sina sittpositioner och åkpreferenser. Shimano arbetar tillsammans med många professionella cyklister för att studera de här förändringarna. För klättring, spurter eller tempolopp har Shimano balanserat komfort, utseende och aerodynamiska vinster med oöverträffad ergonomi.

DURA-ACE_Cockpit.jpg

Nya 2×12-växlade, trådlösa växelreglage för hydrauliska skivbromsar (ST-R9270) kommer nu med en förhöjd huvuddel med en svag inåtsvängd lutning och större yta mellan reglaget och styret för mer komfort och kontroll. Detta ger cyklisten bättre grepp med pekfinger och tummen på handgreppen och bättre 3-fingersgrepp bakom bromshandtaget, samtidigt som den ger enkel åtkomst till växelreglagen i styrbocken. En annan förändring kommer i form av en större förskjutning mellan Di2-knapparna på STI-reglaget, som innebär en bättre åtskillnad mellan knapparna för upp- och nedväxling, särskilt med handskar eller blöta fingar.

Växelreglagen fungerar med en trådlös anslutning. Det här medger en enkel installationsprocess och att det inte längre krävs hål i ramen och styret för växelkablar. Tillsammans med intern dragning av bromsslangar, lägger de grunden för en elegant och snygg cockpit.

Kabelportar kan användas vid installationen av minimerade satellitväxelknappar. Shimanos spurt-(SW-R801-S) eller klätterväxelreglage (SW-R801-T) kan användas med en fästklämma eller monteras integrerat i styren med ett särskilt urtag, som exempelvis det nya PRO Vibe Evo. Dessa nya mer kompakta satellitväxelreglage monteras antingen till styrbocken med en 100mm kabel (SW-RS801-S) eller till styrtoppen med en 260 mm Di2-kabel (SW-RS801-T).

Kontrollgränssnittet erbjuder naturligtvis en del praktiska alternativ för anpassning, tack vare en uppdaterad E-TUBE-app som nu är kompatibel med DURA-ACE R9200-serien. Som hos tidigare versioner, tillåter E-TUBE Project version 4.0.0 användaren att enkelt ställa in preferenser som exempelvis Synchronized- eller Semi-Synchro-växling, Multi-Shift, växlingshastighet och att anpassa STI-reglagens växelknappar på stående fot. Dessutom kan anslutningar med cykeldatorer från tredje part ställas in för att visa Di2-information.

ST-R9270-L_C219_201_L_zz_zz_zz_zz_STD_F201.jpg

Drivlinesystem: optimerade drivlinekomponenter, snabb och ryckfri växling, integrerad effektmätare

Tävlingsinriktade landsvägscyklister försöker ta sig från A till B på det snabbaste och mest effektiva sättet. Med den enkla insikten har Shimano optimerat utväxlingar, växelfunktion och effektmätare för att lägga en ny måttstock för prestanda, med en förbättring av växlingshastigheten för bakväxeln med 58% och av växlingshastigheten för framväxeln med 45%.

Den nya 12-växlade HYPERGLIDE+-kassetten behåller den högsta 11T-utväxlingen, men har optimerats med en översyn i det ideala utväxlingsspannet mellan det 6:e, 7:e och 8:e kugghjulet för att bibehålla Shimanos kännetecken: en mjuk och konsekvent stegning mellan utväxlingarna.

Kombinera det med snabb och stötfri växling, tack vare den genomtänkta profilen med ramper hos kassetten, vilket ger mjuka växlingar också under kraftig belastning, oavsett om du växlar uppför eller nedför kassetten.

Resultatet är att det inte längre finns något behov av att ta det lugnt under en acceleration eller att synka in ett lugnt tramptag med dina växlingar. Cyklister kan nu ge allt och växla ännu snabbare, med behagligare kadens och bättre hastighetsövergångar tack vare DURA-ACE-kassetter med HYPERGLIDE+-teknik.

Totalt finns det två DURA-ACE Hyperglide+-kassettalternativ: 11-30T och en ny DURA-ACE 11-34T-kassett för branta klättringar. Kassetterna kommer med ett nytt splinemönster för montering, som också är bakåtkompatibelt med DURA-ACE R9100 11-delade frihjulsbody, vilket innebär att nya DURA-ACE R9200-komponenter kan användas med hjul från den förra generationen R9100.

