Ska du köra din första Vätternrunda? Här kommer Cykeltjejs 10 bästa tips!

15 Apr 2015

För massor av cyklister närmar sig nu årets största utmaning med stormsteg. Är du en av de 23 000 anmälda till årets Vätternrunda? Kanske har du till och med tänkt dig att göra en Svensk Klassiker? Du kanske börjar känna dej en aning nervös och undrar hur tusan du ska klara av att cykla de där 30 milen som du anmälde dig till nån gång i höstas? Då i oktober kändes det ju så avlägset och du hade ju all tid i världen att komma i din livs form, köra spinning flera gånger i veckan och kanske gå ner några kilo av bara farten, skaffa snygga cykelkläder och lära dig köra i klunga? Och nu är det plötsligt mindre än två månader kvar, vart tog tiden vägen?!

VR

Okej, ta det lugnt. Jag vet precis hur det känns. Jag har kört Vätternrundan tre gånger (2012, 2013 & 2014) och tänkte dela med mig av några tips.

Innan jag börjar vill jag poängtera två sker. För det första är det här mina högst personliga erfarenheter och åsikter. Det behöver inte alls betyda att du gillar det eller att det funkar för dej. Du kanske inte alls håller med och tycker precis tvärtom. Det är helt okej. Det finns liksom inte något rätt eller fel utan man måste hitta det som passar en själv. För det andra är det inte heller  någon heltäckande nybörjarguide utan det blir tips om lite av varje helt enkelt. Det finns säkert en massa andra saker som kan vara bra att veta också. Okej, då kör vi!

1. TRÄNINGSMÄNGD OCH ”MIL I BENEN”
Har du precis börjat cykla ute och tycker benen känns sega och backarna tuffa trots att du tränat en del inomhus under vintern? Ingen fara! Även om två månader låter kort så hinner det faktiskt hända massor med kroppen! Det är en helt annan sak att cykla ute jämfört med spinning eller annan träning, man har vindmotstånd, temperaturskillnader, uppförsbackar och massa andra faktorer som inte finns inne på gymmet. Men kroppen är fantastisk på att anpassa sig. Se till att komma igång ordentligt nu när våren är här! Minst två cykelpass utomhus varje vecka. Det finns ju en rekommendation att ha minst 100 mil i benen på startlinjen, alltså ha cyklat totalt 100 träningsmil innan Vätternrundan, och det tycker jag är ett bra mål. Hinner du cykla mer än 100 mil är det bara bra. Ju mer du cyklar desto behagligare kommer din resa runt Vättern bli. Kanske inte nödvändigtvis så mycket snabbare, men du kommer antagligen få mindre ont på diverse ställen. Kroppen vänjer sig vid många timmar i sadeln helt enkelt!

2. TRÄNA I GRUPP!
Många kör Vätternrundan tillsammans med en grupp och det är verkligen att rekommendera eftersom man kan spara otroligt mycket energi genom att köra i klunga. Du kanske redan är anmäld i en grupp eller funderar på att dra ihop ett gäng? Isåfall – se till att träna tillsammans med din grupp så mycket som möjligt. Dels för att få ihop samspelet i gruppen när ni kör klunga, dels för att det blir så mycket trevligare om man lär känna varandra lite innan. Har du ingen grupp så är det högst troligt att du kommer hitta olika konstellationer att cykla tillsammans med under själva loppet. Då är det ett hett tips att du har lärt dig klungkörning innan så du kan cykla på ett säkert sätt. Kolla med din lokala cykelklubb, de flesta klubbar har nybörjarträningar såhär i början av säsongen. Här i Uppsalatrakten finns till exempel Knivsta Cykelklubb och CK UNI. Även en del cykelbutiker anordnar gruppcykling. I Uppsala kan jag tipsa om Cykelstället (måndagar kl. 18.00) och Team Sportia (torsdagar kl. 18.00). Bara att dyka upp utanför butiken med cykel och cykelhjälm redo så blir du omhändertagen!

