Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterExtraHighlightsMTBPrylar

Test: BMC FOURSTROKE 01 TWO

Under vintern fick vi möjlighet att testa en en de mest hypade XC-cyklarna inför 2019, genom BMC:s uppdaterade Fourstroke i modellen som heter 01 TWO. En lyxhoj med häftig teknik där det fullkomligt pyr av innovationslusta och premiumkänsla. Men det här är ju inte samma sak som att cykeln per definition skulle vara någon frälsare, när fluktande från sidan byts mot fäktande ute på stigen. Så, hur klarade sig egentligen en av 2019 års allra mest intressanta hojar ute i de småländska skogarna, där jantelagen är fortsatt stark och extravaganta finesser gör bäst i att också följa upp med solid prestanda?

BMC FOURSTROKE 01 TWO – CIRKA 85 000 kr

ÖVERTYGAD I SADELN

Toleransnivåerna på den elliptiska stolpen är enligt BMC extremt höga för att vara en cykelkomponent.

Det ska erkännas att vi inte var helt övertygade om hur väl den moderna flacka geometrin egentligen skulle fungera för XC här hemma i Vilhelm Moberg-land. Superflack och lång front kunde man ju gissa skulle ge fina egenskaper utför i schweiziska Alper där Fourstroken fått sin uppfostran, men hur skulle det funka när många av XC-slingorna är ganska platta? Särskilt när 67,5 graders gaffelvinkel kombinerats med liten offset på gaffeln för extra stabilitet, och vevlagret hamnar så pass långt bak i förhållande till en väldigt lång hjulbas om man jämför med en mer klassisk hoj?

De första tramptagen in på stigen kändes också lite ovana, men det tog ärligt talat inte mer än tre minuter för att förstå att BMC Fourstroke är ett riktigt raketspjut för XC oavsett om stigen lutar eller inte. Vi trodde att den kanske skulle kännas lite sävlig i fronten, men det gör den inte alls utan den har bara en stark inneboende spårstabilitet som gör att den känns fantastiskt trygg och effektiv genom terrängen. Men samtidigt gör den korta stammen på 60 mm och de korta kedjestagen att den ändå går fint att manövrera bland träden och genom svängarna. Ibland kan det ju kännas lite som att man studsar omkring i skogen till höger och vänster, och kör på varenda sten som ligger och skräpar längs stigen. Med Fourstroke känns det som att man får ett lugn och tar mjuka fina linjer över stöket, med perfekt kontroll över vart man tar vägen.

När det väl går nedåt och man hissar ner droppern i botten får man också definitivt en boost i självförtroendet av geometrin, och kan blåsa på nedför branterna utan att tappa kontrollen. Stigen vänder sedan uppför, och nu har man stor glädje av ett trampeffektivt APS-länkage med mycket anti-squat kring sag, som gör att trestegs-lockouten faktiskt nästan känns lite onödig där bak när det inte handlar om rent grusvägsåka. Känslan är styv och effektiv, med kontroll, fart och ett inneboende lugn. Toppklass! En del andra XC-cyklar har dämpning som känns lite mer följsam just när man sitter och trampar, men vi gillar rappa och effektiva XC-hojar så vi är helnöjda. I branta klättringar gör geometrin att det är aningen mera jobb att hålla ordning på fronten än med en mer traditionell XC-hoj, men uppför känns ändå benen som den starkast begränsande faktorn, medan cykeln kan lyfta en utför.

RADikal stolpe

Superintegrerat och fint! En fördel med denna typen av twin link-länkage är att man kan få hög trampeffektivitet kring sag, som sedan avtar kraftigt djupare i slaget för mindre pedal kickback och mer opåverkad dämpning.

Hela ramen är en fröjd för ögat med all integration och smarta lösningar, men den integrerade elliptiska sänkbara sadelstolpen är nog ändå den stora huvudrollsinnehavaren. Hela konstruktionen vilken heter RAD (Race Application Dropper), sparar ungefär ett hekto mot de allra lättaste sänkbara stolparna, med en systemvikt som anges till 345 g. Den har ett läge som är 80 mm nedsänkt, och man kan justera sadelhöjden i sig 90 mm upp och ner med den integrerade klämman i höjd med dämparen. Den är såklart väldigt häftig, men ny teknik är samtidigt alltid lite mer av en chansning än mer beprövade kort, och vår stolpe som ingick i en förserie fick ett litet haveri som gjorde att den inte kunde hålla luften. Produktionsmodellerna har däremot en uppdaterad tätning som inte ska ha detta problem, och BMC känns som ett väldigt seriöst förtag som sköter sina åtaganden.