Såväl som den nya större DURA-ACE-kassetten (11-34T) passar för mer moderna sätt att tävla, erbjuder ett nytt större kedjedrevsalternativ på 54-40T högre effektivitet för transmissionen än mindre kedjedrev, och hjälper professionella cyklister att svara på de allt högre hastigheterna.

DURA-ACE_Drivetrain.jpg

De bägge växlarnas förbättrade växlingshastighet har redan nämnts, men det finns mer att säga om dem. Växlingar genomförs nu av en mindre, nättare och lättare Di2-framväxel (FD-R9250) och en mer avancerad SHIMANO SHADOW RD-bakväxel (RD-R9250). Framväxeln har en 33% mindre frontarea, kommer med en viktminskning ner till 96 gram och erbjuder en kapacitet för stora kedjedrev upp till 50-55T.

Drivlinesystemet är naturligtvis inte komplett utan vevpartiet. Två utföranden finns tillgängliga: med integrerad effektmätare (FC-R9200-P) och utan effektmätare (FC-R9200), naturligtvis i många olika storleksspecifikationer. Båda versionerna bygger på HOLLOWTECH II- teknik och kommer i antingen 50-34T, 52-36T eller en ny kedjedrevskombination på 54-40T, i vevarmslängder från 160 till 177.5 mm och med en Q-faktor på 148 mm. Versionen med effektmätare överför data med Bluetooth- och ANT+-teknik. Den erbjuder mer än 300+ timmars åktid mellan laddningar och kommer med en förbättrad noggrannhet på 1.5%.

FC-R9200-P_52-36T_C219_201_zz_zz_zz_zz_zz_STD_F201.jpg

DURA-ACE R9200-vevpartiet är komplett med samma 12-delade kedja som används hos  Shimanos XTR M9100, vilket förenklar lagerhållningen för såväl återförsäljare som cyklister.   

Bromssystem: mest exakta kontrollen någonsin, tystare system, underhållsvänlig

Fart betyder inte mycket utan förmågan att kontrollera den. Tävlingar kan avgöras i kurvorna, vilket innebär att en förbättrad bromsförmåga kan vara skillnaden mellan en plats på podiet och besvikelse.

DURA-ACE_Brake_system.jpg

Shimanos nya DURA-ACE-bromskomponenter erbjuder mer exakt bromskontroll under den snävare, snabbare och mer aggressiva kurvtagningen som sker i moderna landsvägstävlingar. Med tillägget av SERVO WAVE-teknologi hos bromsreglagen – hämtad från Shimanos bromssystem för MTB och gravel – får cyklisten nu en kortare Free Stroke, vilket innebär en mer omedelbar kontakt mellan bromsbelägg och bromsskiva. Tekniken tillåter både mer fjäderlätt bromsning såväl som finare bromsmodulation, vilket resulterar i högre hastigheter genom kurvor och mer självförtroende i tekniska situationer.

Dessutom har bromsljud reducerats genom 10% bredare marginal mellan bromsbelägg och bromsskiva och ett byte till Shimanos RT-MT800-bromsskivor. Resultatet är ett tystare system, tack vare mindre värmedeformation av bromsskivan och mindre tillfällig interferens mellan bromsbelägg och bromsskiva.

BR-R9270_C219_201_zz_zz_zz_zz_zz_STD_F201.jpg

Bromsunderhållet har förenklats. Nu är det möjligt att lufta bromsarna utan att montera av oket (BR-R9270) från ramen, tack vare en separat luftningsport och ventilskruv. En ny tratt och luftningsdistans hjälper också till att förbättra luftningsprocessen.

BR-R9270_C219_202_zz_zz_zz_zz_zz_STD_F201.jpg

Hjulsystem: aerodynamik, drivstyvhet och lägre vikt

Det sista fundamentet i fartvetenskapen är hjulen, den slutliga punkten där cyklistens ansträngning omvandlas till fart. Shimano har designat om sitt hjulutbud med en balans mellan tre faktorer: reducering av luftmotstånd utan att offra kontroll, drivstyvhet tack vare ett nytt DIRECT ENGAGEMENT-nav och lättare konstruktion. Dessa principer utgör grunden för våra kolfiberhjul som finns för både slanglösa däck och tubdäck och som överstiger dagens standarder.

