TESTAT: Merida Ride Disc 500 När lagom är bäst

Prylar 24 Mar 2016

Pris: ca 18 999 kr

Merida har på senare tid blivit en svenskfavorit och vi håller det inte för osannolikt att Ride Disc 500 kommer att bli en storsäljare bland de som har Vätternrundan som årets stora mål. På Meridas hemsida kan man läsa att Ride Disc 500 är utrustad med Shimano Ultegras växelgrupp, vilket får ses som en sanning med modifikation. Fram- och bakväxelförare samt bromsok är förvisso på Ultegra-nivå, men kassett, vevparti och reglage motsvarar den billigare 105-gruppen. Alla delar håller såklart bra kvalitet, men förvänta dig inte någon överväldigande skillnad mot en cykel med ren 105-grupp.Merida-Ride-500-Hel

Sadelstolpe i kolfiber ger fin komfort.
Sadelstolpe i kolfiber ger fin komfort.

Att bygga in komfort i en aluminiumram är en riktig utmaning, men det finns ett flertal detaljer på Meridan som förhöjer njutningen när asfalten blir dålig. Kedjestagen är till exempel väldigt smala för att kunna flexa en aning vertikalt, gaffeln med genomgående axel är i kolfiber och även sadelstolpen är i kolfiber. Den sistnämnda hade dock gynnats av ett högre uppstick ur ramen för att nå sin fulla potential. Vi upplevde också att framgaffeln inte var den styvaste i sidled, trots den 15 mm-genomgående axeln kunde man ibland höra en antydan till att skivan skrapade i bromsbelägget om man stod upp och bröt.

Hjulen, Fulcrum Road Disc, i kombination med Maxxis 25 mm breda Detonator-däck och 11-32-kassetten bildar glädjande nog testets näst lättaste roterande massa. Det gör att cykeln som helhet upplevs som lätt och smidig, framför allt uppför får du mycket tillbaka för den kraft du lägger ned i pedalerna. Vevpartiet är precis som på Scotten och Treken Shimanos kompakta Shimano RS500.

”En stabil ram kryddad med fina detaljer”

Shimanos nya hydrauliska reglage för 105-gruppen.
Shimanos nya hydrauliska reglage för 105-gruppen.

En sak som vi märkte hos alla dessa cyklar med bred utväxling, inklusive Meridan, var att kedjan slog mycket när underlaget blev skakigt. Detta beror på att bakväxelförarens arm måste göras längre för att hantera den långa kedjan, och spänningen i växelföraren är inte tillräckligt för att absorbera upp det extra moment som bildas när underlaget är ojämnt. Det kan alltså vara värt att sätta ett extra skydd på kedjestaget om man är rädd om lacken. Problemet är egentligen redan löst eftersom mountainbikebakväxlar numera oftast kommer med en starkare fjäder för att hålla kedjan spänd, så vi får hoppas att Shimano för över den tekniken till landsvägssidan.

Den interna vajerdragningen tycker vi är riktigt snyggt gjord, där vajrarna nästan obemärkt smyger in på ovansidan av diagonalröret respektive på sidan av framgaffeln. I övrigt tycker vi inte att den sticker ut så mycket, utan lägger sig i mitten av testet när det gäller de flesta egenskaperna. Det innebär en välbalanserad cykel med både ett brett användningsområde och en bred målgrupp, själva sinnebilden av lagom i allt från drop på styret till hårdhet på sadeln. Vi har helt enkelt svårt att se att någon inte skulle trivas på en Ride Disc 500.

 Kedjestagen är väldigt platta.
Kedjestagen är väldigt platta.

I samma test finns även följande cyklar:

Rose Xeon DX-2000

Scott Speedster 20 Disc

Trek Domane 4.3

Cannondale Synapse Carbon Disc 105

Sammanfattningen av hela testet hittar du här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.