Test: Scott Spark 920 Pris: ca 39 995 kr > När det är sekunderna som räknas

Cykeltester 25 Okt 2016

PLUS Ruskigt snabb, man kan köra sjukt fort samtidigt som det känns som att man nästan kan vila lite under tiden.

MINUS Mindre lekfull och kvick än till exempel Giant.

KÖP OM Du vill kunna köra riktigt fort, vare sig det handlar om långlopp, XC eller bara rekreation, och du värderar en följsam och skonsam resa högre än lite extra kvickhet.

Scott-Spark-Test-4

Testet publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 3-2016. Sammanfattning och övriga testade cyklar hittar du här.

Här har vi den cykel som har gett oss de bästa tiderna runt våra referensslingor under testperioden! Detta kanske inte är någon chock, men undertecknad trodde sig faktiskt vara en cyklist som kunde köra lika fort på hardtail som med fulldämpat. Så var icke fallet, och av de heldämpade cyklarna var denna 29-tums XC med 100 mm dämpning vid namn Scott Spark den som totalt sett var den snabbaste cykeln.

Man kunde köra fortare utför och genom riktiga brötpartier med Trailhojarna, och med Anthem kunde vi köra lika fort på XC-banan, men om man väger samman allt hade Sparken de snabbaste tiderna. Den var tillräckligt smidig för att man skulle kunna köra hyfsat snabbt genom det knixiga, samtidigt som man kan köra helt överjordiskt fort vid ett längre stigavsnitt med mycket rötter och sten att sitta och trampa igenom.

Dessutom kändes den väldigt förtroendeingivande utför, med sitt relativt stabila uppträdande för att vara en XC-maskin. Det senare var i synnerhet sant om man ställde in bakdämparen i läget med lågt vevparti (och aningen flackare vinklar), även om den kändes ganska lugn för att vara en XC-hoj i högläget också.

”Man kan köra helt överjordiskt fort vid ett längre stigavsnitt med mycket rötter och sten att sitta och trampa igenom”

Totalt sett är det en ganska komplett cykel om man är ute efter prestanda och att köra fort, åtminstone om man är tillräckligt lång för att den fortfarande ska kännas smidig. Vi som är kring 180 cm känner fortfarande att en småhjuling är smidigare och kvickare, men storhjulingen känns tillräckligt smidig för att vara effektiv. Och just effektiv är ett bra adjektiv för den här maskinen. Vissa andra cyklar är mer lekfulla och underhållande, men den är brutalt snabb och effektiv. Men eftersom den är heldämpad så blir det såklart också till ett högre pris än en hardtail.

Scott Spark finns både i 27,5-tumsutförande och 29, men såväl manliga världsmästaren Nino Schurter som svenska mästarna Jenny Rissveds och Calle Friberg ses ofta på Spark 27,5. Om vi jämför Sparken med Giant Anthem Advanced 27,5 som vi testat under samma period, så har den ett mindre komplext länkage för bakdämpningen, vilket vi dock ändå upplever som väldigt följsamt.

Däremot gungar det mycket mer av tramprörelserna, men i gengäld har man ett suveränt reglage för att låsa dämparen. Twin-lockreglaget känns faktiskt mycket bättre än Fox egna reglage för sin framgaffel, och vi gillar att det går från låst till mellanläget, istället för från låst till helt öppet som Foxreglaget.

Stabil

Huvudtriangeln är i kolfiber och baktriangeln i aluminium, medan den senare också är i kolfiber om man går upp till RC eller Premium-modellerna. Man får bara dit ett flaskställ till skillnad från några få av konkurrenterna bland FS29:or, och det är lite synd om man ska köra långlopp.

En finess på ramen är som sagt att man kan ändra cykelns geometri genom att på en minut vända en bricka vid bakdämparen. Det gör en ganska stabil XC-racer ytterligare en aning stabilare, men vi personligen har fastnat för den mer kvickstyrda inställningen. Ramen har inte lika korta kedjestag som en del konkurrenter, vilket kanske är en del av förklaringen till att den upplevs som extra stabil, men som vi varit inne på tidigare känner vi oss ändå snabba i de knixiga partierna.

Komponenterna på denna modell av Spark består först och främst av Fox-dämpare både fram och bak, vilka vi tycker presterar utmärkt. Gianten har lyxigare modeller av Fox dämpare, men det är svårt att säga något om skillnaden när det inte är samma hjulstorlek. Vi har i andra sammanhang upplevt gafflar på Factory-nivå som mer följsamma, men dem på Performance-nivå (som Scottens) som klart mer prisvärda.

Växlingarna sköts av en SRAM GX-grupp med singelklinga, vilket är ett perfekt val om man vill ha god prestanda utan att det ska skena i pris. I jämförelse med XT får man lite mindre finessfyllda reglage, men vi håller dem ändå på ungefär samma nivå. Gruppen kompletteras av Shimanos SLX-bromsar, och med Shimanobromsar vet man att man får fin kvalitet och bra prestanda.

Resten av komponenterna är från Scotts egna märke Syncros, och de funkar utan att glänsa speciellt. Hjulen är nog en komponent man kan byta ut om man vill spetsa till tävlingsformen på Sparken, för de kompletta hjulen väger mer än till exempel Canyonens hjul som ändå är klart kralligare och från en billigare cykel.

Testet publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 3-2016. Sammanfattning och övriga testade cyklar hittar du här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.