Så kraschar du med värdighet – och behåller tänderna i munnen (förhoppningsvis) Tips på hur du hanterar de fyra vanligaste sätten att krascha

Artiklar 28 Jul 2016
0
Foto: Marcelo Santos / Getty

Med största sannolikhet kommer du en dag att krascha, vare sig det är ditt eget fel, någon annans, eller bara ren otur. Stuntmannen Rob Jarman har tagit en titt på de vanligaste krascherna, och berättat för våra kollegor på Bikeradar hur man ska hantera dem på bästa sätt. 

 

1 – OTB, over the bar, eller helt enkelt ”gå över styret”

Framhjulet fastnar i en vägbrunn, du kör in i en refug, eller så frontalkrockar du med grannens hund. Oavsett varför, så står cykeln still medan du är på väg över styret.  

1

Vad gör du?

Håll inte bara i dig och sikta med ansiktet mot vägen. Istället ska du få upp händer och armar ordentligt. Sträck ut en arm mot marken för att kunna absorbera kraften, böj in ditt huvud och lägg hakan mot bröstet, medans du skyddar huvudet med den andra armen.

När armen framför dig träffar marken ska kroppens rörelse övergå i en slags skev kullerbytta över samma axel, med hjälp av kroppens rörelseenergi. Behåll huvudet inböjt så kommer du rulla över på rygg. Förhoppningsvis har skorna lossnat från pedalerna – men vare sig de har de eller inte kan du vara beredd på att försvara dig mot din egen flygande cykel som kan landa rakt på dig.

 

2 – Katapulten

Det här händer oftast bråkdelen av en sekund efter du har parerat en sladd, när bakhjulet går från att sladda till att plötsligt få fäste. Cykeln lutar upp sig på ett ögonblick, och du skickas iväg på en luftfärd.

Bikeradar

Vad gör du?

Precis som vid en OTB så kommer du skickas iväg i luften, men nu är det snabbare och åt sidan. Det första du ska göra är att försöka bli fri från själva cykeln, så släpp styret och lossa skorna från pedalerna.

Det är väldigt viktigt att försöka undvika farliga objekt vid själva landningen, som trottoarkanter eller väggar, vilka kan förvärra skadorna. Om det är möjligt vill säga. Egentligen är det inte så mycket mer du kan göra dessvärre, eftersom du flyger i sidled och troligen är ganska desorienterad under tiden du gör det. Böj in huvudet och skydda det med en arm, medan du försöker slappna av och bli lite ledlös så att lederna istället för benen i skelettet tar upp smällen.

 

3 – Att lägga sig

Du har kommit in i en kurva för snabbt och aggressivt, vilket gör att bakhjulet, framhjulet, eller båda två har börjat sladda. Du kan inte parera, utan du tar mark och fortsätter sladda på höften eller rumpan.

Bikeradar

Vad gör du?

Utan tvekan gäller det nu att sluta glida ganska snabbt. Enligt sägnen kan en väg vid hundra kilometer i timmen äta sig igenom ett tumstjockt lager av hud och muskler per sekund. Vi vet inte om det är sant, men ett tunt lager lycra är sannerligen inte mycket till skydd.

Medan cykeln lägger sig ska du försöka rotera överkroppen så att den blir vänd i den riktningen som cykeln sladdar. Om du har tid, släpp den nedersta handen från cykeln och försök ta den mesta av smällen mot marken med den bakre delen av axeln genom att sänka ner den. Om du kör väldigt fort så kan du trycka ner fötterna i marken framför dig som en slags surrogatbroms.

 

4 – En påse nötter

Detta måste de flesta av oss gå igenom som nybörjare på spd-pedaler, men det kan även hända senare om tankarna vandrar iväg. När du stannar så har du antingen glömt att du sitter fast i pedalerna, eller så kan du inte komma loss från dem i tid. Resultatet är ett pinsamt sidoskutt ner på marken, som kan vara förvånansvärt smärtsamt.

Bikeradar

Vad gör du?

Anledningen till att långsamma krascher kan göra mycket ondare än snabba är att man inte har någon rörelseenergi som man kan använda till att rulla runt och neutralisera smällen. Istället faller man platt till marken, och höften och armbågen tar hela smällen.

För att undvika det här ska du luta dig bort från marken och försöka hålla kroppen upprätt så länge det överhuvudtaget är möjligt. Tryck ner cykeln, så att styret och pedalen tar udden av fallet, och rulla sedan över på rygg just när kroppen träffar marken.

 

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.