Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

Cykelbutiker = utlämningsställen och servicepunkter?

Vi talar framtid med några av branschens företrädare

Det är sent 1990-tal. Jag är 13 år och ska få köpa min första mountainbike med framdämpare och en ram som inte väger bly. Cykelhandlaren har tre plan. I entrén finns standardcyklar, på plan två träningscyklar prisklass medel och toppmodellerna hittas längst upp. Cyklarna har kommit till butiken i vintras, skruvats ihop, burits upp och har handlaren tur blir alla sålda under året.

Nu 20 år senare är både cyklister och butiksägare i en helt annan sits. Lagerhållningen av ett stort antal cyklar är på väg bort, vi handlar allt mer via internet, och cykelbutiker går mer och mer mot att fungera som utlämningsställen och servicepunkter. Kanske behöver vi om något år inte ens besöka själva butiken för att få en helt färdigmonterad cykel levererad till dörren.
“Vi tittar mycket på USA, där är konceptet att en mekaniker med en ambulerande verkstad levererar cykeln och monterar ihop den”, säger Stian Steen-Olsen.
Han är vd för Stian Sport AS som distribuerar Merida i Norge och i Sverige genom dotterbolaget Merida Sverige AB. Företaget är inte riktigt där än, men genom sin E-handelssajt får kunden tillgång till hela Meridas sortiment och efter en beställning hämtar man ut den ihopskruvade cykeln hos närmsta återförsäljare.
“Cykelmekanikern som skruvar ihop cykeln är erfaren och det ger kunden kvalité och trygghet”.

Stian Steen- Olsen ser elen som framtiden. Om fem år spår han att 75 procent av de cyklar som säljs är elcyklar då tekniken blir så liten att man inte ser batteriet. “ De 25 procent av cyklarna som inte har el tillhör eliten som tävlar, men alla stora lopp som Cykelvasan kommer ha elklasser”. (Cykeln på bilden är inte med el.) Foto: Stians Sport AS

Sportson drar åt samma håll
Sportson är en av Sveriges största cykelkedjor. De jobbar mot att minska sina lagerytor i butik för att dra ner på kostnaden.
“Förut var det våra butiker i storstäder som gick bäst, nu går butikerna i mindre städer bättre eftersom de har en lägre lokalhyra”, säger VD:n Lars Haglund och fortsätter:
“I framtiden kommer våra butiker att ha några provcyklar från varje märke vi säljer. När kunden bestämt sig beställer vi cykeln från leverantören”.
De satsar likt Merida även på näthandel genom konceptet Click and collect.
“Man köper cykeln via hemsidan och hämtar ut på sin närmaste Sportson. Visserligen får kunden vänta någon dag på sin vara, men näthandeln växer och konsumenter är vana vid det tillvägagångssättet”, säger Lars Haglund.

Undvika konkurrera med butiker
När Merida byggde sin E-handel var de noga med att ta fram ett koncept som inte skulle konkurrera med deras återförsäljare i butik. Stian förklarar att butikerna dels får en marginal på cykeln som hämtas ut, kunden köper kanske tillbehör och kommer tillbaka för service.
“Vi som distribuerar Merida tar en större risk och handlaren mindre. Butikerna kan beställa färre antal cyklar men under fler tillfällen på året och därigenom visa upp vår bredd i sortimentet. Konsumenterna är pålästa idag och vill ha just den cykeln som är testvinnare och då måste deras lokala butik kunna visa upp den modellen”, säger Stian.
Cyklar produceras året om och handlarna är inte bundna till ett beställningstillfälle.
“Förr lade butikerna en förhandsorder från grossisterna på hösten, cyklarna producerades på vintern och levererades under våren. Man gjorde inköp en till två gånger om året”.

“Jag har full förståelse för att en kund köper en komponentgrupp på internet om det blir över 40 procent billigare. Det vi kan erbjuda är duktiga mekaniker som installerar komponenterna”, säger Jon Lindgren på Trek Store i Göteborg. Foto: Angelica Edvardsson Edin

Äger fler cyklar
En stor anledning till ändringen i tillverkning och försäljning är att vi cyklar på ett helt annat sätt idag än för 20- 30 år sedan.
“Cykelsäsongen är längre, folk väljer bort bil och använder cykeln hela året”, säger Stian.
Att bara ha en cykel är också ovanligt.
“Förr ville folk ha en cykel. Nu köper man flera. En för att pendla, en för att köra Cykelvasan, en för att köra Vätternrundan”.
En ändring som Jon Lindgren*, chefsmekaniker på Trekstore i Göteborg också ser.
“När Vätternrundan var populär dominerade landsvägscyklar, ett par år senare hittades cyklarna igen på Blocket och det var mtb som var populärast. Men för cirka sex år sedan började landsväg och triathlon bli populärt igen samtidigt som mountainbike fortsatte att vara det. Endurocyklar öka mycket bland dem som inte är vana cyklister. Förr köpte man inte en cykel för 30 000 om man inte tävlade, men det är annorlunda idag”.

