Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Tävlingsnytt landsväg

Svenskbördiga EF Education First blir ny huvudsponsor i Cannondale-Drapac

Worldtour-laget Cannondale-Drapac har som många vet hotats av nedläggning, men under crowdfundingkampanjen #SaveArgyle har fans från hela världen gått samman för att säkra lagets finansiering. Detta i sin tur gjorde att utbildningsföretaget EF, som startade sin verksamhet här i Sverige, fick upp ögonen för laget.

ef education

“Det känns fantastiskt att få börja arbeta tillsammans med Slipstream Sports, Cannondale, Drapac och alla fantastiska partners. Vi ser hur cykelsporten förenar människor med olika bakgrund på ett fredligt, kul och vänskapligt sätt, och vilket otroligt engagemang som kampanjen #SaveArgyle skapat bland fans över världen. Samtidigt som de sportsliga prestationerna såklart är extraordinära. Detta stämmer överens med EF:s uppdrag att öppna världen genom utbildning, och vårt engagemang för att föra samman olika kulturer”, säger Edward Hult, vd Nordamerika, EF Education First.

Hela EF-koncernen står bakom engagemanget, vilket på sikt kan bli ett lyft för den svenska cykelsporten.

“Vi har såklart stora förhoppningar att vårt engagemang över tid även kan bidra till den svenska cykelsportens utveckling. Ett steg i detta arbete är att vi som företag med svenska rötter syns i internationella cykelsammanhang”, säger Edward Hult.

Slipstream Sport är ett USA-registrerat proffslag som tävlar på cyklingens högsta internationella nivå, WorldTour. I år tävlade Slipstream med det yngsta laget och en av de lägsta budgeterna. Ändå har framgångarna låtit tala om sig. 2017 slutade Slipstream totaltvåa på Tour de France genom colombianen Rigoberto Uran.

Annons

Laget drivs av cykelveteranerna Jonathan Vaughters och Doug Ellis som startade företaget 2005 med en stark tro på att det fanns ett bättre sätt att driva cykellag. Ett exempel på hur starkt dedikerade de har varit till sporten och till anti-doping, var att Slipsteam Sports var det första laget som förde interna dopingtest-protokoll.

Slipstream Sports VD Jonathan Vaughters beskriver EF Education First som “den perfekta partnern”:

“EF sysslar med utbildning och brinner för att bryta ner kulturella hinder och lära människor att kommunicera över gränser vilket känns särskilt relevant idag, i en värld som blir alltmer global och där kommunikation mellan kulturer blir alltmer kritisk. Jag tycker också att det matchar Slipstream Sports värderingar. Jag kunde inte ha önskat mig en bättre partner.”

Förutom att vara titel- och huvudsponsor kommer EF Education First även att gå in som majoritetsägare i Slipstream Sports, en överenskommelse som sträcker längre än traditionella sponsrings- och namnrättigheter. Därmed säkras lagets framtid under många år framöver.

Mer information: http://www.ef.se/

Tags : ef education

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.