Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

Nya aerohojar från Specialized och Cannondale

Veckan innan Tour de France börjar är klassisk tid för cykellansringar, och denna gången är det verkligen trångt i rampljuset när flera av de stora märkena lanserat nya cyklar, och flera andra är på väg att göra det. 2018 är det föga förvånande aerohojar med skivbroms som är tidens melodi, och i dagarna har vi hittills sett nya cyklar från både Cannondale och Specialized. Några nya aeroracers kommer du kunna läsa ordentliga tester av i nästa nummer av Svenska Cycling Plus, men till dess kollar vi snabbt in vad det är för cyklar de stora spelarna presenterat hittills.

CANNONDALE SYSTEMSIX

Först ut var nya Cannondale SystemSix, vilken faktiskt allra först skådades under vårt svenska worldtour-proffs Kim Magnusson i våras. Cannondale gör omfattande anspråk med den nya cykeln, och visar data från vindtunneltester som antyder att detta ska vara världens snabbaste cykel vad gäller luftmotstånd.

Ramen har genomgående den typen av kraftiga stympade droppformar som vi vant oss vid från de bästa aerohojarna, och en rad olika listiga lösningar för att göra den extra hal och snabb. Inte minst aerostyret som både är väldigt aerodynamiskt, döljer alla vajrar, och ändå är klart mer justerbart än vi är vana vid på den här typen av cyklar. Eller för den delen styrhuvud och gaffel som är väldigt integreradem, eller gaffelben som är väldigt asymetriska för att optimeras för skivbromsarna.

Cykeln heter ju SystemSix, och följaktligen är den ett system, där det också bland annat ingår ett par extremt breda hjul, med 64 mm profil och 32 mm ytterbredd.

 

SPECIALIZED S-WORKS VENGE

Annons

Specialized har släppt en uppföljare till sin Venge Vias, och här är det inte bara aerodynamik utan också vikt som varit en viktig ledstjärna. Specialized uttrycker det själva som att cykeln genomgående, även på rörnivå, är den optimala kombinationen av vikt och aerodynamik. Då i betydelsen att de inte skulle kunna vara mer aerodynamiska utan att bli tyngre, eller bli lättare utan att bli mindre aero.

Slutresultatet är en cykel som ska vara mer aerodynamisk än föregångaren (som visat sig vara en av de allra bästa i oberoende vindtunneltester), men ändå betydligt lättare. Ramen ska ligga under kilot i storlek 56, och en hel cykel i det finaste utförandet ska ligga på 7,1 kilo. Med tanke på detta blir det mycket intressant att se om exempelvis Bob Jungels, som är en av åkarna för sammandraget i Touren som kör Specialized, kommer välja Venge som sitt vapen.

Cykeln är uteslutande för elektroniska växlar och hydraulisk skivbroms, med Specialized egna effektmätare och justerbar aero-styrkombo. De som gillar aerodynamik men ogillar jättejobbig vajerdragning  blir nog glada att se att sladdar och slangar har en aerodynamisk placering, men de sitter ändå utanför själva styrstammen (under). Man har också byggt in klart mer komfort än i den tidigare modellen, med 40-50 procent mer följsamhet i bakänden mot gamla Venge Vias.

Med all säkerhet är detta inte de sista cyklarna som presenteras under veckan, så håll ögonen öppna.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
NOTIS: SENSA GÖR NYSATSNING PÅ TÄVLINGSCYKLAR I SVERIGE, VIA SVENSK WEBSHOP

Close