Bredd att betala mer
Något som kan minska i försäljning är ordinarie standardcyklar. Där har elcykeln tagit mycket av marknaden enligt Stian.
“Även billigare elcyklar kommer att tappa. De som gjort misstaget att köpa en sådan nu kommer hoppa upp en kategori vid nästa köp. Det är bra för branschen att intresset för kvalité ökar.”
Han berättar också att folk är villiga att betala mer för sin cykel idag. Enligt en marknadsundersökning** som Merida gör efter Cykelvasan kostade snittcykeln under 2009 års lopp 11 000 kronor mot dagens snitt på 16 000.
“Det säljs färre antal cyklar idag men de som säljs är dyrare. Köpare går mer på kvalité. Men det finns utrymme i Sverige att sälja mer cykel, för varje år säljs det 550 000 cyklar i Sverige mot 350 000 i Norge med halva invånarantalet”, säger Stian.
Svenskarna har köpt cykel för transport och norrmännen för sport, men Stian ser ett skifte.
“Nu är det coolt att köra Cykelvasan och byta ut bilen.”

Cykelmekaniker är framtiden
Därför tror han på cykelmekaniker som ett yrke för framtiden.
“Man vill inte gå till en tandläkare utan utbildning, och på samma sätt kommer man vilja veta att den som skruvar på ens cykel vet vad den gör”.
I våras startade en cykeltekniker-utbildning vid Akademi Båstad. Jon Lindgren är, liksom de flesta av hans kollegor, självlärd mekaniker, men han ser positivt på ett sätt att certifiera yrket.
“Om utbildningen håller hög kvalité och kvalitetssäkras av branschen kan det bli bra, samt om man kan studera på fler orter i landet. Det saknas en slags gesällprov för cykelmekaniker.  Större kedjor som byter personal ofta skulle ha stor nytta av det, jag har sett cyklar som levererats av stora kedjor med gaffeln monterad felvänd.”

Annons

Inte gå emot internet
Även i en verkstads lagerhyllor ser det annorlunda ut idag. Slitdelar hittas i lager, men dyrare komponentgrupper finns det mindre av.
“Jag har full förståelse för att en kund köper en komponentgrupp på internet om det blir över 40 procent billigare. Det vi kan erbjuda är duktiga mekaniker som installerar komponenterna. Många verkstäder accepterar inte att det kommer in en kund och vill ha hjälp med något de köpt på postorder. Men det är inte hållbart, man måste förstå den nya ordningen”, säger Jon Lindgren.
Stian håller med;
“Konsumentens inköp börjar från soffan när barnen lagt sig. Det är då man bestämmer sig för cykelmodell. En del återförsäljare gillar dock inte konceptet med internethandel. De vill helst att internet inte finns, utan att kunder måste komma till dem. Men hela världen utvecklas och blir mer digital. Man måste vara positivt inställd till utvecklingen”.
I sitt utvecklingsarbete tittar Merida mycket på hur grossister i Nederländerna, Belgien och USA jobbar.
USA är en inspiratör till hur cykeln kommer hem till kunden.
“Vi tittar mycket på vad konsumenten vill. Om tre år, vill de då hämta sin cykel i butik eller få den hemlevererad? Vill man ha den i paket och kan kunden skruva ihop själv, eller ska en mekaniker med en mobil butik sköta jobbet?”

 

*I ett tidigare numer av Allt om MTB nummer  finns en längre intervju med Jon Lindgren om Cykelteknikernas framtid. https://cyclingplus.se/artiklar/cykeltekniker-ett-efterfragat-yrke-i-behov-av-gesallprov/

** Merida är huvudsponsor till Cykelvasan och de två gör varje år tillsammans med Upplevelseinstitutet en undersökning bland deltagare utanför elitklassen. Cirka 1600 cyklister svarar på olika frågor, där bland deras cykels pris.

 

Text: Angelica Edvardsson Edin

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.