Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

Canyon och BMC presenterar nya cyklar

 

Nya alu-Inflite.

CANYON lanserade ju en ganska uppseendeväckande cykelcross under förra året, och satte den i händerna på Mathieu van der Poel som direkt visade att cykeln gick fint att vinna världscuptävlingar på. Det som stack ut allra mest med den nya crossen var den speciella formen på ramen, som bland annat gjorde den bättre att bära och mer följsam där bak. Nu kommer det två nya modeller under toppmodellen, där en av dem är en aluminiumcykel och den andra en lite enklare kolfibermodell än den föregående (CF SL istället för CF SLX på Canyon-språk). Det sistnämnda innebär bland annat att ramvikten blir 1050 istället för 950 gram.

Nya CF SL har en lite enklare kolfiberkonstruktion än Mathieu van der Poels CF SLX, men annars är de lika.

Alla modellerna har SLX-modellens geometri där man gjort fronten aningen längre och istället kortat ner styrstammen något, lite som inom modern MTB-design. Tillsammans med korta kedjestag vill man ge cykeln en kombination av smidighet och stabilitet på krävande och tekniska cx-banor, som alltmer blir normen inom sporten. Aluminiummodellen kan fås för drygt 14 000 kr.

Annons

BMC har också lanserat en ny cykel, och precis som hos Canyon är det en ny variant av en cykel som väckte en del uppståndelse när den först dök upp. BMC Roadmachine var ju en hyperintegrerad, komfortabel, snabb, och allmänt mångfacetterad cykel när den dök upp, med en hel del häftig design. Nu kommer modellen som heter Roadmachine X, som helt enkelt är en mera äventyrlig gravel-version av den förra cykeln. Den har en väldigt intrikat aluminiumram, och breda tubelessfälgar med 34mm-däck som främsta kännetecken. Precis som Canyons cross har man en lång front som ska ge stabilitet på grus, men håller kedjestagen hyfsat korta för att den ändå ska bli kvick och rolig på exempelvis asfalten.

En hel del av designen handlar om att bygga in komfort, exempelvis genom BMC:s typiska (och här brutalt) nedsänkta kedjestag, eller gaffeln som har kraftig krona men avsmalnade gaffelben som ska göra den följsam. I dagsläget är det singelklinga som gäller, och cykeln har dolda fästen för skärm och pakethållare, för att förvandla den till en riktig finpendlare om man skulle vilja.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.