Dela in loppet i bitar

Träningstips 14 Jun 2016

Till helgen ska återigen 20 000 cyklister ta sig de 30 milen runt Sveriges näst största sjö. En cykeltur som också är det mentalt mest påfrestande loppet inom En Svensk Klassiker, enligt en ny undersökning bland 280 personer mellan 20 och 70 år som har eller kommer att genomföra Klassikern. Undersökningen ligger till grund för projektet ”Klassiska Hemligheter”, där digitala verktyg utvecklas för att göra klassikerloppen mentalt enklare att ta sig igenom.

Nästan hälften, 45 procent, av alla tillfrågade klassikerdeltagare uppgav Vätternrundan som det mentalt mest påfrestande loppet under året, samtidigt som nästan var fjärde, 23 procent, ser loppet som det fysiskt mest påfrestande. Det verktyg som utvecklats för Vätternrundans åkare kallas Kedjeeffekten, en digital tjänst som underlättar en mental uppdelning av loppet i mindre delar, så kallad “chunking”. Enligt Johan Plate, idrottspsykologisk rådgivare, kommer hjärnan när man delar upp den 30 mil långa cykelturen i flera bitar att bli upptagen av flera starter och slut, något som hjälper hjärnan att organisera informationen mellan korttidsminne och arbetsminne. Tekniken ”chunking” är en viktig del i den processen.

Läs mer: Fyra råd inför Vätternrundan

”Är man frisk kan de flesta cykla 30 mil rent fysiskt, men hjärnans trötthetssignaler orsakar ofta problem som gör att vi inte orkar. Hjärnan reagerar på den ovanliga belastningen och gör allt för att få dig att sluta och spara energi. När vi sätter upp tydliga mål blir möjligheten att nå även extrema mål större. Därför är etapp- och delmål otroligt viktiga för både välmående och resultat”, säger Johan Plate.

Trots att nästan alla klassikeråkare, 93 procent, delar upp loppet i mindre delar är det få, knappt fem procent, som känner till begreppet chunking. I Kedjeeffekten väljer man hur många “chunks” man vill dela upp loppet i, sedan ställer man in om man vill ha en jämn sträcka mellan delmålen eller om man föredrar att etapperna successivt kortas ner under loppet samt om man vill matcha delmålen med befintliga rastplatser. Därefter ritar verktyget ut den valda rutten på Google Maps och visar, genom bilder, hur det ser ut på platserna för delmålen.

”De flesta vana utövare använder sig av olika metoder, däribland chunking, för att mentalt förbereda sig inför lopp. Få har dock en utarbetad struktur för det och i vår undersökning var det fyra av fem som efterfrågade verktyg för mental avlastning inför just Vätternrundan. Kedjeeffekten gör planeringen strukturerad och överskådlig och hjälper cyklisterna att ta sig igenom hela loppet. Är man väl förberedd mentalt blir timmarna på cykeln roligare och sluttiden oftast bättre”, förklarar Michael Thorén, VD för En Svensk Klassiker.

Läs mer: Cykeltjejs bästa tips för dig som ska cykla Vättern första gången.

Kedjeeffekten är det andra verktyget inom konceptet Klassiska Hemligheter, framtaget av En Svensk Klassiker i samarbete med Renault.

”Återigen har vi samlat experter och tekniker för att ta fram ett nytt verktyg till klassikeråkare. Senast var det Moraklockan som visar att tid inte bör vara huvudfokus när man åker längre skidlopp. Nu släpper vi Kedjeeffekten som ska underlätta och mentalt förbereda deltagare i vad som många menar vara det mest mentalt påfrestande loppet inom En Svensk Klassiker”, berättar Lars Höglin, Brand Engagement Manager på Renault.

Läs mer om Klassiska Hemligheter och Kedjeeffekten på klassiskahemligheter.se.

RenaultESKKedjeeffekten_Press

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.