RACER SOM I RACE – duell: SENSA GIULIA G2 PROJECT PAINT DARK ULTEGRA Flexibel holländare med fart – Pris: 27 600 kr

Cykeltester 3 Nov

4sensa

Holländska Sensa har på delar av sortimentet en affärsmodell som verkar mer och mer vanlig, där man får customisera sin cykel så som man vill ha den, inom vissa gränser. Vi gjorde slag i saken och specade en Guilia G2 – en av Sensas lite finare kolfiberramar – med full Ultegra, aningen tjusigare semihöga alu-hjul, samt kolfibergrejer från 3T. Såhär blev resultatet!   

Klassisk etapploppsracer
Trots lite småblingiga grejer från 3T är detta ju ingen jättedyr cykel, och med tanke på det tyckte vi att det var en väldigt snabb och rapp känsla vi fick när vi hoppade upp i sadeln. Det är ingen såsig hoj för att glida omkring och leta gofika, utan den mest naturliga reaktionen blir att stampa på pedalerna, och få bra betalt för att man gjorde det. Cykeln far iväg med lite större iver än Gianten, och vi antar att det till stor del beror på att den med sina 7,4 kilo väger ganska mycket mindre. Det i sin tur beror ju mycket på bromsarna, men inte bara.

 

4sensa2
Vi gillar att kunna byta ut originalhjulen mot finare hjul, och med detta paret fick vi bland annat låg vikt till ett lågt påslag.

En del av Sensans kvickhet beror också på att cykeln efter våra uppgraderingar har hyfsat snabba hjul med låg roterande massa, och den möjligheten uppskattar vi verkligen. Det är roligt att köra fort på cykeln, och den känns som en välbalanserad hoj för klassisk racercykling, som inbjuder till att cykla aktivt och snabbt men utan att den blir nervös eller otrygg. Utför borrar vi tryggt ner oss i bocken och matar på, medan cykeln säkert sveper genom kurvorna. Men samtidigt är den direkt, så vi kan kasta oss in i svängarna och spurta ut ur dem.

 

”Det är ingen såsig hoj för att glida omkring och leta gofika, utan den mest naturliga reaktionen blir att stampa på pedalerna, och få bra betalt för att man gjorde det.”

 

Vi valde också 25 mm Schwalbedäck i vår lilla uppgradering, vilka filtrerar bort en del av vägens ojämnheter, men ramen i sig är ingen komfortram, utan har mer fokus på fart. Det är långt ifrån någon katastrof komfortmässigt, men Gianten känns klart vassare på denna punkten, i synnerhet i aktern.

Bantad ram
Ramen på vår Giulia har en angiven vikt på 900 gram, vilket måste sägas vara ­imponerande i denna prisklassen. Det är också 60 gram lättare än den Guilia G2 som inte heter Project Paint, eftersom ramen blivit efterbearbetad och lackad med lätt färg i Holland. Den har också intern vajerdragning och en del små-aerodynamiska detaljer, till exempel bakom styrhuvudet och på gaffeln. Vi vet dock inte riktigt varför man valde 31,6 mm sadelstolpe, för där finns det ju ändå en del komfort att hämta om man hade valt en smalare variant, vilket var ett av målen med den nya modellen av Giulia.

4sensa3
Vi lyxade också till det med ett fint kolfiberstyre från 3T.

Prima specifikation
En sak som lockar med denna Sensan är att den känns klart privärd. Full Ultegra rakt igenom, kolfiberstyre/stolpe från 3T, samt dessutom ganska trevliga hjul med bra däck – utan att man blir ruinerad. Tillvalen av styre, stam och sadelstolpe drar ju dock upp priset med 2 700 kronor, så cykeln kanske är en ännu bättre deal utan dem, även om de är fina och trevliga.

Med tanke på att man ändå har möjlighet att peta i specifikationen skulle vi nog med facit i hand faktiskt kunna tänka oss att göra vissa ändringar, för att maximera km/h/kr-faktorn. För detta är ju ändå en cykel som gillar att åka fort, och då vill vi uppmuntra den personligheten så mycket det går. Genom att gå ner till 105-växlar och aluminiumstyre/stam skulle man då kunna få 55 mm höga kanttrådshjul helt i kolfiber istället, och fortfarande betala mindre än för den cykeln vi testat. Med tanke på hur små skillnaderna är mellan 105 och Ultegra (innan nya Ultegra kommer), så skulle vi nog faktiskt valt en sådan kombo för att få maximal fart till mimimalt pris. Men det är såklart vår personliga preferens, och de hjulen som satt på under testet var rappa och fina, med en semi-aerodynamisk profil (30 mm höga och 22 breda).

4sensa1
Det nedsänkta styrlagret är en fin detalj. Ramen har också en mycket konkurrenskraftig vikt med tanke på priset.

En sista kommentar gäller styrlindan på cykeln, vilken vi upplevde som oerhört hal och därmed på gränsen till farlig. Det är dock en petitess i sammanhanget, och lätt åtgärdat. Sammanfattningsvis känns cykeln lite rappare och snabbare än Gianten, mycket tack vare vikten, men det är på bekostnad av att komfort och bromsförmåga inte är riktigt lika vassa.

 

PLUS
Snabb och rapp till ett attraktivt pris, med fina valmöjligheter.

MINUS
Inte komfort som de bästa, även om däcken kompenserar en del.

KÖP OM
Du vill ha en klassisk och ganska prisvärd ­racercykel för att köra fort eller tävla, och det ska vara roligt att skicka ner sockerdrickan i pedalerna.

 

Specifikation:  SENSA GIULIA G2 PROJECT PAINT  DARK ULTEGRA
Vikt: 7,4 kg
Ram: Kolfiber, med angiven ramvikt på 900 gram
Gaffel: Kolfiber
Grupp: Shimano Ultegra
Hjul: Supra RA Elite Lite
Däck: Schwalbe One 25 mm
Sadel: San Marco Concor
Sadelstolpe: 3T Ionic 25 LTD
Styre/stam: 3T Ergonova Team/Arx II Team

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.