Sammanfattning av vårt cyclocrosstest

1Ibland är det lätt att bli en aning dogmatisk när man talar om cyklar, och låta som om något det inte finns något alternativ till den tro man själv blir salig på. Dessa sex cyklar har olika användningsområden som de är optimerade för, men de fungerar så klart utmärkt till många andra saker också. Undertecknad har själv såväl vinterpendlat på en cross med cantileverbromsar som tävlat i elitklassen med en tung cross med mekaniska skivbromsar, och njutit av varje sekund. Ändå känns det efter testet som att det finns tre typer av cyklar bland de sex vi har haft det stora nöjet att få lära känna.

Först har vi tre stycken relativt lågt prissatta cyklar (Canyon, Giant och Merida) med mekaniska skivbromsar som alla har skärmfästen, väger lite mer än de andra tre, i flera fall har en lite stabilare känsla, och är anpassade för dem som inte bara vill tävla i cyclocross på cykeln. Naturligtvis går de utmärkt att tävla på, men många som köper dem i Sverige kommer nog inte ha det som huvudsyfte. Alla har skärmfästen, men på ingen av dem går det bara att uppsöka första bästa affär, köpa ett par skärmar och snabbt skruva dit dem. Antingen behöver man modifiera lite, eller köpa speciella skärmar från just det aktuella cykelföretaget.

2Sedan har vi två stycken cantilevercrossar (Rose och Trek) vars syfte är att vara så snabba, lätta och funktionella som möjligt på en crosstävlingsbana eller i terräng som påminner om en sådan. De är lite dyrare, men för undertecknad känns det som att han skulle köra snabbare på de flesta tävlingsbanor på dessa cyklar än de tre förstnämnda, och om inte så känner han sig i alla fall snabbare.
Till sist har vi en cykel som är klart dyrare än de övriga, men där man både får känslan av att man kan köra hur fort som helst och känslan av extremt förädlad funktion. Om vi då börjar med att sammanfatta vad denna Cannondale är, så känns det som att det är en cykel i första hand för dem som verkligen vill ha det bästa som finns att tillgå, men som inte bara vill använda den på tävlingsbanan. Ett proffs skulle i dagens läge troligen valt lite mer kompromisslösa crosskomponenter på några ställen, men för den som vill ha en rolig cykel med ett ganska brett register och vill betala en rejäl slant för att få bland det bästa man kan få tag i är detta ett mycket bra val.

Rosen är verkligen en rolig och snabb tävlingsmaskin där man får väldigt högklassiga komponenter rakt igenom till ett inte alltför högt pris. För den som vill ha väldigt hög prestanda per krona inför tävlingssäsongen och vet vad den vill ha utan att springa hos den lokala cykelaffären med cykeln hela tiden är detta ett mycket bra val.

Treken är precis som Rosen en ren tävlingsmaskin, och den stora skillnaden rent cykelmässigt mellan denna och Rosen är att man får en mer kompromisslös och tävlingsoptimerad grupp, men lite sämre hjul. Undertecknad är mycket imponerad av styrningen på denna cykel, vilken känns klockren för den som vill köra snabbt på tävling. Den är inte riktigt så prisvärd som Rosen, men levererar hög prestanda, funktion och känsla. Undertecknad själv hade nog så småningom bytt hjulen mot ett par tubhjul.

Meridan är klart roligare och snabbare än vi hade trott när vi läste vikt och tilltänkt användningsområde. Man får inte riktigt samma nivå på vissa komponenter som till exempel Canyon, men en mycket trevlig cykel som fungerar bra för den som ska ha sin cross till många olika syften. Med ett väl utbyggt nätverk av återförsäljare i landet passar den också mycket bra för den som är relativt ny inom sporten och vill ha hjälp på plats av en lokal cykelhandlare.

5Canyonen är den av de tre crossarna med mekaniska skivbromsar som undertecknad hade valt för tävling om han inte skulle hålla på och byta ut massa delar, eftersom den har hjul som man kan köra tubeless och slang inte är ett bra alternativ för den som vill tävla seriöst. Den är oerhört prisvärd och mångsidig, och av alla cyklar är det också Canyon vi skulle valt när cykeln är tänkt att emellanåt få vikariera som mtb. Precis som hos Rose får man finare komponenter än andra cyklar i samma prisklass, men till priset av att inte kunna köpa den i lokal cykelbutik.

Gianten är ännu en mångsidig cykel, och här känns det verkligen som att man framförallt får en speciell, häftig och komfortabel ram som tål att byggas vidare på den dag man längtar efter uppgraderingar. Hjulens vikt och däckens bredd gör att den seriösa tävlingscyklisten kanske vill uppgradera direkt, men för den stora massan levererar den bred funktion och ett spännande yttre redan från början.

En sista sak att tänka på vid köpet av en ny cyclocross är ju storleken, då även den bästa cykel blir till ett åbäke om man sitter som en kråka. Det är då inte läge att slentrianmässigt gå fram till disken i valfri butik och självsäkert säga ”En 56:a tack!”. Många av tillverkarna har storleksskalor som kan upplevas som lite okonventionella, där undertecknad exempelvis ska ha storlek 54 hos flera av cyklarna i testet trots att han i vanliga fall kör cyklar som betecknas med en högre siffra. Detta gäller framförallt Cannondale och Merida, men också i viss mån Giant.

Testen publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus nummer 6-2015.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.