Test: BMC Roadmachine 03 105 Pris: 20 500 kr > Racer som är mer än racing

Prylar 18 Apr

Vi har provkört BMCs nya ­Roadmachine, närmare bestämt nummer tre i ordningen, vilket innebär att den till skillnad från 01 och 02 är i aluminium istället för kolfiber.

BMC-Roadmachine-03

PLUS En häftigt konstruerad cykel som suddar lite på gränsen mellan landsväg och grusväg, och som därmed kanske kan ersätta flera cyklar för vissa cyklister.

MINUS Lite sävlig i jämförelse med en renodlad racer, och med tanke på hur viktigt det är med däck har vi rent symboliskt svårt att svälja att man valt icke vikbara.

KÖP OM… Du lockas av en racer som känner sig hemma på flera typer av vägar, och som är komfortabel och praktisk snarare än sprättig och kvick.

Som vanligt när det handlar om BMC är dock aluminiumramen utseendemässigt mycket lik kolfibermodellerna, med väldigt häftig hydroformning av rörprofilerna och en gaffel helt i kolfiber som påminner mycket om de finare modellerna. På denna cykel känns det dessutom som att man tagit det här ytterligare ett steg än vi sett innan, och ramen ser oerhört fräck ut för att vara hopsvetsad plåt.

Genreöverskridare
Likheten med de finare syskonen till trots är detta en annan cykel, och om vi ska vara helt ärliga är vi inte helt säkra på vad den ­egentligen är. Roadmachine 01 och 02 blandar komfort med aero-integration och fart, men Roadmachine 03 utmanar traditionella kategorier i en lite annan riktning än sina kolfibersyskon. Den har längre kedjestag och hjulbas än ettan och tvåan, samt flackare gaffel­vinkel och bredare däck med fil-mönster, vilket snarare gör den till någon slags blandning av en komfortracer och en gravelbike. Man kan faktiskt också montera en pakethållare, via de snygga och dolda specialfästena.

 

”Roadmachine 03 utmanar traditionella kategorier i en lite
annan riktning än sina kolfibersyskon”

 

Med denna inriktning i sitt genreöver­skridande är cykeln kanske inget riktigt fartmonster, och faktiskt tycker vi att den kunde förtjänat ett par lyxigare däck än dessa icke vikbara 28-mm Conti-varianter, vilka andas lite väl mycket pendling när man håller dem i handen. Men den har ett väldigt fint och naturligt uppträdande som är lätt att känna sig i samklang med, där temperamentet är mer åt det lugnare hållet i jämförelse med en traditionell racercykel. Vi gillar helt enkelt att glida omkring på mysiga asfaltvägar och finare grusvägar med den, men när vi vill köra snabbt och hamra på pedalerna saknar vi känslan av att explodera som man finner på en bra renodlad racer. Komforten känns däremot bra, och det går lätt att se hur framgaffeln arbetar i längsled för att äta upp mindre stötar.

BMC-Roadmachine-Det03

Däck efter humör
Vi sade finare grusvägar, och där är det däcken som är den begränsande faktorn. Dessa 28-or känns helt enkelt lite för smala för att kunna hantera lite sämre grusvägar på ett bra sätt, men man kan få dit ett par 32-or med lätthet. Vi testade också att sätta dit 25-millimeters Conti GP4000IIs som Roadmachine 01 har, och då blir det klart bättre sprutt ute på asfalten. Hjulen från Novatec ser också förhållandevis aerodynamiska ut med sin semi-höga och väldigt runda profil, så de förtjänar att kläs i snabbare gummi om cykeln ska gå som ren landsvägscykel, eller gasas runt Vättern.

En modern cykel
Ramen har såklart alla moderna standarder, som genomgående 12-millimeters axlar, flat mount av bromsarna, en bred vevlagerhylsa för press fit-vevlager, samt en tjusig intern vajerdragning. Hydraulslangen till bakbromsen går faktiskt på insidan förbi vevlagret och vidare i kedjestaget, vilket inte kan vara särskilt vanligt på aluminiumramar. Att det är möjligt beror givetvis på att ramen har lite former som vi inte känner igen från mer ordinära aluminiumramar, och trots den häftiga integreringen har man lyckats hålla nere vikten på ramen till respektabla 1270 gram enligt BMCs uppgifter.

När det gäller komponenterna handlar det om en hydraulisk 105-grupp, med undantag av kompakt-vevpartiet som är likvärdigt med gamla 105. Dessa grejer sköter sig bra utan att göra så mycket väsen av sig, men reglagen har en liten knöl på insidan som kan hamna fel på vissa händer och sabotera ergonomin. Det är alltså läge att testa dem innan man kastar sig på några köpknappar.

Resten av grejerna, vilka bär BMCs egen logga, fungerar på ett bra sätt utan att glänsa. Med vissa byxor tyckte vi sadeln var lite hal, men vi upplevde ingen känsla av att glida av eftersom den har en ganska markerad ­sweetspot som man hamnar på.

 

BMC-Roadmachine-Det02
Här smiter faktiskt bromsslangen förbi invändigt. Lite av en smutsfälla är dock konstruktionen.

 

BMC-Roadmachine-Det01
Vi känner igen gaffelformen från andra BMC-modeller, med styv gaffelkrona och lite mer följsamma gaffelben. Komforten blir utmärkt.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.