80 mm nedsänkning räcker fint för XC som vi ser det, men det hade faktiskt inte varit fel med ett läge på runt 20-30, för tekniska platta partier när man ändå vill kunna använda sadeln en del, men inte på full höjd. Mycket vill ha mer, och allt det där ni vet…

LYXERIER

Ramen är ju den stora stjärnan på denna cykeln, och det finns ingen ”02:a”, som BMC:s lite enklare modeller av sina cyklar  brukar heta. Grejer som man förändrat i jämförelse med föregångaren är inte bara sadelstolpe och geometri, utan allt är också mer integrerat, och den ska både vara lättare och mycket styvare. Ramen ligger inte i samma vikt-liga som de allra lättaste konkurrenterna med enklare former av länkage, men drygt 2500 g med dämpare och sänkbar stolpe är ändå väldigt bra, och integrationen är en ren fröjd för ögat. Men kostar det så smakar det, och det är därför man får betala över 40 tusen för ett ramset med dämpare. Bland finesserna som är lätta att missa märks till exempel ett integrerat stopp i styrlagret för att skydda ramen, som också gör att man likt Trek kan ha rakt diagonalrör som blir styvare än ett böjt.

VÄLKOMMEN XTR

När det gäller själva komponenterna var det mycket spännande att få stifta bekantskap med den nya brutalt läckra XTR-gruppen (i 10-51t-version och inte den viktoptimerade 10-45t som det står i specen). Den gjorde oss inte besvikna, med hyperdistinkta men ändå superlätta växlingar i alla lägen, och en ordentlig 34-klinga som funkar också på snabba långlopp med 10-kuggen där bak. En och annan lite ”tung-kort” cyklist kanske skulle önskat sig en 180-skiva i fronten istället för 160 mm, för på stora storlekar får man större skiva som vi förstår det.

Dämparna i sin tur är utmärkta Fox:ar på Performance-nivå både fram och bak, men på ett sätt kan vi känna att det är en lite skev prioritering att ha blingbling-växlar och sedan spara in på dämparna. Just i år kanske det är lite mera vettigt än ett normalt år, eftersom nya XTR kommer med en ny body-standard och man därmed är lite mer framtidssäkrad. Men om man jämför finväxlar med findämpare så känns det sistnämnda definitivt mer som en prestandafördel i vår bok.

Nya XTR gör en inte besviken, med superbrett omfång och en härligt lätt men superdistinkt känsla.

Hjulen är DT:s XR 1501 Spline One, skodda i ett par Vittoria Barzo som vi verkligen gillade för snabb XC på blandat underlag. DT-hjulen är pålitliga tävlingshjul med 25 mm innerbredd, troligen bland de finaste aluminiumhjulen man kan ha. De kanske inte känns riktigt lika spännande som själva ramen, men det är oerhört bra hjul och det blir väldigt kostsamt om man ska ha något som är så särskilt mycket vassare.

Totalt sett är nya BMC Fourstroke en helt fantastisk cykel att köra på, men naturligtvis är den rejält dyr för att vara en cykel som exempelvis har Performance-Foxar. Men BMC har omfamnat sin roll som premiumtillverkare, och levererar både prestanda och häftiga innovationer för sedelbunten.

PLUS

Otroligt häftig cykel med fantastiska köregenskaper för modern XC.

MINUS

Annons

Kostar mycket pengar, och lyxiga XTR tillsammans med mellanfina Fox-dämpare kan vara en lite småskev prioritering.

OMDÖME

Inte mest pang per peng, men jättefina köregenskaper för modern XC och produktutveckling utöver det vanliga.

SPECIFIKATION

PRIS 85 000 KR

VIKT: 10,5 KG (tubeless)

GAFFEL: Fox Float 32 SC Performance, Boost

BAKDÄMPARE: Fox Float DPS Perfomance Elite

VÄXLAR: Shimano XTR 1×12, 34T x 10-51t

BROMSAR: Shimano XTR 160/160mm

STYRE: BMC MFB 01 Carbon, 750mm

STOLPE: BMC Race Application Dropper (RAD) 80mm Drop

SADEL: Fizik Antares R7

HJUL: DT Swiss XR 1501 Spline ONE

DÄCK: Vittoria Barzo TR, 29×2.25

KOMPLETT HJULVIKT: 1,63/2,09 kg (tubeless)

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Tre pallplatser på World Cup genom Anna Beck och Rickard Nilsson

Close