MTB: UPPGRADERA DÄR DET GÖR SKILLNAD

Prylar 30 Nov

Hur mycket man än gillar sin cykel som den är, så kan blicken ofta förr eller senare börja vandra mot komponenter att uppgradera den med. Har man en riktigt svårartad uppgraderingssjuka kan det ibland spåra ur fullständigt, så att cykeln till slut nästan bara har ramen kvar från sitt fosterstadium. Men för dem som ändå lyckas hålla det hela på sansade nivåer kommer här en liten topplista med de bästa och de sämsta uppgraderingarna, så att pengarna som ”brände i fickan” gör någon nytta.

 

TOPPLISTAN

 

1  SITTSTÄLLNINGEN (till exempel styrstamslängd)
Det finns inget som förhöjer glädjen, komforten och farten på cykeln så mycket som att man sitter perfekt, och musklerna kan jobba precis som de ska samtidigt som man har full kontroll över sin hoj när det blir lurigt. En professionell bikefit är därför den bästa uppgraderingen, men om man vet exakt vad man håller på med kan det såklart också räcka långt att bara prioritera inköp av sådana komponenter som kommer göra att man sitter perfekt på cykeln. Som styrstam av rätt längd eller ett styre med ordentlig bredd.

 

sadel
Man ska välja med rumpan när det gäller sadlar, inte med vågen, plånboken eller – Gud förbjude – hjärnan.

2  SADELN
Tyvärr är det enligt vår erfarenhet ytterst ovanligt att sadeln som sitter på cykeln från fabrik är resultatet av en detaljstudie av ens egna sittben och deras anatomi. Men sadlar är extremt personliga, och det är märkligt att det inte är vanligare att man får välja sadel själv när man köper cykel, även om det förekommer. Komfort för sittbenen är hur som helst en av de allra bästa uppgraderingarna, och det är ofta skillnaden mellan att eufori och tragedi på en långtur.

 

däck1
Däcken är vårt segel, vårt ankare och vårt roder på samma gång, i alla fall om man tillåter sig en yvig metafor. Ofta kan bra och dåliga däck se likadana ut, men ha olika gummiblandningar och konstruktion.

3  DÄCKEN
Nu kommer vi in på själva cykelns prestanda, istället för vår egen, och då är det däcken som gör den största skillnaden. Åtminstone om man köpt en lite billigare cykel, för då har det ofta snålats och monterats däck med taskiga gummi-
blandningar, som bland annat kan ha hemskt våtgrepp. Däcken har ofta sitt namn utifrån mönstret, så det är därför lätt hänt att man blandar ihop ett par simplare däck med ett par finare. Med premiumdäck vinner man grepp, rull, komfort, ibland vikt, och ni hör tydligt att man blir betydligt mera grym på alla mätbara och icke mätbara vis.

 

tubeless
Det här är annat än en gammal eländig butylslang det!

4  TUBELESS
Om man inte redan gjort det, så är en tubelesskonvertering med tätningsvätska nästa uppgradering som är värd sin vikt i nånting ädelt. De flesta fälgar är numera tubelesskompatibla, och de flesta vikbara däcken funkar också fint tubeless, så det är bara rycka ur slangarna och dit med tejp, ventil och gummiblask. Sedan kan du njuta av att kunna köra lågt tryck och få fäste, komfort och fart, utan att du för den skull får genomslagspunkteringar som smolkar ner i din cykelbägare.

 

hjul
Hjulen har väldigt stor påverkan känslan i cykeln, men det är också en sak som det ofta sparas på från fabrik. Så ett par lätta och styva hjul är en av de bättre uppgraderingarna, som ger en rapp och rolig cykel.

5  HJULEN
Det finns såklart undantag, men generellt är hjulen en del som det sparats ganska mycket på med nya cyklar. Och det är synd, för lätta, styva och breda hjul märks mycket mer på ­cykeln än till exempel ett svinlätt kolfiberstyre som kapar lite vikt. Vi tjatar kanske om det, men hjulen är roterande massa som bör bytas mot bättre grejer långt före man får för sig att snegla på exklusiva kolfiberprylar på andra platser på hojen.

