Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Mektips

MEKTIPS: STÄLLA IN BAKVÄXELN

Härom dagen gick vi igenom hur man byter växelvajer med intern vajerdragning, som ju de flesta nyare cyklar har idag. Efter det måste vi såklart ställa in växlarna igen, och då är det följande enkla steg som gäller. Har du bara bytt vajer behöver du sannolikt inte krångla med att justera ändlägena, och om helt plötsligt behöver göra detta betyder det att växelörat troligen fått sig en smäll. Men, för tydlighetens skull går vi ändå igenom hela proceduren.   

step_a_1-copy

1. SKRUVA ÅT
Innan du börjar är det en god idé att skruva in justerskruven för ­vajerspänning så långt det går, genom att skruva den medurs, och sedan tillbaka ett halvt varv ungefär.

 

step_a_2-copy

2. ÄNDLÄGEN
Nästa steg är att kolla att justerskruvarna som styr ändlägena är bra inställda. När vajern är helt slapp ska övre trissan vara helt i linje med den minsta kuggen. Annars får du justera skruven märkt ”H” som i high.

 

step_g_5-copy

3. DET ÖVRE OCKSÅ
Veva nu runt vevpartiet medan du trycker upp bakväxeln så att kedjan går upp på största drevet bak. Kolla att trissa och drev är i linje, och justera annars skruven märkt ”L” som i low.

 

Annons

step_a_4-copy

4. INTA UTGÅNGSLÄGET
Börja på minsta växeln, dra åt dig så mycket vajer det går, och skruva fast vajern på bakväxeln (om den inte redan var ditskruvad).

 

step_a_5-copy

5. ETT KLICK I TAGET
Klicka i en lättare växel och se om kedjan hoppar upp på nästa drev när du snurrar vevpartiet. Gör den inte det skruvar du ut justerskruven som vajerhöljet ligger an mot moturs till dess att kedjan hoppar upp.

 

step_a_3-copy

6. HÅLL UT
Prova nu att steg för steg växla igenom hela kassetten, först upp och sedan ner. Om kedjan tvekar på ena eller andra hållet justerar du justerskruven ett klick, antingen ut om den inte vill upp eller in om den inte vill ner. Om det inte går att få den att funka klockrent överallt kan det exempelvis bero på:
A – Böjt växelöra, kolla att växeln är helt i linje med kassetten.
B – Feljusterad B-skruv, den som avgör ­avståndet mellan kassett och rulltrissor. Är avståndet för långt segar sig kedjan mellan dreven.
C – Du har fortfarande gamla och sunkiga vajrar och höljen, och de behöver bytas.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
SVENSKARNA SNART IGÅNG I CAPE EPIC

Close