Veckans gravelhoj
Cannondale lanserade tidigare i år en reviderad generation av sin multi-racer Synapse. Cannondales David Devine förklarade på lanseringen för Synapse att de såg ett gap mellan märkets endurance- och mer renodlade tävlingscyklar. Vikt, styvhet och effektivitet kunde skärpas till. Vilket de också gjorde.
Vikten trimmades med 330 gram för ram och gaffel, plattformen är enkom konstruerad för skivbromsar och Synapse är så pass driveffektiv att proffscyklisterna som var med på ett tidigt stadium i utvecklingsarbetet, kom tillbaka från träningspass under villfarelsen att det var nästa generation av SuperSix Evo de provade ut. Det lovar gott. Ramen väger blott 950 gram och har Cannondales intressanta Power Pyramid-sadelrör, där den delar sig strax ovanför vevlagerhylsan.
I strikt mening är Synapse inte en gravelhoj – utan mer ett redskap för många långa timmar över pavé, landsväg och bitarna och de asfaltslappade och tjälskadade vägstumpar som knyter allt samman. Den totala landsvägshojen? Men vi gissar att cykeln inte kommer protestera om du helt plötsligt svänger in på ett grusad skogsväg…
Då konstruktörerna helt kunde lägga fälgbromsen på skrothögen och bara fokusera på att optimera chassi och gaffel för skivbromsar, så kunde de i samma veva förbättra Cannondale:s vibrationsdämpande system SAVE. “Active deflection” som Devine kallar det. “Lighter, lower and more responsive” är andra ord han beskriver Synapse “Evo” med.
Sadelstolpen är av diameter 25.4 millimeter och är en viktig nyckel i detta sviktande komfortsystem. Synapse tar däck upp till 32 millimeters bredd och ramen är förberedd för stänkskärmar. Fästena är smart gömda och “förstör” inte utseendet om man väljer att cykla utan stänkor. Genomgående axlar förekommer också, i dimension 12 millimeter. Konstruktionsteamet har arbetat intensivt med att balansera ram och gaffel för de krafter som den utsätts för – dels den påfrestning som kommer av själva cyklistens trampande mot drivlinan och dels den stress som skivbromsarna lägger på ram och gaffelben. Resultatet? En chassikombination som är en av de mest asymmetriska vi någonsin sett. Och samtidigt en härlig mix mellan tävlingseffektivitet och skonsam geometri för hela-dagen-äventyr.
Cannondale har också en SE-modell av den nya Synapse på programmet – en ljuvligt lätt himmels-isblå, kromad (?) version, med SRAM Apex med One by-system. Vi har redan börjat dagdrömma om att bygga en “trampotard” på den här ramen och matcha den med nästa generation av breda Zipp 303-, Enve 3.4- eller Cannondales egna Hollowgram-hjul och Di2-växlar…