6  FRAMGAFFELN/FRAMGAFFELSERVICE
En ny gaffel är ofta en väldigt dyr uppgradering som man kanske inte gör i onödan, men man ska i alla fall ha i åtanke att dämpningen på en mountainbike är en av de absolut viktigaste sakerna för hur bra cykeln känns, och hur den upplevs. Det är därför galet att festa till det med svindyra lyxprylar att exempelvis växla med, om ens cykeln har en trist och dåligt servad framgaffel. Det är att kasta pärlor åt svin, och det är bara okej om det är vi själva som är svinen.

 

sänkstolpe1
Gillar man lite mer teknisk stigcykling går det snabbt att vänja sig vid att man behöver en sänkbar sadelstolpe.

7  SÄNKBAR SADELSTOLPE
Testa en sänkbar sadelstolpe i en svår teknisk passage, så kommer det kännas som att dina ögon för alltid har sett ljuset, och du kommer aldrig mer vilja gå in i den mörka grotta där man kastas över styret av en sadel som sparkar en där bak. Vi kanske överdriver en aning, och visst krånglar de oftare än man skulle önska, men om man gillar att cykla teknisk stig är den sänkbara sadelstolpen en av de bästa uppfinningarna på mycket länge.

 

BUBBLARE
Byta traven med klingor mot en enkel narrow-wide-klinga.

singelklinga

 

VÅRA SÄMSTA ”UPPGRADERINGAR”

 

1     LÄTT OCH BILLIGT FLASKSTÄLL
Inför ett långlopp lyxade undertecknad till det med ett par flaskställ, som istället för nästan ingenting faktiskt vägde just ingenting. Vid första stökiga stigen flög ena flaskan all världens väg, och i desperation över att inte tappa gruppen fick den ligga kvar. Det slutade såklart med en någon slags halvbonk, och exakt samma visa upprepade sig sedan på nästa långlopp. De svinlätta och misstänkt billiga flask-
ställen förpassades sedan till en undanskymd plats långt in i garderoben, där de säkerligen pryder sin plats.

2   LÄTTA OCH BILLIGA BROMSSKIVOR
Det är  lockande att kunna banta sin redan halvanorektiska cykel med ett hekto genom att köpa sig ett par snorlätta bromsskivor, vilka i det fallet består huvudsakligen av luft som fyller tomrummet efter en mer korpulent bromsskiva (aka mest en massa hål). Och det är ju trevligt, ända tills man förstår hur fruktansvärt mycket sämre bromskraft och modulation man fick i betalning för sitt gramjagande. Det går väl an på vågen, men om man ska köra fort på riktigt i skogen är det ändå kul att bromsarna funkar som det är tänkt.

3   LÄTTA OCH INTE SÅ BILLIGA SKRUVAR I TITAN OCH ALUMINIUM
Det finns något charmigt i den galenskap som gör att man byter ut alla skruvar på sin cykel mot svindyra och svinlätta diton i lättare material, men i ärlighetens namn kan man inte säga att det är en smart uppgradering. Speciellt inte när man bor i ett land som är så tillplattat att man nästan ser ända till Mariannelund var man än parkerar fötterna. Vi har gjort detta inköp flera gånger, men i ärlighetens namn måste det hamna väldigt långt ned på prioriteringslistan om man är mindre skadad än undertecknad.

4   LÄTT, DYR OCH OBEKVÄM SADEL
Det finns ett slags tema i de dåliga uppgraderingarna, och det är att man tänkt för mycket på vikten och för lite på funktionen. Detta feltänk kan knappast få ett värre utslag än när man köper en superminimalistisk och dyr sadel som inte alls passar ens egen ändalykt, för att man tyckte den såg fin och fräck ut. På denna punkten får man aldrig kompromissa med komforten, och cykelglädjen dör aldrig snabbare och mera övertygande än när genitalierna blir långsamt massakrerade av en premiumprodukt med kolfiberrails.

5   SMALA, JÄTTELÄTTA DÄCK
Det kan ge en härlig och rapp känsla när man sätter på ett par smala, superlätta och snabba däck på cykeln, och den dåliga komforten kan till och med få en att tro att man kör snabbt som en virvelvind. Men det gör man troligen inte, åtminstone inte på stigpartierna, och det är väldigt tråkigt att punka bara för att man tyckte det var tungt med ­förstärkta sidoväggar, fast man kör bland sprängsten. Note to self alltså.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.