Rose presenterar nyheter på landsvägssidan – Xeon Team CGF och GF

Landsväg 22 Jul 2013

Under ett pressevent nere i Österrike visade tyska internetbutiken Rose upp ett flertal nya modeller på både landsvägs och MTB-sidan. Här tar vi en närmare titt på cyklarna för dig som helst nöter asfalt.

De två största nyheterna är den helt nya modellen Xeon Team CGF respektive AGF eller bara GF. GF är en förkortning för Grand Fondo, och redan det avslöjar att det här är en cykel för dig som gillar att köra lite längre. Den snabbtänkte har då säkert redan listat ut att C står för Carbon (eller kolfiber) och A eller avsaknaden av C betyder en ram i aluminium.

Båda modellerna har haft komfort i första rummet under designstadiet, och det är cyklar med en ganska avslappnad geometri, men bara för det betyder det inte att det är cyklar som det inte går att åka fort på.

Rose Xeon Team GFRose Xeon Team GFRose Xeon Team GF
Vi börjar med en närmare titt på den billigare modellen, alltså den i aluminium. Det mest intressanta och innovativa här är ovandelen av styrhuvudet. Istället för de klassiska distansringarna under eller över styrhuvudet kan man gänga i två distanser om 2 cm vardera på själva styrhuvudet ifall man vill ha lite högre framända på cykeln. Ovanpå dessa distanser fäster men sedan det övre kullagret. En konstruktion som gör cykeln både mångsidig men ändå stabil tack vare det stora avståndet mellan det över och det nedre lagret.

Rose Xeon Team GFAndra intressanta detaljer är den bakre gaffeln där man plockat bort mellanstaget. Det ger ett mer slimmat utseende och troligen kapar det också några gram på vikten. Eftersom man normalt sett monterar den bakre bromsen här har man istället flyttat ner den till under vevhuset där vi hittar antingen en klassisk Shimanobroms eller en SRAM hydraulisk broms beroende på vad du väljer, för precis som alla andra cyklar från Rose kan du själv konfigurera din cykel precis som du vill när du beställer den. En av de avgörande anledningarna att Rose valt att flytta ner bromsen har varit att man vill slippa alla vajrar längs överröret för att ha helt fria designmöjligheter på det. Istället finns nu båda växelvajrarna samt bakre bromsvajer dolt inne i diagonalröret.

Hela cykeln ger ett snygg och slimmat intryck vilket hjälps upp av att all vajer eller kabeldragning är intern, oavsett vilken konfiguration du väljer. Satsar du dessutom på elektroniska växlar, vilket vi nog tycker är lite överkurs på den här instegsmodellen, så finns det dessutom möjligheter att gömma batteriet i sadelstolpen.

Rose Xeon Team GFHur känns då Xeon Team GF på vägen? Vår testrunda börjar med slät och fin asfalt som går lätt utför och cykeln upplevs riktigt stabil och trevlig. Den är följsam i mina rörelser och det är inte några problem att styra den dit jag vill. När vi börjar klättra uppför svarar den fint, även när jag lägger på extra kraft och försöker hetsa mina kamrater med ett utbrytningsförsök. Tillbaka utför berget känns cykeln hur stabil och säker som helst, även om GPSen skvallrar om hastigheter över 80 km/h. När vi åter igen närmar oss bebyggelsen och byn nere i dalen har bromsarna inga som helst problem att stoppa vår framfart. Vår testrunda fortsätter och snart hittar vi också lite nordisk asfalt, det vill säga asfalt med sprickor och hål efter hårda vintrar och kanske inte alltid optimalt underhåll. Även här känns Team GF hel ok, även om den inte är riktigt lika komfortabel på ojämn asfalt som till exempel Canyon Ultimate AL eller Treks aluversioner med IsoSpeed-systemet, men då måste man samtidigt ha i åtanke att troligen kommer Team GF att bli betydligt billigare än dessa båda alucyklar. Xeon Team GF är inte stötig på något sätt, men det finns som sagt alternativ som klarar ojämnheterna bättre.

I dagsläget finns endast några få förproducerade modeller att tillgå, och därför kan mindre justeringar förekomma innan cyklarna släpps senare i höst. Då kommer också priset att offentliggöras, vilket kommer vara ganska avgörande för om Xeon Team GF blir en flipp eller flopp. Men eftersom Rose tidigare hela tiden arbetat med en aggressiv prissättning kommer det säkert bli rätt bra valuta för pengarna, men om ekonomin inte är någon betydande faktor inför ditt cykelköp, vilket jag tyvärr misstänker inte gäller så många, så finns det bättre alternativ att välja, till exempel kolfiberversionen Team CGF.

Rose Xeon Team CGF

Xeon Team CGF
Team CFG har en nästan identisk geometri som sitt syskon i aluminium. Eftersom vår GF-testcykel var utrustad med dubbla distanser på styrhuvudet var fronten på den cykeln dock något högre, men i övrigt är de ganska likvärdiga när det gäller geometrin, det vill säga en relativt avslappnad sittställning och väl kontrollerad hantering, som inte känns för nervös eller hetsig för motionären. En del tävlingscyklister vill nog dock ha en lite mer aggressiv geometri. CGF saknar finessen med distanser på styrhuvudet som GF-versionen har.

Rose Xeon Team CGFDesignen på Team CGF är även den slimmad och snygg, och precis som lillebror har man tagit bort mellanstaget i den bakre gaffeln och flyttat ner bromsen till under vevhuset. En snygg konstruktion, men det gäller att vara uppmärksam på slitaget på klossarna, då det inte blir alls lika naturligt att kolla om det är dags att byta ut dem som när de sitter strax under sadeln och du ser dem i princip dagligen. Samtliga kablar och vajrar är också dragna internt för att få en så ren design som möjligt. En intressant detalj är också sadelstagen, som har en liten böj några centimeter nedanför de ansluter mot sadelröret. Den här böjen ger en bättre flexibilitet och ökar komforten.

Rose Xeon Team CGFÄven om GF och CGF är tämligen lika till utseendet är det stor skillnad när vi kommer ut på vägen. De officiella vikterna är ännu inte satta, eftersom produktionen inte startat ännu, men det känns direkt att CGF är betydligt lättare än versionen i aluminium. Ytterst osäkra uppgifter säger att viktskillnaden kommer bli mellan 4-500 gram. Redan efter ett par varv på vevarna känner man hur den sticker iväg betydligt snabbare. När vi startar klättringen uppför berget mot linbanestationen blir det ännu tydligare att jag har betydligt färre gram att släpa på, och trots att jag redan har en stigning i benen går det betydligt lättare uppför backen. På väg tillbaka ner igen känns den precis lika säker och stabil som GF.

Längre fram når vi fram till avsnittet med sämre asfalt och även här visar CGF upp sina kvaliteter jämfört med sitt billigare syskon. CFG sväljer vibrationerna på ett effektivt sätt även på områden där det borde skaka ganska ordentligt.

Rose Xeon Team CGFDen totala upplevelsen av Rose Xeon Team CGF är att det är en skön cykel om inte kommer väga för mycket och med Roses tidigare prissättning så kommer du att få väldigt mycket cykel för pengarna om du beställer en i höst när den släpps. Att du dessutom själv helt kan konfigurera hur du vill ha din cykel bestyckad, allt från hjulset och komponenter till styrets bredd och styrlindan, gör att du verkligen kan få en cykel som passar dig, både med tanke på hur du är som cyklist och vilka önskemål du har designmässigt.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.