Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

POC och Volvo samarbetar kring bil-cykel-krocktest

Den senaste tiden har det varit mycket diskussioner om testprotokoll för säkerhetstestning av hjälmar, och avsaknaden av standarder på detta område. Ytterligare en dimension i olika kollisions-scenarier är ju en krock mellan cyklist och bil, och i ett pressmeddelande berättar Volvo Cars att man inleder samarbete med POC för att nå djupare insikter i denna typen av olyckor, för att i förlängningen ytterligare skydda cyklister. Både när det gäller bilarnas säkerhetssystem och hjälmtekniken.

Volvo-POC-forskningsprojektet består av ett antal specialutformade krocktester vid Volvo Cars berömda specialdesignade anläggningar för säkerhetsforskning i Göteborg, och är en del av ett större forskningsprojekt för att förstå de typer av långtidsskador som cyklister drabbas av. Under dessa tester bärs POC-cykelhjälmar av krockdockehuvuden monterade på en testrigg, varifrån de slungas mot olika områden av huven på en stillastående Volvo-bil, i olika hastigheter och vinklar för olika mätningar.

Testerna baseras på befintliga regulatoriska testförfaranden för fotgängarskydd. Detta gör det möjligt för Volvo Cars och POC att göra en direkt jämförelse mellan att bära hjälm och att inte bära hjälm. Lärdomarna från forskningsprojektet kommer att hjälpa POC göra sina hjälmar säkrare och att de skyddar bättre vid en olycka där en bil krockar med en cykel. Testerna kommer också att ge Volvo Cars viktiga insikter och lärdomar om dessa typer av olyckor för framtida utveckling.

– Det här projektet tillsammans med POC är ett bra exempel på vår pionjäranda inom säkerhet. Vi utvecklar ofta nya testmetoder för utmanande trafikscenarier. Vårt mål är inte bara att uppfylla kraven i lagstiftningen eller att få godkänt i rating-tester. Istället går vi bortom betyg med hjälp av verkliga trafiksituationer för att utveckla teknik som förbättrar säkerheten ytterligare, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre och en av företagets ledande säkerhetsingenjörer.

Med över 60 internationella utmärkelser för säkerhet, innovation och design har POC byggt upp ett rykte som en utmanare av konventionell kunskap och där man tittar på ny forskning, vetenskap och innovation för att främja nya sätt att tänka som kan minska olyckor.

Annons

– Precis som Volvo Cars är säkerheten central för vårt uppdrag och driver alla våra idéer och innovationer. Genom ett nära samarbete med de vetenskapliga ledarna på POC Lab strävar vi efter att visa vägen när det gäller att introducera nya säkerhetsidéer. Certifieringsstandarder är viktiga, men de bör aldrig begränsa vår vilja att se bortom deras parametrar för att hitta bättre och mer innovativa sätt att reducera konsekvenserna av olyckor, säger Oscar Huss, produktutvecklingschef på POC.

De senaste åren har Volvo Car fokuserat på att även skydda människor utanför sina bilar. Till exempel lanserade Volvo Cars sin fotgängardetektering med full autobroms 2010 och cyklistdetektering med full autobroms 2013. Båda teknikerna ingår som standard på alla Volvo-bilar som en del av City Safety-paketet och har hjälpt till att förbättra den allmänna trafiksäkerheten.

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
RAPPORT: UNGA VUXNA TAR CYKELN TILL JOBBET

Close