Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CrossPrylar

PROVKÖRT: Merida Mission CX 600

Merida MIssion CX 600 – Pris: 17 999 kr

Till helgen är det cykelcross-SM i Varberg, och sedan har de svenska toppåkarna ett par veckor på sig att slipa formen inför att VM går av stapeln nere i Bogense i Danmark den 2-3 februari. Vi själva inledde CX-säsongen tidigt, redan i somras när vi var nere på kontinenten och provcyklade Meridas nya cykelcross Mission CX. Testflottan drällde av ädlare modeller med kolfiber och highend-komponenter, men er utsände ställde istället beslutsamt och självuppoffrande in siktet på aluminium-modellen för 18 000. I stark övertygelse om att detta är en modell som väldigt många lär vara nyfikna på, här i landet där en cross gärna ska kunna dubblera som både pendlare och vintercykel.

ETT FÖRÄNDRAT CYKELLANDSKAP

Vi var väldigt förtjusta i det infällbara vredet till de genomgående axlarna.

Det finns en viktig skillnad mot för ett par år sedan när det gäller cykelcrossar i den här prisklassen, och det är uppkomsten av det vi nu kallar för gravelbikes. Merida ligger ju själva i framkant när det gäller den typen av cyklar, med sin Silex vilken lånar inspiration från både MTB, landsväg, touring och CX. När vi då har den typen av cyklar, som parkerar på en del av den ytan som crossarna brukade regera över, då kommer den renodlade cykelcrossen bli mer cross och mindre alltiallo än innan. Visst kan man fortfarande ha den till mycket, men 2019 känns det viktigare än för ett par år sedan hur den är när man verkligen ska rejsa cross med den, kanske till och med iförd en liten nummerlapp! Så då är frågan, är Meridas nya alu-variant av Mission CX något som hör hemma på tävlingsbanorna?

EVOLUTION!

Rejäla tubelessfälgar med 23 mm innerbredd är fint i terrängen, även om man nog får ha ganska smala däck om man ska kunna hålla sig under 33 mm.

Det korta svaret är att ”Ja, det tycker vi definitivt den är!” När vi testade den gamla modellen i liknande prisklass för ett par år sedan var det en ganska livlig cykel i vårat tycke. Men, som vi minns det var det inte en cykel som inspirerade på samma sätt som denna till att bara släppa bromsarna och ge full gas genom lite svårare terräng. I den storlek medium vi kört här känns den helt enkelt lite stabilare och tryggare än innan, men inte för att den är som en seg gammal båt, för det är definitivt inga problem att kasta den runt kurvor med fin kontroll över linjen. Geometriförändringarna är subtila, men de har hur som helst lett fram till ett väldigt tävlingsmässigt och förfinat uppförande, som förenar tryggheten med smidighet och precision. Det går också att komma ner i en rejält låg och aggressiv sittställning om man skulle vilja, med ett ganska kort styrhuvud. Geometrin är mer eller mindre densamma på denna alu-version som på kolfiberversionen, med den enda skillnaden att man tvingats till aningen längre kedjestag.

RACING-DNA

Komponenterna är också en bidragande orsak till att cykeln inspirerar till att leta upp en gammal grusgrop och låtsas att man är Mathieu van der Poel som håller på att vinna sin femtielfte världscup på raken. Dels har man den väldigt välfungerande och budget-tävlingsmässiga SRAM Apex-gruppen, som garanterat är det bästa man kan få för just tävling i CX i den här prisklassen. Med 11-42-kassett är omfånget ganska brett trots singelklingan där fram, och narrow-wide-klinga med clutch-bakväxel gör att kedjan håller sig sträckt och på plats. Sedan sitter det också ganska breda mtb-fälgar som man kan tubeless-konvertera, vilket man definitivt ska satsa på om man vill tävla lite. I cross är ju som bekant ett lågt däckstryck en absolut nödvändighet för bra grepp, men man vill ju gärna undvika genomslagspunkor. Ska man vara paragrafryttare så gör faktiskt fälgarnas massiva innerbredd på 23 mm att däcken på 33 mm sväller upp till 35, vilket inte är tillåtet på UCI-sanktionerade tävlingar! Hjulen i sig verkar inte vara några riktiga lättviktare, men de känns rejäla och bra.

Kanske är den här däcksvolymen en del av förklaringen till att cykeln tycks flyta på ett fint sätt över ojämnheter. Men det beror nog också på att man får en smal sadelstolpe med kolfiberskaft som flexar på ett väldigt tydligt och fint sätt, och att man har samma gaffel helt i kolfiber som på de finaste kolfiber-crossarna i Mission CX-serien.

Aluminium-modellerna har samma kolfibergaffel som de allra finaste kolfibermodellerna.

MODERNISERAD

Ett av målen med den nya modellen var att modernisera cykeln med avseende på standarder, och sålunda har man nu 12 mm genomgående axlar både bak och fram, samt givetvis flatmount-bromsar. Man har också små nätta fästen för att kunna montera skärmar, och en fin intern vajerdragning. Utrymmet för breda däck ser också generöst tilltaget ut.

Ramen ska ha en vikt på 1600 gram, med rejäla hydroformade profiler som borgar för gott om styvhet där sådan eftersträvas. Kolfibergaffeln i sin tur ska ligga på 402 gram, men hela cykelns angivna vikt är inte superlåg, på 9,6 kilo. Den känns däremot inte alls tung, väl i sadeln.

I Mission CX-serien är detta den näst enklast modellen, och längre upp i hierarkin är det kolfiberram som gäller. På klassiskt Merida-språk har kolfibermodellerna namn i tusental medan aluminiummodellerna håller sig på hundratalen.

Sammanfattningsvis tycker vi att Meridas nya alu-cross känns som ett väldigt bra tillskott i deras utbud. Det är en väldigt kompetent CX-racing-maskin sett till priset, som komplement till deras innovativa gravelbike Silex. Ingen kan komma och påstå att gravelbikes och cykelcrossar fyller samma behov när de står inför dessa två hojar.

 

Plus

Väldigt tävlingsmässig och fin när man stampar på pedalerna i CX-terräng.

Annons

Minus

UCI-vidrig däcksbredd när man tar fram skjutmåttet, och lite högre angiven vikt än vissa liknande konkurrenter.

Köp om

Du vill ha en CX som glänser på CX-banan, genom att den uppmuntrar att köra med gasen i botten oavsett terräng.  Pendling och liknande är en bisyssla.

 

SPECIFIKATION

Ram: Mission CX Lite, alu

Gaffel: Mission CX CF3, helt i kolfiber

Drivlina: Sram Apex1

Bromsar: Sram Apex1

Hjul: Merida Expert CC

Däck: Maxxis Mud Wrestler 33 mm, vikbara

 

“OOOOHHHH, vilken fart!”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
4 TRÄNINGSNYCKLAR FÖR MTB-CYKLISTEN

Close