Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
HighlightsIntervjuerOkategoriserade

Så byggs ett framgångsrikt långloppslag

På söndag är det dags för nästa deltävling i långloppscupen, och det är ingen högoddsare att det kommer finnas Allebike-hojar långt fram i tätstriden. Ända sedan Serneke-Allebikes storsatsning inleddes har de varit dominanter inom svensk MTB, så de verkar definitivt ha hittat ett framgångsrecept. Men huvudingrediensen är inte starka åkare enligt lagets ledare Alexander Vincent Blomqvist, som vi tog ett snack med tidigare i år.

“En del i vår framgång är att alla teamåkare har fått chansen att köra med någon som är lite bättre hela tiden”, säger Alexander Vincent Blomqvist, en av lagets ledare. Foto: Jessica Blomqvist

Förra säsongen hade teamet fyra åkare topp fyra i långloppscupens total, seger i nio av nio deltävlingar, och endast 20 poängs skillnad mellan totalettan Emil Lindgren och tvåan Michael Olsson. Serneke Allebikes fjolårssäsong kan liknas vid skidåkningens norska dominans för ett par säsonger sedan.

Är det ett lyckat resultat av en noga planerad teamkörning?

Tvärt emot mot vad man kanske tror har vi inte teamkört så mycket på tävlingarna utan det har mer varit full gas från början och de som hängt med har hängt med. Emil, Micke och Dennis (Wahlqvist) har ofta satt upp tempot från början och orkat hela vägen till mål. Det har inte varit något lurpassande och rävspel. Ofta försöker de se till att göra ett rättvist dragjobb och segern görs upp åkarna emellan, i en spurt har Emil vunnit flest gånger tack vare sin explosivitet.

Det har kommit och gått team inom marathongrenen de senaste åren, och i många fall har teamen haft två jämnstarka åkare i toppen. Är det för lite för att lyckas?

Alexander tror att fler team främst höjer själva arrangemanget då det blir mer liv i start/ målområdet än själva tävlingsmomentet. Foto: Jesper Andersson

Nej, det tycker jag inte. Den viktigaste funktionen ett team fyller är att åkarna har med sig någon som stöttar innan och efter. Det blir en trygghet, man vet att exempelvis lagningen är fixad och fokuset kan ligga på själva loppet. Sedan tror jag en cyklist höjer sig genom att ha ett gäng att hänga med före och efter loppet.

En del i vår framgång är att alla teamåkare har fått chansen att köra med någon som är lite bättre hela tiden. Ingen vill bli ifråncyklad. Emil har varit den vassaste och Micke vill inte vara sämre vilket gör att de pushar varandra på träning och tävling.

Hur tror du team-utvecklingen kommer fortsätta se ut i Sverige?

Det som krävs för att team ska kunna stanna kvar är att organisationen kring laget brinner för att driva det. Jag och min far Peter är teamchefer och sköter mycket av det administrativa arbetet, kring tävlingarna vi åker på roddar jag det mesta. Vi har även stor hjälp av åkares anhöriga med lagning och cyklisterna hjälper även till själva med att boka boenden med mera. Ola Serneke* är väldigt positiv och cykelintresserad, hans engagemang höjer oss alla.

Flera åkare teamkör idag utan att tillhöra samma klubb, så fler team tror jag först och främst höjer själva arrangemangen. Det blir mer liv i start/mål området, vilket är något vi tycker är den roligaste biten, hänget runt om kring. Det skulle kanske få fler att våga satsa också och öka intresset från sponsorer.

Även om det funnits damer som kört för samma klubb i elitklassen har det tidigare inte funnits något team med två eller flera jämna åkare som kör gemensamt i elitklass. Kommer det ändras?

Ja det tror jag, cykelsporten växer på både dam- och herrsidan vilket gör att underlaget för ett damteam borde kunna finnas. (Mycket riktigt tog det inte lång tid innan Team She Rides lanserades, vilket du kan läsa som på sidan XX, reds. anm.)

Cykelvasan är teamets huvudmål 2018, men att behålla den blågula mästartröjan har också hög prioritet. Foto: Jesper Andersson

 

Vilket svenskt långlopp lämpar sig bäst för teamkörning?

Cykelvasan tack vare banans karaktär. Förra året kom vi loss med fem av sju cyklister genom att köra hårt i backarna. Två till åkare hängde med men tyvärr körde gruppen för avvaktande och den jagande klungan kom ifatt.

Egentligen passar alla lopp för teamkörning. Det är alltid lättare att vara två- tre personer som kommer ifrån istället för att ligga och mata själv.

 

Ni har vunnit allt som går att vinna i Sverige, kommer ni blicka utomlands i satsningen?

Att vi gör en långloppsatsning just nu beror på att vi vill finnas där kunderna finns, vi siktar på att köra i Norden två år till. I år blir fokuset de svenska långloppen men även några tävlingar i Norge och Danmark.

När vi känner oss redo och kan leverera de produkter som efterfrågas kommer vi jobba för ett världscuplag inom XCO.

