Nå dina drömmar med smarta mål

Träningstips 18 Maj

Att träna utan tanke är som att kasta ett blankt A4-papper rakt ut i luften
– det kommer att styras av vinden och avsett hur mycket du tar i flyger det inte särskilt långt, framför allt landar det troligtvis inte där du vill. Skriver du däremot ner dina mål på pappret, knycklar ihop det och siktar är ­sannolikheten större att det både kommer långt och rätt.

Bild-2
Innecykling i all ära, men det är utecyklingen vi brinner för.

 

Resultatmål
Den enklaste typen av mål att sätta upp är oftast ­resultatmål eftersom att många har en klar bild av vad man vill åstadkomma med sin träning, oavsett om det är att vinna SM eller att vara bland de 2000 första på Cykelvasan. Det är väldigt viktigt att du själv känner att du verkligen vill klara resultatet, annars är det svårt att jobba mot.

Om man vet vilket resultat man vill uppnå är det också lättare att jobba baklänges och planera träningen efter de krav som ställs. Eftersom att du inte kan träna upp alla egenskaper på en och samma gång hjälper en bra målbild dig också att dela upp och träna olika egenskaper under olika delar av säsongen.

Prestationsmål
Prestationsmål, som exempelvis en viss förbättring på träningsrundan,  kan vara tillräckligt motiverande i sig själva, men används ofta för att skapa rätt förutsättningar för att nå resultatmålet. De kan också fungera som en fallskärm, eftersom att resultatmål till sin natur är väldigt riskfyllda – faktorer som sjukdomar, mekaniskt strul eller vurpor som du inte själv kan kontrollera kan göra att du inte klarar ditt mål. Tanken är då att prestationsmålen ska fungera som en säkerhet, om du har klarat dem men av någon anledning misslyckas på tävlings­dagen ska du kunna känna dig nöjd ändå.

Det är en bra idé att ha en eller flera testrundor som man kan köra under året för att se hur man ligger till med träningen. ­Kräver ditt resultatmål att du ska bli tio procent snabbare kan du då sätta som prestationsmål att bli åtminstone tio procent snabbare på din testrunda. Om du brukar bli trött i överkroppen mot slutet av loppen kan du ha som prestationsmål att klara X antal armhävningar, situps eller minuter ståendes i plankan.

Att bli tio procent snabbare på en ­testrunda kan kännas som ett stort steg och därför kan det vara bra att dela upp i delmål, exempelvis att du ska vara fem procent snabbare fram till slutet av maj och klara resten innan säsongen är slut.

Processmål
Det tredje steget är att sätta processmål, som ska hjälpa dig att nå prestations­målen.
Hur ska du bli 10 % snabbare på din testrunda? Kanske innebär det att du ska köra ett extra träningspass i veckan, eller byta ett distanspass mot ett med intervaller. För att öka styrkan i överkroppen kanske du bestämmer dig för att gå till gymmet två gånger i veckan innan jobbet.

Mitt i allt det här får du heller inte glömma att tänka efter och ifrågasätta varför du gör det här. Är du villig att lägga ner vad som krävs för att uppnå ditt resultatmål, och kommer du att ha roligt på vägen? Om inte bör du se över din plan och byta resultatmål, men annars är det bara att sätta igång och jobba järnet!

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.