Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Cycling Plus
MTBTräningstips

Cykelvasa-tips med experten

Det börjar dra ihop sig för en av Sveriges största cykelfester! Med ett par dagar kvar till Cykelvasan är all träning förhoppningsvis gjord, och det som återstår är att planera för att komma utvilad och energiladdad till start. Men hur ska man hantera startbacken, varför är extra skor en bra grej, och kan vätskeryggsäck vara ett bättre alternativ än vattenflaskan? Conny Björnehall, Team Merida Cykelvasans tränare, svarade i senaste numret av Allt om MTB på några av de viktigaste frågorna. Här kommer ett utdrag därifrån!

“Cykelvasan är tekniskt sett ett enkelt lopp och största utmaningen är att hålla hög fart länge. Teamets elitmotionärer fokuserar på att träna snabbhet, uthållighet och klungkörning så de kan vara aktiva i klungan. De med mindre cykelvana fokuserar på att bli trygga att cykla med andra, veta hur man agerar med många cyklister runt om sig”, säger Conny Björnehall. Foto: Fredrik Andersson

När starten gått

Gasa i startbacken eller spara krafterna?

Conny: För elitmotionärer är det en hårfin balans. Backen är lång med mycket folk som krigar om positionerna, men efter backen blir det lättcyklat så det finns ingen anledning att panikrusa. Dock är det viktigt att hänga med rätt cyklister i rätt grupp då banan är så pass snabbåkt. Att det är lättåkt efter backen till Smågan gör också att man kan gå på lite hårdare för att komma med rätt sällskap.

Finns det fler kritiska platser längst banan?

Cykelmässigt är det bra att vara uppmärksam vid kontrollen Mångsbodarna tre mil in. Efter kontrollen är det en brant utförskörning på stig där det alltid är mycket olyckor. Energimässigt gäller det att ha fyllda depåer vid Risberg. Där börjar backarna komma, de långa Lundbergsbackarna och flera kortare stigningar. Man är en bit in i loppet, har hittat sin klunga och börjar bli lite trött. Att börja fylla på med vätska och energi då är för sent.

Team Merida Cykelvasan är ett team för motionärer, startade för att ge de personer som brinner för cykling men inte har ekonomiska resurser och kontakter en chans att utvecklas genom att bli Cykelvasans och Meridas ambassadörer. Foto: Mattias Lönneborg

Hinner man få mentala svackor under ett så pass snabbåkt lopp?

Ja, o ja. Jag jobbar hårt med mental motivationsträning och när det känns jobbigt återkopplar jag till andra tävlingar eller tidigare Cykelvasor. Då rullar jag upp bilden av målrakan. Fyller mig själv med positiv energi. Det är olika för alla, men för mig fungerar det att se mig gå i mål i Mora. Tänka på andra saker. För teamåkarna har vi ritat ut banan med kontrollerna, delat upp loppet i delmål. Istället för att tänka “det är hela sju mil kvar” fokuserar man på nästa kontroll och vad som händer på vägen dit.

Cykelvasan lämpar sig bra för klungkörning, men det är inte säkert att klungan roterar på samma sätt som vid landsvägslopp vilket gör att man kan behöva äta mitt i en klunga istället för längst bak. Hur görs det säkert?

Det är Cykelvasans största utmaning. Det är likt ett landsvägslopp men många cyklister är inte vana att köra i klunga. När det är dags att äta eller dricka, håll till höger och stör inte dem som vill förbi. Var vaksam och ha en hand på bakbromsen för att snabbt kunna parera om det händer något. Vi i teamet kommer köra med vätskeryggsäckar för att kunna dricka på ett säkert sätt, vi tar bort riskmomentet att fippla med flaska. Att känna sig otrygg kan göra att man drar sig för att dricka och inte får tillräckligt med energi.

Hur blir man en säkrare klungcyklist?

Träna ihop med andra. Många glömmer bort att det inte är samma sak att äta och dricka när man är själv på en distansrunda mot i ett lopp med andra cyklister och tävlingsnerver.

Var också tydlig med vart du ska. Peka höger så alla vet att du ska stanna vid en kontroll exempelvis. Titta över axeln innan positionsförändringen görs. Ju tröttare man blir och ju större tävlingshornen blir desto smalare är tunnelseendet. Det ska sitta i ryggmärgen att tänka innan handling.

 

 

Annons

Om Conny Björnehall

Antal Cykelvasor: 5

Snabbaste tid: 3:04 (2017)

Bästa placering: 354

Ålder:44

Yrke: Digital Strateg på Sogeti Sverige

Bor: Umeå

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Annons
Read previous post:
ENERGI UNDER LÅNGLOPPET – Vad ska man stoppa i sig för att prestera som bäst?

Close