TESTAT: Rose Xeon DX-2000 Kan aluminium verkligen vara såhär skönt?

Prylar 24 Mar 2016

Pris: ca 18 751 kr

Om man tittar på lite avstånd kan man lätt få för sig att denna tyska skapelse har en ram i renaste kolfiber, men faktum är att den består av hydroformat, superlätt och trippel­reducerat 6066-T6-aluminium. Det är, om vi förstått saken rätt, snäppet starkare än den mer vanligt förekommande varianten 6061 och kan därför byggas med tunnare rör. Faktum är att Rose knäpper sina kolfiberkonkurrenter på näsan när det kommer till vikt och tar ohotat förstaplatsen som testets lättaste cykel, även om de fina DT Swiss-hjulen (som även de var testets klart lättaste) självklart hjälper den på traven.
Rose-Xeon-DX-Hel

Den här sadelstolpsinfästningen tycker vi är riktigt läcker, och bidrar till den goda komforten.
Den här sadelstolpsinfästningen tycker vi är riktigt läcker, och bidrar till den goda komforten.

Fördelen med en Rose är att du kan konfigurera din cykel efter dina egna behov redan innan köp, nackdelen såklart att du inte kan prova cykeln i förväg eller förvänta dig samma service på hemmaplan. Vi valde ett vevparti med utväxlingen 52/36 som vi tycker är en perfekt kompromiss för svenska vägar, även om 50/34 fungerar lika bra om man inte tänker köra superfort. En väldigt positiv sak är att vevpartiet är Shimanos original till 105-gruppen, det enda i det här testet, som fått ärva teknologi från storasyskonen Ultegra och Dura Ace.

Även om ramen är gjord i aluminium så är både gaffel och sadelstolpe tillverkade i kolfiber för att förhöja komforten, ett uppdrag de lyckas väl med. Den delade Selle Italia SLS Flow-sadeln och den låga sadelstolpsinfästningen bidrog också till att åkningen på dålig asfalt blev njutbar. Komfortens baksida är att vi upplever att cykeln saknar lite sprättighet när man vill trycka på extra mycket, då får man inte riktigt samma svar som från en superstyv kolfiberram.
Bromsprestandan är såklart mycket bra, men värt att notera är att skivan bak ”bara” är 140 mm i diameter. Med den kan du fortfarande bromsa fortare än med en fälgbroms, men det märks faktiskt skillnad i längre utförslöpor. Vi fick också känslan av att bromsbeläggen slets tämligen fort när ­skivorna var helt nya men att utslitningen stannade av när bromsarna var inkörda.

”Rose knäpper kolfiberkonkurrenterna på näsan”

Fasta distanser gör att du inte förlorar styvhet fram.
Fasta distanser gör att du inte förlorar styvhet fram.

De fasta distanserna gör att ingen styvhet går förlorad i styrningen, men vi tyckte att de i kombination med testets längsta styrhuvud gjorde att man kom väl högt upp och gjorde att cykeln blev en aning instabil om man stod upp och trampade. Har man en stel rygg är det förstås bra att få styret högre upp, men vi tror att de flesta får en trevligare upplevelse av att ha tyngdpunkten något lägre. Därmed inte sagt att cykeln som helhet är nervös, med händerna i den sköna bocken på styret från Ritchey är kurvtagning och utförskörning en riktig fröjd.

Förutom den fina ramen är den verkliga höjdpunkten på Rosen hjulen, DT Swiss R24 Spline, som normalt sett återfinns på mycket dyrare cyklar. De har en genomgående axel på 15 mm fram respektive 9 mm bak och ser till att hålla hjulen styvt på plats. Det kan vara värt att ha i åtanke att bakaxelns dimension är något ovanlig och att det därför kan bli svårt att hitta reservdelar i framtiden om branschen skulle bestämma sig för något annat som standard. På hjulen sitter Continentals GP 4000 S II-däck som är 25 mm breda och vårt favoritdäck när det kommer till att kombinera komfort och rullmotstånd. Det är dock inte något vi skulle köra längre grusvägssträckor på, som man utan vidare kan göra med ­Schwalbes Lugano som sitter på några av de andra cyklarna.

 

 I denna karakteristiska böj på sadelstagen bor mycket komfort.
I denna karakteristiska
böj på sadelstagen bor
mycket komfort.

I samma test finns även följande cyklar:

Scott Speedster 20 Disc

Trek Domane 4.3

Merida Ride Disc 500

Cannondale Synapse Carbon Disc 105

Sammanfattningen av hela testet hittar du här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.