Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Cykeltester

CYKELDUELL: SPECIALIZED DIVERGE EXPERT

Under vintern testade vi två stycken högoktaniga gravel bikes, som verkligen gått in för att göra något helhjärtat och riktigt grus-kalibrerat. Den första av dem är en av pionjärerna inom gravel-segmentet, nämligen nya Specialized Diverge:

Grusrally med silkesvantar

1specialized

Kolfiberversionerna av nya Specialized Diverge är verkligen speciella cyklar som erbjuder något som är väldigt svårt att hitta på annat håll. Medan andra sminkar crossar med graveldäck och gravel-utväxling har vi här istället en helt igenom grusvägsoptimerad cykel, med en design som visade sig vara extremt genomtänkt.   

FRAMTIDS-CHOCK
Det man är mest nyfiken på när man hoppar upp på en cykel som denna är naturligtvis hur det kommer vara med en fjäder-­stötdämpare under styrstammen. Kommer det vara svampigt, gungigt, eller något annat mindre smickrande? Svaret är ett rungande nej, för vi blev faktiskt extremt imponerade av hur Future Shock-enheten fungerade på denna cykeln. Ge det tre minuter så är det enda man märker att alla skakningar saknar udden de brukar ha, och när man rycker och bänder i styret känns allt fortfarande väldigt styvt och precist, trots att styret kan röra sig lite upp och ner. När man laddar över frusna hästspår kan det klonka lite när fjädern fjädrar upp efter en kompression, men det totala betyget åt dämpningen är att den gör sitt jobb oerhört bra. Dessutom utan att märkas av på något negativt sätt. Med tanke på hur skakiga vissa grusvägar kan vara känns det här också som den perfekta cykeln att ha en Future Shock på.

 

 ”Med tanke på hur skakiga vissa grusvägar kan vara känns det här som den perfekta cykeln att ha en Future Shock på.” 

 

GRUSVÄGSRACER
Den andra saken man märker av när man kör iväg på Diverge är att geometrin är oerhört väl lämpad för att köra riktigt fort på just ­grusvägar. Den är smidig och ganska livfull, så att den flyter naturligt under en när man ­lägger ner händerna i bocken och ställer sig upp för att försöka sparka ner ett par extra watt ­genom vevarmarna. Samma sak i klättringar, där jobbar den tillsammans med ­cyklisten på ett väldigt intuitivt sätt. När man sedan närmar sig en förrädisk gruskurva är det med en helt perfekt känsla av kontroll, där man vill attackera in i kurvan med full fart. Ibland kan man ju känna att ”Om det släpper nu så går det illa!”, men på Diverge kände vi mer att ”Om det släpper nu är jag redo!”. Dels handlar det nog om det extremt låga vevlagret, som är nästan två centimeter lägre än många crossar, och lite lägre än de flesta landsvägshojar trots att däcken är mycket högre. Sedan är även däcken en faktor, för 38 mm breda Trigger Pro med diamantmönster visade sig inte bara rulla bra utan också ge riktigt fint grepp i gruskurvorna. Hursomhelst är Diverge en ­fantastiskt rolig cykel för att gasa längs ­slingriga grusvägar, cykelstråk och likande vägar, även om det finns cyklar som har mer sprätt i sig när man trycker på pedalerna.

 

1specialized2
20 mm progressiv dämpning (Roubaix-modellen har linjär), med tre olika fjäderalternativ. De flesta hänger dock på styret med ungefär samma tyngd bakom, så mellanfjädern brukar vara bra enligt Specialized.

Vi nämnde att däcken rullade bra och gav fin känsla, men ändå gissar vi att de kan vara boven i att cykeln ­exempelvis inte känns lika kvick i accelerationen som exempelvis Meridan på nästa uppslag. Den är verkligen ingen gammal seg surdeg, men den kostar ju ändå en hel del och utifrån det är den ingen fullskalig missil när det handlar om att spätta över backkrön. Däcken har extra punkaskydd och väger in på nästan 500 gram, och även om det är fina däck känns det som att de nog tar bort lite av cykelns fartiga karaktär. Ett par lättare däck skulle också få ner den relativt höga totalvikten som nu ligger på 8,9 kilo.

Annons
1specialized1
I det här genomtänkta förvaringfacket får man med sig det mesta man behöver, och det får en perfekt tyngdpunkt.

Fram har ni nu förstått att ­komforten är suverän, men även bak är den god tack vare en konstruktion som möjliggör en del vertikalt flex. Sittställningen är också komfort-­inriktad, och den som föredrar att sitta hyfsat aggressivt kommer vilja byta styre till ett utan rise. Ramen har också hål för att montera skärmar, och det finns plats för däck som är ännu bredare än de 38:or som sitter monterade nu, i synnerhet om man går ner i hjulstorlek till 650b. Över denna Expert i modell-hierarkin finns det också en S-Works-modell, men då kostar bara ramen ungefär som hela vår cykel. Vår modell har lite enklare kolfiberkonstruktion, det som Specialized kallar Fact 9r (istället
för 11r).

1specialized3
Gott om plats för både skärmar och breda däck, och sänkta sadelstag som ger komfort även bak.

1X-himlen
Utrustningen i övrigt består av en helt suverän hydraulisk Force-grupp med singelklinga, med en 42-10t-kassett och 42-klinga som räckte till i alla situationer. Vi är väldigt förtjusta i hur distinkta växlingarna känns, och det är väldigt trevligt med singelklinga på en cykel som denna. Man får också ett par riktigt fina Roval-hjul, som har en fin vikt på dryga 1500 g och en bra bredd för att köra med feta däck.

 

PLUS
Väldigt komfortabel, rolig och säker grusvägsracer, som är unik i sitt slag.  

MINUS
Ganska tung sett till ­priset, och tunga däck segar ner den lite i ­accelerationerna.    

KÖP OM
Du vill ha en rolig och ­bekväm cykel som inspirerar till att köra fort oavsett om underlaget är grus eller asfalt, och komfort och vägegenskaper står högre på din prioriteringslista än vikt och prispress.

Pris: 39 999 kr

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.