Nästa generation Shimano 105 Skivbromsat och uppdaterat med krydda från Shimano:s toppgrupper

16 Apr

Så har det skett igen. Ett tag sedan spekulerade vi i om den nya, kommande, ännu ej tillkännagivna 105-gruppen skulle kallas R7000 – då dess syskon Ultegra och Dura Ace har internkoden R8000 och R9100. Och så är fallet. Den nya generationen 105 går från 5800 till sjutusen jämnt. Vilka andra – tekniska – förändringar har skett? Förutom att detta är gruppen som kommer klä den absolut största mängden landsväg-, gravel, grus, äventyrs, bikepacking- och rekumebent-hojar under denna och säsongerna framöver?

Shimano 105 R7000 - snart på en 700c-cykel nära dig
Shimano 105 R7000 – snart på en 700c-cykel nära dig

Vi kan väl ta avstamp i en företeelse som Shimano är kända för: trickle-down. Det vill säga, teknologi som ursprungligen introducerades för premium-gruppen Dura Ace, lanseras efter tid för både de mer överkomliga märkessyskonen Ultegra och 105. En jämförelse med bilindustrin. ABS-bromsar fanns först som ett tillval till Mercedes lyxlimpa S-klasse och var ett paradigmskifte. Numera har varje Yugo och Honda Element detta en gång i tiden dyra tillbehör. Och lite samma är det med Shimano:s trickle-down.

R7000-vevar finns i längder från 165 upp till 175 millimeter
R7000-vevar finns i längder från kort-korta 160 upp till 175 millimeter

Okej. Elektriska växlar alá Di2 lyser fortfarande med sin frånvaro på R7000-nivå, men mycket av den växel- och bromsteknologi som förärats “Ult” och DA finns nu för en mycket mer överkomlig summa pengar. Nya 105 får nu för första gången med gruppspecifik skivbroms-komponenter och en uppdaterad design som faller i linje med sina dyrare storebröder. Färger? Svart eller klassiskt silverglänsande aluminium.

Shimano 105 får för första gången gruppspecifika skivbromsar. Flatmount-oken heter R7070
Shimano 105 får för första gången gruppspecifika skivbromsar. Flatmount-oken heter R7070

Skivbroms-skivor. Baserad på RT70-skivorna från SLX-gruppen vilket innebär Shimano:s IceTech-princip med en aluminiumkärna som är klädd med rostfritt stål på bägge sidorna. Dock utan de svarta kylflänsarna som finns hos Ultegra och DuraAce.

Shimano:s nya 105-grupp kommer med hydrauliska skivbromsar och matchande skivor. Från 203 millimeter längst till vänster hela vägen via 180, 160 och 140 millimeter
Shimano:s nya 105-grupp kommer med hydrauliska skivbromsar och matchande skivor. Från 203 millimeter längst till vänster hela vägen via 180, 160 och 140 millimeter

De andra stora förändringarna är mer ergonomiskt riktiga STI-reglage och en bakväxel konstruerad efter Shadow-principen och som sväljer kassetter mer lite mer bredd.

Shimano:s nya STI-reglage för hydrauliska skivbromsar: R7020 till vänster och R7025 för cyklister med lite mindre händer
Shimano:s nya STI-reglage för hydrauliska skivbromsar: R7020 till vänster och R7025 för cyklister med lite mindre händer

Den nya bakväxeln är som nämnts ovan konstruerad efter princip Shadow som ursprungligen såg dagens ljus hos Shimano:s mountainbike-grupper. Detta innebär att bakväxeln monteras ungefär 12 millimeter längre in åt vänster och monteras enligt princip Direct Mount. Mindre risk för maskinskada vid vurpa alltså. Den nya bakväxeln kommer i två längder: kort cage (SS) för att fungera med kassetter på 11-25 till 11-30 och lång cage (GS) som samarbetar med kassetter på 11-28 och 11-34.

Shimano 105 R7000 bakväxel. Angulär, kantig, blockig. Byggd kring principer Direct Mount och
Shimano 105 R7000 bakväxel. Angulär, kantig, blockig. Byggd kring Shimano:s principer Direct Mount och Shadow

Läs mer på Shimano:s hemsida

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.