DURA-ACE_Wheel_system.jpg

Tre fälghöjdsprofiler erbjuder olika prestandafördelar för olika cyklister.

  • C36 (WH-R9270-C36-TL) är designade för klättring och det lättaste hjulalternativet.
  • C50 (WH-R9270-C50-TL) är ett allsidigt hjul med en mycket bra balans mellan luftmotstånd, drivstyvhet och styvhet i sidled, periferi, totalvikt och kontrollförmåga.
  • C60 (WH-R9270-C60-HR-TL) är det mest aerodynamiska hjulet med High Rigidity-teknik för spurter och cykling i hög fart. Hjulets fokus ligger på att ge fördelar I kategorierna luftmotstånd, styvhet i sidled och drivstyvhet.

Framhjulen C36 och C50 erbjuder ett standardiserat 1:1-ekermönster med dubbelreducerade ekrar på 2.0-1.5-2.0 mm för reducerad vikt. Bakhjulen har 2:1 Optbal-ekring. C60 High Rigidity-hjulet erbjuder ett 2:1-ekermönster fram och bak med tjockare ekrar på 2.0-1.8-2.0 mm för högre styvhet och optimerad kraftöverföring.

Annons

Minskat luftmotstånd var ett viktigt mål och nya C50 utmärker sig särskilt på det området. I en tävlingssituation för det med sig en reducering av luftmotståndet på 5.1W jämfört med det slanglösa hjulet C40-TL ur DURA-ACE R9100-serien och en minskning på 1W jämfört med tubhjulet R9100 C60-TU, samtidigt som den erbjuder andra mångsidiga fördelar som vikt och kontrollförmåga.

Drivstyvhet har förstärkts för att öka den direkta trampkänslan under acceleration. Detta uppnås genom ett nav med DIRECT ENGAGEMENT-teknik som bygger på ett system med två sammankopplade ytor istället för fjädrande klackar och spärrhakar. Det resulterar i en ökning av drivstyvheten på 63% mellan det nya R9200 C50-TL och det föregående hjulet R9100 C40-TL, tillsammans med en viktminskning på 45g i frinavet.

Varje gram är viktigt när det kommer till roterande massa, så fälgarna hos de nya hjulen har också genomgått en stor viktminskning. Ett par av de nya WH-R9270-C50-TL-hjulen tappar 161g jämfört med de förra WH-R9170-C40-TL-hjulen.

DURA-ACE R9200: för dem som aldrig kompromissar

Shimanos studier i fartvetenskap har tagit utvecklingen av landsvägskomponenter till en helt ny nivå. Omdesignade DURA-ACE-reglage, bromsok, hjul, växlar, kassetter och vevpartier plus nya Di2 EW-SD300-kablar och batterier, med bromsskivor, axlar, vevlager och kedjor som hämtats från andra delar av Shimanos modellutbud, ger gott om bevis för att Shimano inte lämnar något åt slumpen I strävan efter morgondagens fart – idag. Men ta inte vårt ord för det. Prova dem själv.

NYA 12-DELADE SHIMANO ULTEGRA R8100 MED DNA FRÅN DURA-ACE R9200

ULTEGRA R8100 tar klivet upp till 12 växlar med trådlösa Di2-växelreglage och snabbare växlar.

För första gången någonsin inkluderar ULTEGRA ett alternativ med effektmätare samt slanglösa skivbromshjul helt i kolfiber.

Nya DURA-ACE har skapats för dem som söker alla tänkbara fördelar mot konkurrenterna, medan nya ULTEGRA är en mer vardaglig tillämpning av samma teknik. R8100-serien delar DNA med R9200-serien och erbjuder genomgående otrolig prestanda i alla funktioner för att hjälpa cyklister att prestera på en högre nivå än någonsin tidigare.

