Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Nyheter

Debattera om cyklism i Cykelriksdagen 2018!

Är framtidens städer bilfria cykelstäder, eller bor vi alla på landet och pendlar med höghastighetståg in till stadskärnor fulla av självkörande fordon? Den 16 mars samlar Sveriges Cykelriksdag för andra året politiker, experter och engagerade för att ställa frågor och kräva svar av beslutsfattarna. 

I takt med att cyklisterna blir fler på våra gator ökar också friktionen vid mötet med andra trafikanter, och irritationen växer. Eftersom politiker och andra beslutsfattare har insett att cykling både kan bidra till att minska trafikträngsel och främja folkhälsan är cyklisterna omhuldade, och de närmaste åren planeras ett flertal stora förändringar när det gäller trafiklagar och infrastruktur. Men att cyklisterna lyfts fram och tillåts ta mera plats har resulterat i att andra trafikanter känner sig undanträngda och känslorna svallar, både på gatorna och i forum på nätet. Ibland går det så långt att cyklister utmålas som lovligt byte. Cyklisten är både älskad och hatad.

Under Svenska Cykelmässan, som äger rum den 16-18 mars, hålls för andra året Sveriges Cykelriksdag, där en panel bestående av några av landets mest tongivande cykelexperter frågar ut representanter från riksdagspartierna, i ett rappt debattformat där också publiken är delaktig. Förra årets upplaga drog fullt hus, direktsändes av SVT och blev internationellt omtalad. I år vässas formen ytterligare och i fokus står återigen frågor som är avgörande, inte bara för cyklingens framtid, utan också för människors hälsa, för miljön och för en sund utveckling i städer och på landsbygd.

En av arrangörerna är Cykelfrämjandet, där Lars Strömgren är ordförande. Han kommer att delta i Cykelriksdagen, och har flera frågor han vill ha svar på.

– Hur ställer sig exempelvis politikerna till genomförandet av den nationella transportplanen? Är de beredda att skjuta till de medel som krävs för att bygga bort cykelskulden, det vill säga bristerna som skapats efter många årtionden av bristande resurser till cykelinfrastruktur?

Annons

Lars Strömgren tycker också att vi behöver tänka nytt kring trafiksäkerhet och se helheten, inse hotet med det ökande stillasittandet och även inbegripa hälsoperspektivet.

– Nollvisionen var fantastisk när den kom, men det är 20 år sedan. Nu måste vi ta nästa steg och anamma en vision som inte bara räddar liv, utan som också ger människor friskare och längre liv: Moving Beyond Zero. Det är ytterligare en viktig fråga som vi kommer att ta upp i Cykelriksdagen, säger Lars Strömgren.

Sveriges Cykelriksdag hålls den 16 mars, kl. 13.00–14.40 på Svenska Cykelmässan i Stockholm.

cykelmassan_banner_660x300
Svenska Cykelmässan arrangeras 16-18 mars på Kistamässan av branschföreningen Cykelbranschen och mässarrangören BraMässor. 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
TESTAT: trek TOP FUEL 9.8 SL

Close