TEST: THULE EASYFOLD XT 3 GEDIGET OCH FLEXIBELT, MEN INTE GRATIS

Prylar 23 Okt

1-stor

Moderna mountainbikes får allt mer komplexa ramar, och det är länge sedan man bara kunde ta en trave av dem och hänga på ett vanligt cykelställ. Dessutom är de ofta dyra, så vi vill inte gärna att de ska ligga och skava mot varandra, eller ramla i backen för att stället var för vekt.  
Då finns alternativet att slänga upp dem på ett takställ, där cyklarna på det hela taget har det ganska bra så länge man inte försöker köra in i ett parkeringsgarage. Dessvärre gör det bland annat att bränsleförbrukningen går upp ganska betänkligt, till skillnad från när cyklarna hänger där bak.

4
Ganska kompakt och bra när man ska ställa undan det.
7
Under handtaget döljer sig ett vred där man justerar klämman så att den sitter perfekt. Smidigt och betryggande.
5
Klämmorna känns väldigt bra i sig, men hade gärna fått vara ledade på två håll istället för ett.

Lösningen
MEN, som tredje alternativ har vi den typ av ställ vi ser här, via Thules ganska nya Easyfold XT. Det tar utan problem tre cyklar med en totalvikt på upp till 60 kilo, mer eller mindre oavsett form och längd på cyklarna. När man sedan ska ställa undan det viks det enkelt ihop till en hyfsat smidig ”rullväska” på 23 kilo, som man kan rulla in i garaget i väntan på nästa äventyr. Som framgår av bilderna kan man också vika bak stället för att komma in i bagageutrymmet, och man kan både låsa fast själva stället på dragkroken och cyklarna i stället. Om någon skulle få för sig att sno åt sig ett glänsande kolfiberhjul är detta inte skyddat utan ett kompletterande cykellås, men det går i alla fall inte att bara lossa cykeln med handkraft och ta den med sig, om man kommer smygande med ont uppsåt.

 

3
Det är lätt att vika bak stället, och man behöver inte ta i.
2
Armarna kan lossas och placeras var som helst på bågen, så det ska till en otur av Harrisburg-dimensioner om cyklarna inte ska passa.
6
Hjulen gör de 23 kilona mindre besvärande.

Flexibelt
De två stora vinsterna med detta stället är just att det är oerhört flexibelt när det gäller att lasta knasiga och tunga mountainbikes, samt att det i vårt tycke är bättre att ha cyklarna där bak än på taket. Om man har tre heldämpade AM-cyklar kan man få böka lite för att hitta var man ska placera armarna som håller cyklarna upprätt, men när man väl gjort det en gång är det smidigt att göra det igen. Om man bara ska transportera två racercyklar är det kanske inte motiverat att köpa ett sådant här maffigt ställ, i jämförelse med ett smidigt Thule Hangon, men för kralliga mountainbikes och liknande pjäser är det faktiskt suveränt. Det ger också ett väldigt bra intryck rent kvalitetsmässigt, vilket vi även upplevt hos andra ställ från Thule. Allt känns gediget, och man behöver aldrig oroa sig för att stället eller cyklarna inte skulle sitta ordentligt. Om vi hade fått välja kunde klämmorna gärna fått vara ledade på två håll istället för ett, men det är inget problem som det är, och helhetsintrycket är mycket bra. Stället kostar så klart en ganska rejäl slant, även om man kan spara en tusenlapp genom att ta den mindre varianten för två cyklar istället. Men man får en väldigt förnämlig ­produkt för pengarna, om än ingen som man kastar in bakom matkassarna i bagaget när cyklarna är avlastade.

 

FÖRDELAR

Det tar tre cyklar oavsett hur otympliga dessa är, det är väldigt gediget, och dessutom har det en massa smarta funktioner.

NACKDELAR

Det väger 23 kilo och kostar nästan lika mycket som bilen på bilden.

Pris: ca 8 999 kr

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.