ULTEGRA_R8100_Onpare_wide.jpg

Utvecklingen av ULTEGRA kan, precis som för Dura-Ace, brytas ned i fem utvecklingsområden: växelplattform, kontrollgränssnitt, bromssystem, drivlinesystem och hjulsystem. Låt oss ta en närmare titt på dessa områden i tur och ordning:

ULTEGRA växelplattform

ULTEGRA R8100 delar samma omarbetade Di2-plattform som Dura-Ace R9200 för att förbättra växlingshastigheten samtidigt som anslutningen mellan växelreglage och växel nu är trådlös – och det med absolut tillförlitlighet.

Nya Dura-Ace och nya ULTEGRA delar samma plattform, vilket gör att ULTEGRA-användare drar nytta av:

  • Samma Di2-plattform som förbättrar motorkonstruktionen i växlarna, minskar processhastigheten (dvs funktionstiden mellan motor och växelmekanismerna) och transmissionens prestanda, som sammantaget levererar Shimanos snabbaste växling någonsin. Detta resulterar i en reducerad funktionstiden på 58% för ULTEGRA-bakväxeln och 45% för ULTEGRA-framväxelns funktionstid jämfört med den föregående Dura-Ace RD-R9150-bakväxeln.
  • Absolut pålitlighet via en anslutning med kablar där det är rätt val. Nya SD-300-kablar med mindre diameter ansluter Di2-batteriet (BT-DN300) till framväxeln (FD-R8150) och bakväxeln (RD-R8150). Ett enda internt batteri innebär en enkel laddningslösning och säkerställer att bägge växlar får en stabil och hög strömförsörjning, som bidrar till Shimanos snabbaste växlingsfunktion. Tester visar att det nya BT-DN300-batteriet har en uthållighet på 1000 km mellan laddningar. STI-reglagens växelknappar drivs av CR1632 knappcellsbatterier som håller för cirka 1.5 års användning.
  • En unik chipkrets med hög säkerhet, snabb processhastighet och låg energiförbrukning reducerar avsevärt risken för störningar från externa enheter.
  • Den nya ULTEGRA-bakväxeln är nu punkten där systemet laddas (ersätter Shimanos SM-BCR2-laddare) och tillhandahåller den trådlösa anslutningen till STI-växelreglagen och andra enheter från tredje part (ersätter den trådlösa enheten EW-WU111). Plus att bakväxelns integrerade design också rymmer kontrollpunkten för att byta mellan lägen för Di2 och Synchronized Shifting och därmed ersätter den förra kopplingsboxen i styret eller i ramen Junction-A (SM-RS910)-knappen.

ULTEGRA-växlarna skiljer sig från DURA-ACE i konstruktionen. Framväxel och bakväxel i serien DURA-ACE R9200 väger 215 g och 96 g, jämfört med ULTEGRA R8100 med vikter på 262 g och 110 g, vilket resulterar i en skillnad på 61 g.

ULTEGRA kontrollgränssnitt

För klättring, spurter eller tempolopp har Shimano balanserat ULTEGRAs komfort, utseende och aerodynamiska vinster med oöverträffad ergonomi.

ULTEGRA_R8100_Cockpit_zz_zz_zz_zz_zz_STD_Se1.png

De nya ULTEGRA 2×12-växlade trådlösa växelreglagen för hydrauliska skivbromsar (ST-R8170) kommer nu med en förhöjd huvuddel med en svag insvängd lutning och ökad yta mellan reglaget och styret för att ge bättre komfort och kontroll. Det ger cyklister bättre grepp med pekfinger och tumme på bromshandtagets handgrepp och bättre 3-fingersgrepp bakom bromsreglaget, samtidigt som det ger enkel åtkomst på växelreglagen från styrbocken. Förskjutningen mellan Di2-knapparna på STI-reglagen har också förbättrats, vilket ger en tydligare skillnad mellan knapparna för upp- och nedväxling, särskilt med handskar eller våta fingrar.

ST-R8170-L_C219_202_L_zz_zz_zz_zz_STD_F202.jpg

Växelreglagen ULTEGRA ST-R8170 fungerar med en trådlös anslutning och CR1632 batteri. Det här medger en enkel installationsprocess och att det inte längre krävs hål i ramen och styret för växelkablar. Tillsammans med intern dragning av bromsslangar, lägger de grunden för en elegant och snygg cockpit.