Hur ser ni på marathontävlingar som är stora internationellt – etapplopp och marathon-VM?

Angående VM har vi åkare som är intresserade och vill göra en satsning men där behöver cykelförbundet bli bättre. Att de ger info i tid till de cyklister som är aktuella för en start så de kan förbereda sig. De flesta som kör marathon är stabila åkare och borde kunna få besked redan nu så de kan ta beslut om en satsning.

Vi har en åkare som ska köra etapplopp i Andalusien, men i övrigt kommer vi inte satsa på etapplopp. Det kräver helt andra förberedelser sett till exempelvis höjdmeterträning. Men som grej tror jag den delen kommer växa mer än marathon-världscuperna.

Du fick testköra ett försök till etapplopp i Sverige, att via Biking Dalarnas leder ta sig från Falun till Sälen på fyra dagar. Finns det en framtid för marathon-etapplopp i Sverige?

Biking Dalarnas etapplopp skulle kunna bli bra om det finns deltagare som är villiga att betala kostnader för boende och transport. Som företagsgrej kan det slå. Men för den stora massan kan det nog verka dyrt att betala lika mycket för ett etapplopp som för en solsemester.

Vilket är ert huvudmål 2018?

Cykelvasan är viktigast. Det är ett stort lopp både medialt och sett till antalet startande. Vi är också revanschsugna från förra året, teamet har vunnit förut (2016 genom Lucas Eriksson) och är taggade på en till seger. Sedan är alla loppen i cupen viktiga då vi har många som cyklar på vårt märke som vi vill hänga med. Och en SM tröja betyder mycket, eftersom vi är svartvita är det bra med något som sticker ut färgmässigt.

Annons

Ni gör nu ert femte år som långloppsteam, vad är det mest värdefulla ni lärt er under åren som gått?

Hur lätt det än ser ut att hålla ihop ett team krävs det mycket energi. Man är bra trött på söndagen efter att ha varit igång 24 timmar. Men annars är det bara positiva känslor. Det viktigaste vi gjort är att börja på rätt nivå för att sedan stegra mot slutmålet. Det kanske inte ser ut som vi börjat lågt, men för oss är det en upptrappning vi gör mot att kunna ha ett stabilt världscuplag på mtb.

 

Alexanders tips för ett hållbart och framgångsrikt team

-Se till att teamet drivs av människor som brinner för cykelsporten, ofta är det inget avlönat jobb att rodda med allt.

-Försök fördela jobbet, åkare kan exempelvis boka boende och anhöriga turas om att langa.

-Börja på rätt nivå sett till ekonomiska resurser och arbetsbelastning för att sedan utöka och nå slutmålet.

-Ett team med åkare som hela tiden har någon att sparras mot inom teamet gör att alla utvecklas och tar kliv framåt.

Serneke Allebike MTB Teams historia

2014: Teamet Allebike Crosscountry Test Team grundas som Sveriges första UCI lag på MTB XC sidan av Vincents Alingsås AB.

Cyklister; Dennis Wahlqvist, Olof Ekfjäll, Jessica Blomqvist.
Syftet; att på ett roligt och bra sätt göra reklam för varumärkena Allebike och Vincents.

2015: Teamet utökas med Michael Olsson.

2016: Ett nytt bolag bildas, Serneke Allebike Cross Country Team AB (som ägs till 50% av Vincents Alingsås AB och 50% av Ola Serneke Invest AB)
Syfte; driva och utveckla teamet vidare.

Ny cyklist i teamet; Emil Lindgren som detta år kör tillsammans med Michael Olsson och Dennis Wahlqvist i UCI laget.

Cykelklubben Serneke Allebike CK startas, en klubb med syfte att utveckla och stötta duktiga elitcyklister vid sidan av UCI laget.

Resultat; Lucas Eriksson vinner Cykelvasan, Emil Lindgren blir svensk mästare i XC Marathon före Michael Olsson på silverplats och Alexander Vincent Blomqvist på en fjärdeplats.

2017:
Cyklister; samma åkare i UCI laget som 2016, det tillkommer cyklister i cykelklubben.

2018:

Cyklister; Lucas Eriksson kontrakteras för UCI laget, Lucas har tidigare ingått i teamet vid sidan av UCI-laget.

Mål; ungefär desamma som för 2017, att hålla en jämn, hög nivå på hemmaplan men även bredda med vissa internationella lopp.

Citat;

“Hur lätt det än ser ut att hålla ihop ett team krävs det mycket energi. Man är bra trött på söndagen när man varit igång 24 timmar.”

 

*Äger 50 procent av UCI-laget via Ola Serneke Invest AB.

 

Text; Angelica Edvardsson Edin

1 kommentar

  1. Det vore intressant att höra hur deras tankar går nu. Det känns som de har maxat ur ganska ordentligt i Sverige. Det är helt dominanta så det vore ju väldigt spännande att se mer satsning internationellt och kanske mer med fokus på XCO vilket är mycket större utomlands.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.