Alternativträning för cyklister – Vad ska det vara bra för?

Träningstips 12 Okt 2016

Att cykla är förstås det roligaste vi vet, men ibland kan det vara nyttigt att slita sig från sadeln och upptäcka nya träningsformer. Det innebär inte bara att du får en mental kick utan kan faktiskt göra dig till en bättre cyklist. Hösten och vintern är en perfekt tid för att prova nya saker, vi förklarar varför!

Om du vill bli duktig på att cykla måste du såklart träna mycket cykling. Ju mer specifika dina mål är, desto mer specifik måste också din träning vara, det säger sig självt att man inte kan bli bäst i världen på att svänga om man alltid kör rakt fram. Men det finns gränser för hur mycket specifik träning våra kroppar och psyken klarar av, och därför är det viktigt att tänka utanför de vanliga ramarna emellanåt.

Du kommer troligtvis inte bli bättre på något enskilt moment genom att springa eller åka skidor, men det kan ändå förbättra din kondition och göra dig mer träningstålig på en allmän nivå. Att börja alternativträna någon vecka före årets viktigaste tävling är sällan en bra idé eftersom nya träningsformer lätt skapar träningsvärk i början och det är bra att kroppen är van vid tävlingsgrenen när det är dags för skarpt läge.

Höst- och vintermånaderna, när tävlingssäsongen är slut och det är mörkt, kallt och inte så motiverande att ge sig ut på cykeln, är däremot perfekta för att testa nya saker. Vi kan alla må bra av att få en paus från trampandet och istället ägna oss åt klättring, squash eller något annat som för tankarna åt andra håll för en stund, samtidigt som vi rör på oss. Vill du samtidigt ha en effekt som kan göra dig till en bättre cyklist ska du dock hålla dig till en konditionsidrott.

Hjärtat bryr sig inte
Eftersom du inte använder samma muskler, eller åtminstone inte musklerna på samma sätt, i till exempel cykling och löpning kommer du inte att få någon muskulär effekt som gör dig snabbare på cykeln av att springa.

Vad som däremot fungerar på samma sätt oavsett vilken aktivitet du utför är hjärta och lungor, det som man brukar kalla den centrala kapaciteten. Det är alltså den du ska koncentrera dig på att bygga upp när du alternativtränar.

Att bara ge sig ut och springa för kung och fosterland när man inte tagit ett löpsteg sedan skolgymnastiken i nionde klass är dock ingen bra idé, för i bästa fall slutar det med att du vaknar upp morgonen efter med en sådan träningsvärk att du får rulla ur sängen och i värsta fall går något sönder. Därför är det viktigt att du börjar med en inskolningsperiod av lugnare pass för att komma in i träningsformens rörelse­mönster och låta kroppen vänja sig vid den nya belastningen. När du känner dig bekväm kan du sedan stegvis trappa upp träningen och köra hårdare och hårdare.

När tävlingssäsongen väl börjar kan det vara bra att fortsätta träna alternativt då och då för att inte behöva vänja in kroppen igen och på så vis snabbt kunna byta till den andra träningsformen om man skulle bli skadad eller råka köra sönder sin cykel…

Läs mer Del 2 – Löpning

Läs mer Del 3 – Simning

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.