Testat: Argon 18 Krypton Xroad Pris: 37 000 kr

Cykeltester 30 Jan 2016
Tävlingshornen börjar bukta ut lite mer vid tinningarna än när vi kör de andra cyklarna i testen.
Tävlingshornen börjar bukta ut lite mer vid tinningarna än när vi kör de andra cyklarna i testen.

Från kanadensiska Argon 18 kommer nästa normbrytande skapelse, genom deras Krypton Xroad.
Trots att den bygger mycket på Argon 18:s komfortorienterade racer Krypton, och mycket väl kan agera utmärkt både som en sådan och som cyclocross när underlaget inte samlas alltför mycket på däcken, känns det i det här sällskapet som att den otåligt väntar på att fler tävlingar ska dyka upp där underlaget är grusväg. Med testets klart lägsta vikt, kortaste hjulbas utan att vara nervös, samt tävlingsmässiga hjul, känns det nämligen som att vi här har en cykel som inspirerar till att köra riktigt fort på när underlaget är grus. Det är imponerande att Argon 18 varit så kompromisslösa i att skapa en så pass högpresterande cykel, som inte riktigt faller inom en traditionell kategori. Att just bygga en gravel bike baserad på komfortracern Krypton är dock en mycket god idé, för den har i stort sett en idealisk geometri för att köra fort på grusväg. Kärnan i detta är ett extralågt vevparti, halvkorta kedjestag, samt lugn men långt ifrån seg styrning. Den senare är lite mer åt det sävliga hållet än hos Specialized, men tack vare exempelvis nämnda kedjestagslängd och bra vikt känns cykeln ändå kvick och lättmanöv­rerad. Vi märker också att vi blir ganska benägna att ställa oss upp och stampa på pedalerna när vi kör på den här cykeln, och det känns som att tävlingshornen börjar bukta ut lite mer vid tinningarna än när vi kör de andra cyklarna.

 

Hela cykeln är läckert färgmatchad, och har dessutom en högklassig sadel.
Hela cykeln är läckert färgmatchad, och har dessutom en högklassig sadel.

Den cykel vi har testat är den modell man kan köpa i Skandinavien, i betydelsen att den monterats ihop i Danmark med en utrustning som valts utifrån Skandinaviska behov. Hjärtat i cykeln är ju dock ramen, och där känns det som att Argon 18 levererar en både elegant och högpresterande produkt. Argon 18 talar mycket om balans mellan styvhet, vikt och komfort, och ett sätt som man försöker skapa detta är att man tänker sig en linje som går mellan baknavet och styrhuvudets ovansida. Allt som faller under linjen är inriktat på styvhet, medan allt däröver är designat för att skapa komfort. Detta märks exempelvis genom att man sänkt ner sadelstagsinfästningen mot sadelröret, för att därigenom bland annat ge större möjligheter att ta upp vibrationer och stötar. Komforten bak är också god, delvis tack vare en högklassig 27,2 mm sadelstolpe i kolfiber. Fram är den också relativt bra för att vara en skivbroms­gaffel, och är i nivå med Specalized. Man märker också att styvhet där sådan är av godo tas på allvar gen­om massiva assymetriska kedjestag fästa vid ett lika massivt vevlagerhus, samt det så kallade 3D-styrhuvudet. Det senare innebär att man kan skruva i förlängare av styvhuvudet och då inte tappa styvhet här genom spacers. Eftersom Specialized ändå får ses som huvudkonkurrenten just i det här testet, ger 3D-systemet också lite större möjligheter för de flesta kroppstyper att hitta en mer aggressiv sittställning om man eftersträvar en sådan.
Ramen har traditionella öppna dropouts för hjulen, vilket kan tyckas lite ur linje med talet om att skapa styvhet där man vill ha sådan. Hjulen kompenserar dock för detta genom att ha 9/10 millimeters genomgående axlar istället för korta ihåliga axlar med smal snabbkoppling. Detta skapar bra styvhet i hjulinfästningen, men som alltid med öppna dropouts gäller det att man är lite mer noggrann när man monterar hjulet för att bromsskivan ska hamna exakt rätt.

 

Snygg och komforthöjande placering av sadelstagen.
Snygg och komforthöjande placering av sadelstagen.

När det gäller komponenterna kan man också på denna cykel glädja sig åt en Ultegra­grupp med de hydrauliska skivbromsarna. Här andas vi däremot lite mera race än på de övriga cyklarna, genom 140-skivor både fram och bak, samt ett standardvevparti med 52/39 tänder istället för kompakt. Nu bor vi inte i någon Alp så överhettningsproblemet är inte aktuellt, men med de här bromsarna upplever vi aldrig att 140-bromsskivor skulle vara otillräckliga. Tidigare nämnda hjul är också lite mer utpräglade snabbhjul för asfalten än till exempel på Specialized, med högre och smalare profil (28/22 mm). De är också hyfsat lätta, och är inga snålhjul som man kommer vilja uppgradera så fort man öppnat kartongen. Med de befintliga (och utmärkta!) grusdäcken på 31 mm hade det dock inte varit fel med en bredare fälg för att öka stadgan hos däcket med lägre tryck ytterligare, men det är inte så att vi upplever det som ett problem.
Vidare är ramen förberedd för elektroniska växlar, och har plats för ett par crossdäck på 33 mm. Däcksutrymmet är dock lite lägre än de övriga cyklarna i testet, och det är kanske lite synd att det inte finns lite extra marginal för ett lerlager med tanke på att cykeln visar kvalitéer som gör den ganska väl lämpad för cyclocross. Åtminstone på en bana där man inte behöver
oroa sig så mycket för att slå pedalerna i ­marken. Cykelns hjärta ligger ju dock fort­farande på vägen, och där kan man verkligen inte klaga på hur den beter sig. Antingen är den som i detta test en inspirerande grusraket, eller så monterar man racerdäck och får helt plötsligt en lite lugnare komfortracer.

 

Genom att skruva ut förlängarna kan du laborera med höjden på styrhuvudet utan att offra vare sig styvhet eller proffsklungans estetik.
Genom att skruva ut förlängarna kan du laborera med höjden på styrhuvudet utan att offra vare sig styvhet eller proffsklungans estetik.

Slutligen kan vi nämna att vi har testat 2015 års modell, och skillnaden 2016 kommer vara att det då finns dolda fästen för skärmar.

Övriga cyklar som ingick i testen

Inledning och sammanfattning

Specialized Diverge Expert

Argon 18 Krypton Xroad

Rose Team DX Cross 3000 AR

GT Grade Carbon 105

Trek 720 Disc

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.