VILL HA: Merida Scultura Disc Meridas lättviktare stannar snabbare än någonsin

Prylar 19 Nov 2016

 

Pris: 79 999 kr › Den Scultura SL LTD som visades upp på Sweden Bike Expo ska med sina 4,52 kilo vara världens lättaste serieproducerade cykel. ­Skivbromsvarianten må vara tyngre, men inte mindre intressant. Vi fick nöjet att prova när Merida bjöd in oss att testa deras senaste skapelse på de klassiska kullerstensgatorna mellan Paris och Roubaix.

Foto: Jesper Andersson
Foto: Jesper Andersson

Skivbromsar har blivit ett kontroversiellt samtalsämne på sistone. Det internationella ­cykelförbundet UCI utlyste 2016 som ett testår för skivbromsar i proffsklungan, men efter en uppmärksammad krasch under Paris-Roubaix där en spansk cyklist skar sig illa på vad han trodde var en roterande bromsskiva drogs tillståndet att köra med skivbroms tillbaka. En del tror att detta var spiken i kistan för skivbromsarnas vara eller icke vara i landsvägsvärlden, men vi är inte riktigt lika säkra.

Till skillnad från hur det brukar vara, att en produkt introduceras som en toppmodell och sedan vandrar nedåt i prisklassen, har skivbromsar snarare gått den andra vägen och klättrat uppför produktstegen från pendlar- och brukscyklar till Meridas Scultura SL – en riktig värstingcykel.

Det märks att Merida gjort sin hemläxa när det kommer till säkerheten på Scultura Disc. Framgaffeln är helt omkonstruerad för att möta de större kraven på att ta upp skjuvande krafter, och det sitter bromsskivor med 160 mm i diameter både fram och bak för att inte kompromissa med bromskraften oavsett hur lång nedförsbacken är eller hur mycket man väger.

”Lösningen för bortledning av värme är lika enkel som genial”

En stor rädsla bland många har varit att bromsarna ska riskera att bli överhettade under långa och branta utförskörningar, men där har man hittat en lösning som är lika enkel som genial. Genom att montera bromsen på en extern kylfläns i aluminium adderar man förvisso cirka femton gram, men maxtemperaturen under de bromstest Merida utfört med värmekamera sjönk från 95 °C till 60 °C.

En annan stötesten har varit att genomgående axlar skulle vara mindre smidiga att handskas med när man byter hjul, men R.A.T.-axlarna som Focus utvecklat och som också används på Scultura ställer det påståendet på högkant. Faktum var att vi faktiskt, till vår egen stora förvåning, lyckades byta hjul någon hundradel snabbare med dessa genomgående axlar än med vanlig snabbkoppling.

LÄS MER Vill ha: Wilier Zero.7

Men, en cykel är ju så mycket mer än bara sina bromsar, det handlar ju faktiskt om att ta sig framåt också. Fulcrum Racing Quattro-hjulen, Shimano Dura Ace Di2-drivlinan, vevpartiet från Rotor och den sköna, komfortförhöjande K-Force-sadelstolpen bidrar alla till att skapa och bibehålla fart i rätt riktning, och som en extra fin touch har Prologo-sadeln ett material på ovansidan som gör att man sitter som klistrad, utan risk att glida bakåt. Vi var också imponerade av styrningen, precis som hela cykeln kändes den trygg och välbalanserad.

Skivbromsar må kanske inte vara redo för proffsklungan än, men kan man lösa problemet med de vassa kanterna och få ner vikten lite till tror vi inte att det är långt borta. För oss vanliga cyklister tycker vi däremot att fördelarna, som överlägsen bromsprecision oavsett väder och möjligheten att köra bredare däck (och därmed få en mer mångsidig cykel), väger över.

Specifikation
Vikt: 7,2 kg (54)
Ram: SCULTURA DISC CF4
Gaffel: HM Kolfiber
Hjul: Fulcrum Racing Quattro DB
Växlar: Shimano Dura Ace Di2
Bromsar: Shimano R785 Ice Tech
Övrig utrustning: Rotor 3D-vevparti, FSA K-Force sadelstolpe, Prologo Nago Evo CPC

Artikeln publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus 4-2016.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.