”Finna tid till träning”

28 Apr 2015

Ok, jag erkänner! Jag är beroende av träning och har nog varit det i princip hela mitt liv. Min kropp mår bättre både fyiskt och psykist och jag känner mig energisk hela dagen om jag tränat. Jag är lycklig lottad som har en make som är lika beroende och vi kan även se på vår snart treåriga dotter att hon har ärvt vårt beroende….

Jag har jobbat som personlig tränare i över 15 år och den vanligaste orsaken till att människor inte tränar är att de ”inte har tid”. Men det handlar i grund och botten om att prioritera och planera. Det är inte alltid livet sammarbetar utan man får vara lite flexibel men även det kan vara bra ibland.

File1072

”Vi gav varandra en startplats till Ironman Arizona i bröllopspresent”

Prioritera
Jag tycker det är viktigt att ställa sig frågan varför man tränar. Vi alla har våra olika anledningar till varför vi tränar men det oftas finns det något extra som gör att vi ger oss ut på en träningsrunda. För mig är det känslan som jag har i kroppen efter ett träningspass som motiverar mig extra. Jag känner mig stark, full av energi och väldigt positiv och den känslan är värd mycket för mig.

Som jag nämde förrut så har jag en minst lika träningstokig make och vi älskar att träna ihop. Helst cyklar vi ihop men vi springer eller går till gymmet lika gärna. Vårt gym har barnpassning och vår dotter gillar att vara där så det passar perfekt. Ibland skaffar vi även barnvakt för att kunna ge oss ut på en längre cykeltur och det är vår ”date night”. Vi gör hellre det än går på bio eller fina middagar. Vi tar även med vår dotter om vi tränar ute till exempel på friidrottsbanan eller i skogen och turas om att hålla ett öga på henne och det är ett äventyr även för henne.

Vi har satt upp trainern i vardagsrummet, kanske inte det mest attraktiva i rummet men den är en viktig redskap i vårt liv. När lillan sover eller tittar på barnprogram så passar jag på att ta ett pass om jag inte hunnit under dagen. Hemmaträning kan vara oerhört effektivt och tidssparande.

Mina vänner gillar också och träna så även där har jag tur! Vi sticker ut och cyklar och spenderar ordentlig kvalitetstid istället för att shoppa eller ta en kaffe. Det är skönt att kunna träna ihop och snacka lite goja.

IMG_2479

”Tillbaka på tävlingsbanan 11 månader efter lillan föddes”

Planera din träning
Jag tror starkt på träningsprogram och det spelar ingen roll på vilken nivå man tränar på eller vad man har som mål. Ett träningsprogram hjälper inte bara att planera din träning utan det hjälper dig även att ”ta dig tid” till att träna. Att planera veckans träning på söndagen ger en bra översikt över veckan och man kan lättare planera övriga aktiviteter. På så sätt har man redan bokat in och prioriterat träningen.

Snabba tips!

* Träna på morgonen innan familjen ha vaknat och kom hem lagom till när frukosten är serverad.

* Kör ett lunchpass på jobbet eller kanske flexa ut tidigt från jobbet :)

* Involvera familjen och träna tillsammans

* Unna dig träning! Träning är bra av många anledningar men det viktigaste är att du mår bra av att träna och tycker det är roligt!

Tilda

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.