Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

Cykelduell: Nr2 – ROSE X-LITE SLX DISC ULTEGRA DI2

Den andra cykeln eftr Gianten i vår duell mellan två snabba skivbromsracers är från tyska Rose, genom…

ROSE X-LITE SLX DISC ULTEGRA DI2

43 063 KR (med uppgradering till aero-styre för 437 kr)

Rose nya topphoj siktar brett

Roses nya X-Lite SLX tillhör en typ av cyklar som vi tror stenhårt på, i en värld där vi under ett tag levt med en ganska tydlig uppdelning mellan klättrarhojar, aerohojar och komforthojar. X-Lite SLX är istället en cykel som dels är superlätt (med en ramvikt under 8 hekto), den har tydliga komfortdetaljer, och inte minst har den också ett ganska långtgående aerotänk för att vara en cykel som inte är en tvättäkta aeroracer. Allt på en och samma gång alltså, även om den naturligtvis inte kan vara lika snabb som Gianten om man stoppar in den i en vindtunnel. Men alla Kammtailprofiler, alltså avhuggna aerodynamiska droppformar, bidrar faktiskt till en besparing i luftmotstånd på 11 watt gentemot föregångaren som var en mer klassisk racer, även om vi inte är säkra på vid vilken hastighet. För att förstärka aero-potentialen ytterligare på hojen tog vi tillfället i akt att använda Roses möjlighet att byta ut komponenter, och satte på ett äkta aerostyre i kolfiber därtill. Så, var det nog för att den skulle kunna tävla med den hypersnabba aerohojen från Giant?

Den integrerade sadelklämman gör att sadelstolpen får bättre möjligheter att vara följsam.

En riktigt engagerande tävlingscykel som tycker om att gasa och åka fort, det är det ingen tvekan om

DIREKT, MED DIREKTFÖRSÄLJNING

Vi gasar iväg på vår finversion av X-Lite (det finns också en enklare variant där ramvikten går upp med ett hekto), och det första intrycket är att ”Nu blir det åka av!”. Den är väldigt direkt, både när man kastar in den i en serie kurvor i hög fart, eller när man försöker sparka liv i vevarmarna, varpå de 7,3 kilona snabbt sprätter iväg längs vägen. En riktigt engagerande tävlingscykel som tycker om att gasa och åka fort, det är det ingen tvekan om alltså! Och dessutom en där man får väldigt bra betalt när man gör den till viljes, och där man har roligt under tiden.

Komforten är också ganska bra, eftersom det finns ett par olika faktorer som samverkar för att ta bort vibrationerna från vägen. Dels blir Conti GP 4000IIs-däcken över 27 mm på de 26 mm breda kolfiberfälgarna. Sedan har man en komfortsadelstolpe från Ritchey, dold sadelklämma och nedsänkta sadelstag som förbättrar förutsättningarna för komfortstolpen, och dessutom hade vi ju också valt det smala aerostyret i kolfiber som hjälper till att skapa följsamhet där fram. Det är ingen komfortracer, men en komfortabel racer totalt sett.

DET HUGGER TILL LITE

Moderna former, både på de 26 mm breda fälgarna och Kammtail-gaffelbenen.

Cykeln är väldigt generöst utrustad, och till exempel får man alltså nämnda kolfiberhjul med en bra vikt och en modern bred profil. De känns riktigt snabba, men när man kommer ut ur skogen på en åker och överraskas av en sidvind hugger det till betydligt mer markant än det gjorde på Gianten. Fladdrigheten kan också bero på den aggressiva geometrin, men det finns hursomhelst situationer när vi saknar den extra nyansen av stabilitet som vi hade med Gianten.

Komponenterna i övrigt är genomgående av hög klass, men den riktiga juvelen i kronan enligt oss är den hydrauliska Ultegra Di2-gruppen, som helt enkelt är underbar att ha att göra med. Inte minst för att hydrauliska reglage ofta har varit helt groteska rent estetiskt och ergonomiskt i jämförelse med vajerbromsreglage, medan dessa är så smäckra och förädlade att de likaväl kunde vara gjorda av en guldsmed. Växlingarna är såklart också ”next level” i jämförelse med det bästa som finns i mekanisk väg, men det är nog inget som kommer göra att man kör snabbare, det ska man inte lura i sig själv.

De nya hydrauliska Di2-reglagen är en markant förädling i jämförelse med den mekaniska varianten.

En sak som vi tyckte kändes lite trist med den fantastiska Di2-gruppen är att man inte integrerat kopplingsdosan bättre, för placeringen under styrstammen känns inte riktigt lika 2018 som hojen i övrigt. En petitess kanske, men ändå.

I övrigt får man lätt och fin race-sadel från Selle Italia, kvalitetskomponenter av hög klass från Ritchey, och överlag finns det faktiskt väldigt lite att klaga på när det gäller komponenter.

Plus

Annons

Sprudlande hoj som älskar att gasa och åka fort, med väldigt högklassiga komponenter.

Minus

Lite nervös i vindbyar, och inte optimerad Di2-integrering.

Köp om

Du vill ha en snabb och livlig racer, som dessutom har tydligt aerotänk och fina komponenter.

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
EU-parlamentet ger cyklande tågresenärer goda nyheter

Close