Peter Sagans Specialized Venge ViAS

Prylar 4 Jul 2016

Specialized och Tinkoff visade upp en riktigt snygg customversion av Venge som Ron Jonson specialdesignad inför starten av årets Tour de France som sades tillhöra Peter Sagan, men i själva verket cyklar han på en annan cykel. Åtminstone har han gjort det på de inledande etapperna. Ryktet säger att lacken blev för tung, och därför kör han istället på denna betydligt mer avskalade hojen. Våra kollegor på BikeRadar fick dock ta en närmare titt och hittade ett och annat som inte lämnar något tvivel om vem cykeln tillhör.

Den råa lacken ger märkbart mindre utslag på vågen, exakt hur mycket vet vi dock inte. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Den råa lacken ger märkbart mindre utslag på vågen, exakt hur mycket vet vi dock inte. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Sagan använder Shimanos Dura Ace Di2-drivlina som resten av Tinkoffstallet, med undantag för Alberto Contador som föredrar den mekaniska versionen. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Sagan använder Shimanos Dura Ace Di2-drivlina som resten av Tinkoffstallet, med undantag för Alberto Contador som föredrar den mekaniska versionen. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Vid första anblick ser Look Kéo Blade-pedalerna vanliga ut, tills man upptäcker PS-loggan. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Vid första anblick ser Look Kéo Blade-pedalerna vanliga ut, tills man upptäcker PS-loggan. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Lagets mekaniker har bytt rulltrissorna i bakväxeln mot dessa guldanodiserade från Ceramic Speed, med ett av Sagans smeknamn - Terminator. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Lagets mekaniker har bytt rulltrissorna i bakväxeln mot dessa guldanodiserade från Ceramic Speed, med ett av Sagans smeknamn – Terminator. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Prologo Scratch 2-sadeln med Nack-rails bär Peter Sagans och Tinkoffs färger. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Prologo Scratch 2-sadeln med Nack-rails bär Peter Sagans och Tinkoffs färger. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Till skillnad mot exempelvis sprintrivalen Marcel Kittel verkar Sagan inte bry sig om den annorlunda böjen och kör med Venges 44 cm breda originalstyre. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Till skillnad mot exempelvis sprintrivalen Marcel Kittel verkar Sagan inte bry sig om den annorlunda böjen och kör med Venges 44 cm breda originalstyre. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
För den första etappen bad Sagan om att få en 54T klinga fram, matchad med en 11-28-kassett bak. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
För den första etappen bad Sagan om att få en 54T klinga fram, matchad med en 11-28-kassett bak. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
På Roval CLX64-hjulen (som för övrigt kommer på test i Svenska Cycling Plus nummer 7) sitter ett par S-Works Turbo Allround 3-tuber limmade, 26 mm breda. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
På Roval CLX64-hjulen (som för övrigt kommer på test i Svenska Cycling Plus nummer 7) sitter ett par S-Works Turbo Allround 3-tuber limmade, 26 mm breda. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
172,5 mm-vevarmar passar Sagans åkstil med relativt hög kadens.
172,5 mm-vevarmar passar Sagans åkstil med relativt hög kadens.
Specializeds representanter var runt i alla deras lag och monterade nya Venge-bromsar. Lite mindre hjulfrigång, nya material och nya fjädrar uppges de ge bättre känsla än föregångarna. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Specializeds representanter var runt i alla deras lag och monterade nya Venge-bromsar. Lite mindre hjulfrigång, nya material och nya fjädrar uppges de ge bättre känsla än föregångarna. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Specialized säger att denna styrstam är 14 cm, men vi mäter den till närmare 15. Tillsammans med ramen i storlek 56 ger den sagan en reach på hela 56 cm. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)
Specialized säger att denna styrstam är 14 cm, men vi mäter den till närmare 15. Tillsammans med ramen i storlek 56 ger den sagan en reach på hela 56 cm. (Foto: Nick Legan/BikeRadar)

Läs mer Vi tittar på Mark Cavendishs Cervélo S5

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.