Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterHighlightsMTBPrylar

Cykeltest: GIANT TRANCE 3 GE

Nästa cykel i vårt test av lite enklare stigcyklar är en lite kralligare hoj, genom Giants Trance med 140 och 150 mm dämpning bak och fram tillsammans med lite mindre 27,5-tumshjul. Vi testade en ­finare variant av samma cykel under förra året och var väldigt imponerade, så nu var ­vi rejält nyfikna på om Trancen kunde ­leve­rera även i lite mer anspråkslös kostym.

Fixat!
Det första vi märker när vi hoppar upp på cykeln är att man åtgärdat en av ganska få mindre bra saker från tidigare, eftersom man satt på kortare styrstam och bredare styre än cykeln vi körde förra året. Nu är det 50/770 mm som gäller, vilket är helrätt och lyfter fram den lekfulla karaktären som den här cykeln har i jämförelse med sina två konkurrenter i det här testet. Mycket handlar såklart lekfullheten om de mindre hjulen, men det beror också på att cykeln har en modern och fin All Mountain-geometri och att den har ett väldigt högpresterande Maestro-länkage. Den är nämligen både väldämpad och trampvänlig för att vara en cykel med 140 mm dämpning i baken, även om den inte kan mäta sig med till exempel Meridan om man tar tiden när det går uppför och på platten. Det är inte en cykel för dem som har bråttom, men det är en riktigt snabb cykel för dem som mest vill ha kul. Det går inte att cykla en stig utan att få impulserna att dra upp bakhjulet i lyften och använda rötter och sten för att komma upp i luften, och det är verkligen ett bra betyg åt cykeln eftersom föreställningen om lite enklare AM-hojar är att de ska vara tunga och trista.

Fin-ram
Med en påkostad ram med avancerat länkage och moderna standarder vore det inte så konstigt om Giant skulle tvingas spara rejält på komponenterna för att hålla budgeten. Mycket riktigt har cykeln också aningen enklare komponenter på en del ställen än sina två konkurrenter, åtminstone mot bakgrund av att ­Meridan ändå kostar ganska mycket mindre. Men, det visade sig ändå direkt att det verkligen inte var något fel på komponenternas prestanda, och cykeln var med sina 14,1 kilo inte tyngre än sina två konkurrenter i testet. Känslan var på några punkter lite mer ­oförfinad, men det viktigaste är ändå att ­grejerna levererar funktion. Giant har också den goda smaken att sätta sänkbara sadel­stolpar på även de allra enklaste Trance-­modellerna, och det är helt rätt prioritering att aldrig tumma på sådana saker.

 

”Det är inte en cykel för dem som har bråttom, men det är en riktigt snabb cykel för dem som mest vill ha kul”

Om vi börjar med den tvådelade Deoregruppen är den 10-delad istället för 11, men växlingarna sitter verkligen där de ska, och man får exempelvis samma Shadow plus-teknik som på de finare Shimano-­grupperna. Reglaget känns trögare och mindre distinkt än SRAM NX på Treken, men det kan vi ändå leva med. Bromsarna känns också enklare och lite mer oförfinade än konkurrent­ernas, men de gör sitt jobb och får stopp på ekipaget. När det gäller själva ­växlarna finns det en snarlik version av denna cykeln med singelklinga och ett aningen lägre pris, och kassetten ändå är en 11-42t så är det nog många som klarar sig med denna.

Dämparna då?
En väldigt viktig sak på en stigcykel med 140/150 mm dämpning är ju själva ­dämparna, och här tycker vi att Giant har gjort smarta val. Suntour klingar ganska mycket budget i mångas öron, men Aion-gaffeln i fronten tycker vi skötte sig riktigt bra. Det är såklart svårt att jämföra 130-mm-­gafflar på 29-tummare med en 150-gaffel till 27,5:or, men vi skulle välja ­Suntour Aion-­gaffeln framför exempelvis Trekens ­Reba-gaffel, om än efter Meridans Manitou.

Annons

I aktern får man en RockShox Deluxe R med så kallat Trunnion-mount (fäster i sidorna av luftkammaren), och den ger fin dämpningsprestanda. Däremot kan man inte välja mellan några olika lägen när det gäller kompressionsdämpning, och i klättringar kan vi sakna ett läge med lite plattform som ger ännu bättre trampeffektivitet. Även gaffeln har en liten svaghet när det gäller justeringar, även om det finns justering av lågfartskompressionen. Men det är mer som en inställning man gör en gång, än något man ändrar i farten inför en längre klättring, eftersom man har 20 olika klick att välja mellan om man skruvar ett par varv på ratten.

Om vi fortsätter med komponenterna är det glädjande att Giant har samma fina och greppiga Maxxis-däck som på mycket dyrare kolfiber-Trance:ar, även om de sitter på hjul som lustigt nog heter XC-1. Oavsett namnet känns de däremot inte bräckliga, och de har i alla fall en bredd som är klart bättre än på Meridan (cirka 24 mm innerbredd).

Suntour Aion ska verkligen inte förväxlas med de enkla Suntour-gafflar vi ser på många instegscyklar, för den funkar alldeles utmärkt och känns oerhört rejäl.
Man betalar en del för det avancerade ­Maestro-länkaget med kolfiber-rockerlinken, men man får också en väldigt fin kombination av dämpning och trampvänlighet.
Deore är fortfarande 10-delat, men den senaste generationen har annars mycket av prestandan från finare Shimano-grupper.

PLUS
Rolig och modern stigcykel med högklassig ram och avancerat länkage.

MINUS
En del av komponenterna är mindre förfinade än hos konkurrenterna.

KÖP OM
Detta är en lite annan typ av cykel än de andra, med mer fokus på att vara rolig och att kunna hantera lite tuffare terräng, och lite ­mindre på att vara snabb. Men den är ändå snabbtrampad för att vara en cykel som man utan att skämmas skulle kunna ta med till en svensk enduro-tävling.

Pris: ca 25 500 kr

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Cykeltest: TREK FUEL EX 7

Close