ST-R8170 är kompatibla med minimerade satellitväxelknappar. Shimanos spurt- (SW-R801-S) eller klättringsväxelreglage (SW-R801-T) kan användas med en fästklämma eller monteras integrerat i styren med ett särskilt urtag, som hos det nya styret PRO Vibe Evo. Dessa nya mer kompakta alternativen för satellitväxelreglage kan antingen monteras i styrbocken med en 100mm-kabel (SW-RS801-S) eller på styrtoppen med en 260 mm Di2-kabel (SW-RS801-T).

Kontrollgränssnittet erbjuder naturligtvis praktiska alternativ för anpassning tack vare en uppdaterad E-TUBE-app som nu är kompatibel med ULTEGRA R8100-serien. Precis som hos tidigare versioner tillåter E-TUBE Project version 4.0.0 att preferenser som Synchronized- eller Semi Synchro-växling, Multi-Shift, växlingshastighet och växelknapparna på STI-reglagen snabbt kan ställas in på stående fot. Dessutom kan uppkopplingar med cykeldatorer från 3:e part anpassas för att visa Di2-information.

ST-R8170-R_C219_201_R_zz_zz_zz_zz_STD_F201.jpg

Återigen står små skillnader i konstruktionen för en viktskillnad på 32 g mellan DURA ACE ST-R9270-reglagen (350 g) och ULTEGRA ST-R8170-reglagen (382 g).

ULTEGRA drivlinesystem

ULTEGRA har två nya 12-delade HYPERGLIDE+-kassetter med växelspannen 11-30 och 11-34. Särskilt 11-30-kassetten har blivit optimerad med en översyn av de ideala växlarna mellan det 6:e, 7:e och 8:e kugghjulen för att bevara Shimanos kännetecken av mjuka och konsekventa steg mellan växlarna.

ULTEGRA_R8100_Drivetrain_zz_zz_zz_zz_zz_STD_Se1.png

Kombinera det med snabb och ryckfri växling, tack vare smart utformade rampprofiler på kassetterna, som innebär mjukare växlingar, även under tung belastning oavsett om du växlar upp eller ned på kassetten.

Resultatet är att det inte längre finns något behov av att dämpa en acceleration eller mjuktrampa samtidigt som du växlar. Cyklister kan nu ge järnet och växla ännu enklare, med jämnare kadens och bättre hastighetsövergångar tack vare ULTEGRA-kassetter med HYPERGLIDE+-teknologi.

ULTEGRA-kassetter kommer med ett nytt splinemönster som också är bakåtkompatibelt med Shimanos 11-växlade frihjulsbody, vilket betyder att nya ULTEGRA R8100-komponenter kan användas med den förra generationen 11-växlade Shimano-hjul.

För första gången någonsin kommer vevpartier i ULTEGRA-serien med effektmätare som tillval. Effektvevpartiet FC-R8100-P erbjuder upp till 300+ timmars åktid, tack vare ett integrerat, vattentätt och uppladdningsbart Li-ion-batteri. Dubbelsidig data samlas in av Shimanos unika töjningsgivare på bägge vevarmar. ULTEGRA effektmätare använder Bluetooth- och ANT+-teknologi för att sända data.

Vevpartier med och utan effektmätare kommer med kedjedrevskombinationer 50-34T eller 52-36T och vevarmslängder på 160, 165, 170, 172.5 och 175 mm. ULTEGRA-vevparti med effektmätare väger 716 g, som är en besparing över det styvare DURA-ACE vevpartiet med effektmätare som väger in på 754 g.

ULTEGRA R8100-vevpartiet är komplett med samma 12-växlade kedja som används hos Shimanos XT M8100-serie, vilket förenklar lagerhållningen för återförsäljare och cyklister.

ULTEGRA bromssystem

Shimanos nya ULTEGRA bromskomponenter erbjuder mer exakt kontroll genom de snävare, snabbare och mer aggressiva tävlingslinjer som tas under landsvägstävlingar. Med införandet av SERVO WAVE-teknologi hos bromsreglagen – taget från Shimanos bromssystem för MTB och gravel – får cyklisten nu ett kortare Free Stroke vilket innebär en mer omedelbar kontakt mellan bromsbelägg och bromsskiva. Tekniken tillåter både mer fjäderlätt bromsning såväl som finare bromsmodulation vilket resulterar i högre hastigheter genom kurvor och mer självförtroende i tekniska situationer.