3. GLÖM INTE LÅNGPASSEN!
Vätternrundan är ju helt galet långt, så se till att du åtminstone har testat på att köra halva distansen, 15 mil. Långrundor med fika på helgen är ju ett alternativ men för att få ännu bättre förberedelser så kan jag tipsa om att köra något annat motionslopp innan det är dags för Vätternrundan. Såklart allra helst med den grupp du tänkt att köra tillsammans med på Vättern. Siljan runt är ett otroligt vackert lopp på 160 km veckan före Vättern. Tyvärr redan fullbokat så har du inte redan anmält dig kan det nog bli svårt att komma åt en plats. Däremot finns det platser kvar till Skandisloppet i Uppsala 9 maj. Den långa rundan är 167 km och ett perfekt långpass att ha i kroppen inför din Vätternrunda. För att hitta andra lopp kan jag tipsa om den här sidan där de allra flesta cykellopp finns med.

4. TRÄNA PÅ ATT ÄTA
Har du inte lärt dig äta & dricka i farten ännu så är det bara att börja träna! Under Vätternrundan så kommer du behöva fylla på energi & vätska med jämna mellanrum för att inte bli helt slutkörd, och måste du stanna för att plocka upp flaskan varje kvart så kommer det bli många onödiga pauser. Tänk också på att testa den sportdryck/energibars/gels/godis/bullar eller vad du nu planerar att äta på några träningspass innan så du inte överraskas av magproblem. Välj energi som du tycker är gott och som funkar för din mage. Under Vätternrundan serveras Enervit sportdryck så om den funkar för dig så är det ju smidigt att bara fylla på i depåerna.

5. TÄNK PÅ SALTBALANSEN
Förutom att du kommer behöva stoppa i dig något att äta med jämna mellanrum för att fylla på energin så behöver du såklart också dricka en del. Är det varmt och soligt kommer du garanterat svettas ganska mycket under loppet. Svett innehåller inte bara vatten utan också elektrolyter (salter). Det som kan hända om du dricker massor med vatten för att kompensera allt svett är att du får en obalans mellan vatten och salt i kroppen. Under ett så långt pass som Vätternrundan så tycker många det fungerar bra att dricka sportdryck lite då & då som innehåller både vätska, energi och elektrolyter. Men att hälla i sig alltför mycket vatten är alltså inte att rekommendera.

6. DU KAN FÅ PUNKA! FLERA GÅNGER!
Om du aldrig har provat att byta slang på din cykel så är det dags! Träna på att ta av hjulen, få loss däcket, sätta i en ny slang, pumpa upp däcket och sätta tillbaka det. Ju fler gånger du övar desto snabbare kommer det gå. Du kommer också upptäcka vilka grejer du behöver för att fixa punkan (bra däckavtagare, extra slang och en bra liten pump eller kanske ännu smidigare – kolsyrepatroner). Visst, det finns hjälp att få i depåerna men hur kul är det att behöva gå med cykeln flera kilometer? Tänk också på att du faktiskt kan få punka mer än en gång så ta med dig två slangar och flera kolsyrepatroner om du använder såna. Det brukar vara mycket lättare att få upp ett bra tryck med dem istället för en liten pump. Se också till att ha ett multiverktyg med dig. Du kanske plötsligt upptäcker att sadeln eller flaskstället börjar sitta löst, då är det bra att kunna skruva åt det!

7. TESTA DINA KLÄDER I SKITVÄDER
Det kan faktiskt regna en hel Vätternrunda. Nä, jag vet att man inte ens vill tänka tanken men det KAN ju faktiskt hända 😉 Det kan dessutom vara riktigt jäkla kallt fast det är sommar enligt almanackan. Speciellt om du startar på natten. En väldigt bra idé är att prova att cykla några gånger i riktigt skitväder. Då kommer du märka vad som funkar och inte funkar. Mina absolut bästa ”håll dig varm i regnet-tips” är: Skoöverdrag i neopren. Ullstrumpor. Underställströja i merinoull. (Ull värmer även när det är blött) Vindjacka (viktigare med bra vindjacka än regnjacka tycker jag – blöt blir du oavsett men vinden kyler ner dig). En liten specialgrej som jag har testat som faktiskt funkade rätt bra är att ta på ett par tunna plasthandskar under dina cykelhandskar för att inte bli blöt & kall om händerna. Precis som man kan trä plastpåsar utanpå torra strumpor innan man tar på sig skorna. Men plasthandskarna är svåra att få på om man är blöt om händerna så där gäller det isåfall att vara lite förutseende. Ut och cykla i regnrusk så kommer du märka vad som funkar som sagt! Det kommer du ha stor glädje av om årets Vätternrunda blir lika regnig som min första 2012 då regn & kyla gjorde att 2 250 cyklister bröt. Du kanske till och med slipper cykla i en svart sopsäck som många fick ta till som en sista nödlösning då.

