Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Cykeltester

KOMFORTRACERDUELL: NR 2 – ARGON 18 Krypton GF Ultegra DI2

Innovativ komfortracer som briljerar på grus

 

Testcykeln var specialutrustad med Ceramic Speed-trimmad bakväxel, men det har vi försökt bortse ifrån.

Den minnesgode kommer säkert ihåg att vi testade en Argon 18 Krypton för ett tag sedan i Svenska Cycling Plus, men Krypton GF är något helt annat än den klassiska linjehoj vi såg då. Här har vi istället en hypermodern komfortracer med både aerofinesser, anpassningsbar höjd i fronten och grusvägsmeriter, alltså en cykel som på pappret borde vara en klockren ­gränsöverskridande allrounder. Men, är den en utspädd kompromiss eller en äkta tusenkonstnär?

UNIK STIL
Det första vi måste kommentera är ­ramdesignen, som verkligen sticker ut på ett uppfriskande sätt. Mest märks styrhuvudet, som har en utbytbar övre del för att man ska kunna anpassa höjden till ens sittställning. På bilden ser vi högsta alternativet, men man får med två andra topplock för att komma ner 1,5 eller 3 cm.

 

”Geometrin kommer verkligen till sin fulla rätt när man slänger på ett par 32 mm gravel-däck på cykeln, för i lurigt rullgrus har man extra stor glädje av lång hjulbas och den låga tyngdpunkten.”

 

Vidare så är gaffelben, diagonalrör och sadelstag tydligt aero-designade, med kammtail-liknande former som ska släppa vinden bra. För att förena fart med komfort är också gaffelbenen utformade på ett sätt som ska förbättra följsamheten, med en krök och en slags subtil kant i formen mitt på bladet. Bak har man rejält nedsänkta sadelstag som ska underlätta för sadelrör och sadelstolpe att flexa och ta upp vibrationer, och sedan har man ­också dolda skärmfästen för att trycka dit skärmar om man vill. Den här Krypton GF-ramen ska väga 1 006 gram med hårdvara, men om man vill spara lite pengar finns det en till formen identisk Krypton CS som väger ungefär 300 gram mer, med lite enklare kolfiber.

 

Fram har man gott om plats kvar med 28:or på, och det är trevligt eftersom cykeln passar fint för grusåka.

 

FUNKAR
När man drar iväg med cykeln tar det inte lång stund att märka att komfort-­teknikerna vi just nämnde fungerar, särskilt bak där ­konstruktionen flexar på ett mycket tydligt sätt och tar upp stötar. Skulle man sitta väldigt högt och vara väldigt tung kanske det till och med skulle kunna kännas en aning gungigt, men för vår del känns det toppen.

Komforten hindrar däremot inte att det går att köra fort, för det är hyfsat bra drag i cykeln när man stampar på pedalerna. Om sadelröret flexar är nederdelen av ramen desto styvare, och eftersom detta är en mycket dyrare cykel än konkurrenten från BMC har man lite mindre vikt och roterande massa som ska upp i fart, med lite finare hjul till exempel. Mycket av prisskillnaden mellan de två cyklarna kommer dock från de underbara elektroniska växlarna, och just här är inte viktskillnaden stor mot de mekaniska konkurrenterna. Totalt väger cykeln 7,9 kilo, alltså helt okej för en sådan här cykel men inget som får gramjägarna att komma rusande.

 

Detta är det högsta topplocket, och bakom det ser vi också spår av att Argon 18 är väldigt stora inom triathlon, genom fästen för en ”matlåda”.

 

JORDNÄRA
Geometrimässigt är detta en komfortracer i den moderna skolan, med ett väldigt nedsänkt vevlager (7,8 cm), ganska lång hjulbas på 1013 mm, och flack gaffelvinkel på 72 grader. Den är lite som en cykelcross fast lägre, och det ger en väldigt fin och stabil känsla när man susar nedför backarna. Man har dock kombinerat gaffelvinkeln med en gaffel med aningen mer offset än BMC:n, så framförallt i lägre farter känns den ändå hyfsat angelägen om att kasta sig in i svängarna. I vårt tycke känns det med andra ord ändå som en ganska smidig cykel, där man också sitter lite mer i cykeln än på många andra.

Annons

Geometrin kommer verkligen till sin fulla rätt när man slänger på ett par 32 mm gravel-däck på cykeln, för i lurigt rullgrus har man extra stor glädje av lång hjulbas och den låga tyngdpunkten. 32 mm är det som Argon 18 själva anger som maxbredd, men vi tror nog att man skulle få i 35, framförallt fram. Åtminstone om man inte har benmuskler som får hjulen att bågna alltför mycket, och det inte samlas lera på däcken. Just att cykeln känns så fin till grusvägsrally, samtidigt som den i första hand är en högpresterande och ganska snabb komfortracer, känns som en väldigt tilltalande kombination i vår bok.

 

Kammtail-liknande gaffelben och i viss mån också diagonalrör, med fint integrerade Di2-prylar.

 

SMÄCKRA ELEKTRISKA SPAKAR
När det gäller komponenterna vet vi vid det här laget att hydrauliska Ultegra Di2 är helt enastående bra, och det är verkligen härligt att reglagen är så smäckra och ergonomiska fast de är hydrauliska. Det i sig motiverar en rejäl del av prispåslaget mot den mekaniska gruppen, även om man som sagt inte vinner mycket på viktfronten.

Hjulen är väl den enda delen som vi inte tycker känns helt klockren, för en ­cykel som denna skulle vi verkligen vilja ha ­tubeless-kompatibla fälgar på. De är heller inte superbreda med tanke på vad som sker på den fronten just nu, även om 17 mm innerbredd är lite bredare än vi såg förr i tiden. Däremot är de hyfsat lätta och snabba för att vara skivbromshjul, så för ren racing med smala däck funkar de utmärkt.

När det gäller komponenter så arbetar den svenska distributören med en modell där man får konfigurera mycket själv, såsom utväxling och längd på styrstam, vevarmar och styre.

 

PLUS
Väldigt mångbottnad cykel, som är komfortabel och ändå hyfsat snabb samtidigt som den både är ett grusvägsess och har subtila små aerofinesser.

MINUS
Hjulen känns inte lika moderna som ramen.

KÖP OM
Du vill ha en häftig komfortracer som inte bara nöjer sig med att vara bekväm, utan också har fler strängar på sin lyra.

 

Pris: 45 800 kr (utan ceramic speed-trissor)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Garmin köper Tacx

Close