ULTEGRA_R8100_Brake_system_zz_zz_zz_zz_zz_STD_Se1.png

Dessutom har bromsljud reducerats genom 10% bredare marginal mellan bromsbelägg och bromsskiva och ett byte till Shimanos RT-MT800-bromsskivor. Resultatet är ett tystare system, som har uppnåtts genom mindre värmedeformation av bromsskivan och mindre tillfällig interferens mellan bromsbelägg och bromsskiva.

Vidare har bromsunderhållet förenklats. Nu är det möjligt att lufta bromsarna utan att montera av oket (BR-R8170) från ramen tack vare en separat luftningsport och ventilskruv. En ny tratt och luftningsdistans hjälper också till att förbättra luftningsprocessen.

Nya ULTEGRA bromsok väger 282 g per par jämfört med DURA-ACE på 233 g.

ULTEGRA hjulsystem

Det sista kapitlet i utvecklingen av ULTEGRA är den slutliga punkten mellan cyklistens ansträngning och där farten skapas. För första gången någonsin har Shimano introducerat ett slanglöst skivbromshjul helt tillverkat i kolfiber på ULTEGRA-nivå.

Precis som hos de nya DURA-ACE-hjulen kommer prestanda från balansen mellan tre faktorer – en minimering av luftmotstånd utan att offra kontroll, drivstyvhet och lättviktskonstruktion – över tre alternativ med slanglösa hjul genomgående tillverkade av kolfiber.

Tre fälghöjdsprofiler erbjuder olika prestandafördelar för cyklister.

  • C36 (WH-R8170-C36-TL) med fokus på klättring och är  det lättaste hjulalternativet med målvikt på 1488 g per par (som jämförelse, väger DURA-ACE WH-R9270-C36-TL 1350 g).
  • C50 (WH-R8170-C50-TL) är ett allsidigt hjul med en mycket bra balans mellan luftmotstånd, drivstyvhet och styvhet i sidled, periferi, totalvikt och kontrollförmåga. ULTEGRA C50 kommer med en målvikt på 1570 g per par (vikt för DURA-ACE WH-R9270-C50-TL: 1461 g).
  • C60 (WH-R8170-C60-TL) är det mest aerodynamiska hjulet för spurter och cykling i hög fart, med fokus på luftmotstånd, styvhet i sidled och drivstyvhet. ULTEGRA C60 kommer med en målvikt på 1649 g per par (vikt för DURA-ACE WH-R9270-C60-TL: 1609 g).

Helt nya ULTEGRA-hjul erbjuder en fälgprofil delad med de nya DURA-ACE-hjulen, med en bred intern fälgbredd på 21 mm. Men till skillnad från DURA-ACE, använder ULTEGRA C36-, C50- och C60-hjul ett standardiserat 1:1-ekermönster med 1.5 mm-ekrar för reducerad vikt.

Drivstyvheten har förstärkts för att öka den direkta trampkänslan under acceleration, vilket ger det nya hjulet ULTEGRA C36 en ökning på 9% i styvhet jämfört med det nuvarande hjulet Dura-Ace C40-TL.

ULTEGRA R8100

Shimanos studier i fartvetenskapen har tagit utvecklingen av landsvägskomponenter till en helt ny nivå. Nykonstruerade ULTEGRA-reglage, bromsok, hjul, växlar, kassetter och vevpartier plus nya Di2 EW-SD300-kablar och batterier, ger gott om bevis för att Shimano inte lämnar något åt slumpen i strävan efter morgondagens fartoptimerade produkter, balanserade för att användas i den verkliga världen.

Tabellen med hela programutbudet visar de nya produkterna och den rekommenderade kompatibiliteten med existerande produkter.

Cyklister på ULTEGRA kan omedelbart dra nytta av designfilosofin hos DURA-ACE och många av samma produktdesigner  – inklusive ULTEGRA trådlösa växelreglage, en ULTEGRA-effektmätare och ULTEGRA slanglösa hjul helt i kolfiber – för att lyfta deras prestationer till nästa nivå.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.