8. SKAFFA ORDENTLIGT LYSE OM DU VILL SE NÅGOT PÅ NATTEN
Alla som startar mellan 19.00 på fredag och 03.00 på lördag natt måste ha lyse på cykeln, både bak & fram. Det finns massor med små smidiga lysen i sportbutikerna som funkar alldeles utmärkt om det enda kravet är att du ska synas. Ska du däremot se någonting själv så kan det vara en idé att fundera på lite mer ordentligt framlyse. Visst, det är lite spännande att susa ner för en backe i 60 km/h efter alla andra röda prickar (baklysen) i den svarta natten med bara en liten ljuskägla som lyser upp en halvmeter framför cykeln. Men då gäller det att hålla tummarna för att det inte dyker upp till exempel ett hål i marken. Med andra ord, fundera över hur viktigt det är för dig att se ordentligt och skaffa lyse utefter det.

9. GÖR EN DEPÅPLAN
Oavsett om du har som mål att köra under ”SUB” ett visst antal timmar eller om ditt mål bara är att komma runt så kan det vara bra att ha en plan. Den här sidan är väldigt rolig att sitta och trixa med, här kan du fylla i din måltid och hur lång tid du stannar i de olika depåerna och på så sätt få fram vilken medelhastighet du behöver hålla. Tänk på att ett depåstopp på 5 minuter är väldigt kort, det är oftast massor av cyklister i depån så innan du ens har hittat nånstans att ställa din cykel och trängt dig fram till bananhalvorna så har halva din depåtid gått. Planerar du korta stopp får du alltså vara beredd på att det gäller att vara snabb, typ trycka i sig en energibar i kön till bajamajan, armbåga sig fram till vattenpåfyllningen och sen snabbt iväg på cykeln igen. Men även om du inte har tänkt skynda dig utan ta det lugnt och ”njuta” så rekommenderar jag ändå inte att du stannar längre än nödvändigt. Visst, det är himla lockande att lägga sig ner en stund i gräset, och oh så skönt det känns att vila en stund. Men när du ska resa på dig har benen redan hunnit stelna till och det känns plötsligt ännu värre att cykla än det gjorde innan depån. Vill du spara tid så gör du det genom att skippa de två största depåerna i Jönköping och Hjo, där drar det lätt ut på tiden.

10. 30 MIL ÄR VERKLIGEN JÄTTELÅNGT!
Alltså hur man än vrider och vänder på det så kommer man inte ifrån att 30 mil är en helt galet lång sträcka att cykla. Oavsett hur fort man kör. Det är ju liksom till och med ganska lång sträcka att köra bil! Min erfarenhet av långlopp (oavsett om det är Vätternrundan eller Vasaloppet eller något annat) är att det alltid är en mental berg & dalbana. Förbered dig på att du kommer ha mentala svackor och toppar under loppet. Men tänk framförallt på att när du har en svacka så kommer det faktiskt med största sannolikhet kännas lite bättre om en stund igen. Om man tänker så tycker iallafall jag det känns lättare att orka kämpa på en stund till. Det kan kännas som att du är helt slutkörd och bara vill lägga av redan efter 3-4 mil, och om du då tror att nu kommer det vara såhär jobbigt över 25 mil till så är det inte så lätt att hitta motivationen. Tänk istället att du bara ska kämpa dig igenom den här lilla svackan, ät & drick lite, prata lite med kompisen bredvid och svär litegrann så känns det plötsligt som att det är jätteroligt att vara ute och cykla igen. Kanske är det inte så långt kvar till nästa depå?

Till sist – det är en fantastisk upplevelse att cykla Vätternrundan. Det finns visserligen en del negativa saker med ett så stort lopp, det är till exempel oundvikligt att det sker en hel del olyckor när 23 000 cyklister med olika hastighet och erfarenhet ska cykla runt samma sjö. Men känslan av att passera under målportalen och sedan sätta sig ner på gräset i parken i Motala med ett glas lättöl och en medalj runt halsen är verkligen något speciellt.

10454434_10152085680862385_2932402887483893141_o

Lycka till!!!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.