Test: Giant XTC Advanced 27.5+ 2 29 000 kr > XC goes Trail

Prylar 21 Apr

Om man vill ha en plushoj som kan konkurrera med en vanlig hoj även när det går uppför, så är det nog inte så många pluscyklar som kan konkurrera med Giants XTC-modeller. Detta beror framförallt på att Giant närmat sig fethjulingarnas rike från en lite annan riktning, än vad merparten av cykelfabrikörerna har gjort.

Giant-XTC-Advanced-275+-Test

Plus En väldigt lockande mångsidighet där det på riktigt känns som två cyklar i en, och dessutom är den pigg och rolig att cykla på.

Minus Den har inte samma trygghet och aptit när det kommer till att köra lite tuffare stigcyklng, som vissa liknande konkurrenter har.

Köp om Du är en XC-cyklist, och lockas mer av att kunna köra fort på vanlig stig eller konvertera cykeln till ett äkta XC-spjut, än att härja i branterna.

Som bekant har vanliga 29-tumsdäck och 27,5+ ju ganska lik diameter, så det är ganska enkelt att göra två varianter av samma cykel med olika hjul. Det vanliga är då att man tar en Trailcykel, ofta heldämpad med 120-140 mm slag, och sätter på plusdäck. Men Giant använder istället samma ram till denna fethjuling som de gör till en 29-tums XC race-hardtail, fast med olika lång gaffel vilket justerar gaffelvinkeln lite och rättar till vevlagerhöjden på respektive cykel. Det är alltså en cykel som har mer XC i sitt DNA än de flesta plus-hojar, med en jämförelsevis brant gaffelvinkel, rappt uppträdande, och en känsla i sadeln som inspirerar lite mer till att gasa uppför och när det är platt, än att släppa bromsarna när det går brant utför eller genom tekniska partier.

Vi känner igen Giants snygga lösning för att dra åt sadelstolpen. Att dimensionen är 27,2 mm begränsar ju utbudet av sänkbara stolpar en aning, men å andra sidan får man bättre komfort vare sig man kör med eller utan sänkstolpe.
Vi känner igen Giants snygga lösning för att dra åt sadelstolpen. Att dimensionen är 27,2 mm begränsar ju utbudet av sänkbara stolpar en aning, men å andra sidan får man bättre komfort vare sig man kör med eller utan sänkstolpe.

Listigt

Vi gillar verkligen att man får två olika cyklar i en, för här känns det faktiskt som att det verkligen skulle vara befogat att ha två hjulpar. Då får man både en race-hardtail för XC och långlopp, och en lite mer trail-inspirerad lekcykel för att ha kul i skogen (om än inte kasta sig uför Åreskutan). Med trailcyklar som kan köra både 29 och 27,5+ känns det mer som en möjlighet än något man faktiskt skulle göra, men om vi hade denna cykeln skulle vi tveklöst skaffa två olika par hjul. Dessutom brukar det vara mycket enkelt att ändra slaglängden på RockShox Reba-gafflar, för att få det helt rätt.    

Ramen är juvelen i kronan

Det är ingen tvekan om att en betydande del av budgeten på denna cykeln gått åt till den anpassningsbara och eleganta kolfiberramen. Något som sticker ut på den är dropoutsen, vilka man kan flytta fram och tillbaka för att antingen påverka köregenskaperna, ge plats åt ännu maffigare plusdäck, eller för att spänna kedjan om man kör singlespeed. Det är en välfungerande lösning, och med befintliga däck var det inga problem att flytta fram dem för att få ännu livligare uppträdande. Dock hade man lämnat kedjan för lång för att man skulle kunna använda det minsta drevet med dropoutsen framflyttande, men det är ju lätt ordnat.

Ramen hade också Giants typiska eleganta integrerade sadelstolpsklämma, vilken dock krävde att vi lade på lite monteringspasta på sadelstolpen för att den skulle sitta bra utan att dra skruven för hårt. Vidare har ramen tjusig intern vajerdragning, skyddsplatta under diagonalröret, Booststandard givetvis, och en allmän känsla av kvalitet.

Enkla men funktionella komponenter

Med den fina kolfiberramen som tar en stor del av budgeten får man alltså nöja sig med en SRAM NX-grupp, trots att cykeln ju kostar en slant. Denna väger lite mer än exempelvis GX-gruppen som vi finner på vissa konkurrenter med liknande prislapp, och känslan är lite svampigare när vi trycker i en lättare växel, men annars är inte skillnaden inte något vi direkt tänker på. Det är dock ett annat system för montering av kassetten, så det är lite knepigare om man vill uppgradera till finare SRAM-grejer senare.

Vidarer få vi njuta av en sänkbar sadelstolpe, trots att ramen har 27,2 mm sadelrör vilket begränsar utbudet en aning. Denna kommer från TranzX, och den gör sitt jobb. Däremot sitter markeringen för minsta instick så pass långt upp, att vissa skulle kunna få problem med att den bygger för lite. På vår medium-ram med 44 cm sadelrör kan man som mest sitta på ungefär 73 cm, vilket är relativt lite. Under delar av testet monterade vi därför en längre stolpe.

Sammanfattningsvis är detta en kvick och rolig plus-hardtail för lite mer XC-betonad cykling, där man gasar lite mer i uppförsbackarna och avhåller sig från att kasta sig utför de hårigaste branterna.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.